اگر در این گروه سنی هستید استاتین مصرف کنید+ توصیه متخصص قلب امریکایی

خط سلامت: استاتین ها داروهایی هستند که به کاهش کلسترول در افراد مبتلا به بیماری قلبی کمک می کنند. اما آیا افراد سالم نیز می توانند آن را مصرف کنند؟

اگر در این گروه سنی هستید استاتین مصرف کنید+ توصیه متخصص قلب امریکایی

کلسترول تا زمانی سالم است که در حد لازم باقی بماند. اساساً به دو نوع تقسیم می شود: لیپو پروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب.

به گزارش خط سلامت در حالی که کلسترول LDL به تجمع کلسترول در شریان‌ها کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، کلسترول HDL کلسترول اضافی را از سایر قسمت‌های بدن به کبد برمی‌گرداند، جایی که از بدن خارج می‌شود و خطر ابتلا به قلب را کاهش می‌دهد. بیماری و سکته مغزی

استاتین ها به کاهش کلسترول ناخواسته در بدن کمک می کنند که به نوبه خود به کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب کمک می کند.

در موارد خاص، پزشکان ممکن است این داروها را برای افراد مسن تجویز کنند، حتی اگر آنها سالم باشند و از قبل بیماری قلبی نداشته باشند. اما آیا این امن است؟ 

استاتین ها چیست؟

دکتر تام دواسیا، پروفسور و رئیس بخش، گروه قلب و عروق، کالج و بیمارستان پزشکی کاستوربا، می‌گوید: استاتین‌ها برای پیشگیری از مرگ ناشی از بیماری‌هایی مانند حمله قلبی و سکته مغزی به بیماران توصیه می‌شود.

آنها با کاهش موثر سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، نقش مهمی در ارتقای سلامت قلب دارند.

با توجه به اینکه افزایش کلسترول LDL یک عامل خطر اصلی برای آترواسکلروز است، وضعیتی که با تجمع پلاک در شریان ها مشخص می شود، استاتین ها همچنین می توانند به کاهش تشکیل پلاک و تنگ شدن شریان ها، بهبود جریان خون به قلب و سایر اندام های حیاتی کمک کنند. 

چه کسی باید استاتین مصرف کند؟

افراد با سطح کلسترول LDL بالا، به خصوص اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی برای دستیابی به سطوح هدف کافی نباشد.

بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی ثابت شده، به این معنی که قبلاً حملات قلبی، سکته مغزی یا بیماری شریان محیطی را تجربه کرده‌اند.

آیا استاتین ها برای افراد سالم توصیه می شود؟

دکتر دواسیا می گوید در موارد خاص، بزرگسالانی که سالم در نظر گرفته می شوند ممکن است همچنان از مصرف استاتین ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر حوادث قلبی عروقی آینده بهره مند شوند.

محققان شرکت کنندگان را تا چهار سال زیر نظر گرفتند و دریافتند تقریباً 10٪ از بیمارانی که مصرف استاتین های خود را قطع کرده بودند به دلیل یک رویداد قلبی نیاز به بستری در بیمارستان داشتند، در مقایسه با حدود 7.5٪ که به مصرف داروهای خود ادامه دادند.

او آن را به عنوان پیشگیری اولیه توصیف می کند که شامل استفاده از استاتین ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی است که هنوز یک رویداد قلبی عروقی را تجربه نکرده اند اما دارای عوامل خطری هستند که آنها را مستعد آن می کند.

محققان افراد 40 تا 75 ساله را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که استاتین ها برای افرادی در این گروه سنی با خطر بالای (10 درصد یا بیشتر در 10 سال احتمال) بیماری قلبی مفید است، حتی اگر قبلاً آن را نداشته باشند.

سایر عوامل برای در نظر گرفتن

درک این نکته مهم است که تنها تکیه بر داروها برای کاهش کلسترول و خطر ابتلا به بیماری قلبی کافی نیست. برخی اقدامات سبک زندگی نیز باید در برنامه روزانه شما گنجانده شود تا تغییرات سالمی در زندگی شما ایجاد شود.

دکتر دواسیا توصیه می کند روی یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی (مانند ماهی، مرغ و حبوبات) تمرکز کنید.

چربی های سالم(مانند آنهایی که در آجیل، دانه ها و روغن زیتون یافت می شوند). او توصیه می کند چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، کلسترول، سدیم و قندهای افزوده را محدود کنید.

علاوه بر این، فرد باید به طور منظم ورزش کند و فعالیت هایی مانند پیاده روی، آهسته دویدن، شنا، دوچرخه سواری یا ایروبیک را در برنامه روزانه خود بگنجاند.

اگر سیگار می کشید، ترک یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توانید برای بهبود سلامت قلب خود بردارید. علاوه بر این، اگر دوست دارید الکل را زیاد کنید، مصرف متوسط ​​الکل کلیدی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان