11 اشتباه که هنگام زدن ضد آفتاب مرتکب می شوید

خط سلامت: با افزایش دما افراد بیشتری به بیرون از خانه می روند و در پارک زیر آفتاب قرار می گیرند.

11 اشتباه که هنگام زدن ضد آفتاب مرتکب می شوید

اما با ورود به فصل تابستان، مهم است بدانید چگونه از کرم ضد آفتاب به درستی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که می توانید از خود محافظت کنید. 

به گزارش خط سلامت طبق تحقیقات سرطان انگلستان، 86 درصد موارد سرطان پوست ملانوم در بریتانیا قابل پیشگیری هستند. 

خورشید در بالاترین حد خود در آسمان و در اواسط روز قوی ترین حالت خود را دارد، بنابراین، در صورت امکان، مردم باید سعی کنند بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر در سایه بمانند.

 11 مورد از رایج ترین اشتباهات ضد آفتاب را که باید از آنها اجتناب کنید را گردآوری کرده ایم تا بتوانید از ایمن بودن خود در زیر نور خورشید اطمینان حاصل کنید. 

با ورود به فصل تابستان، مهم است که بدانید چگونه از کرم ضد آفتاب به درستی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که می توانید از خود محافظت کنید.

استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب کافی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید اکثر مردم برای رسیدن به SPF روی بسته‌بندی، از کرم ضدآفتاب کافی استفاده نمی‌کنند.

این بدان معناست اگر محصولی را بخرید که دارای SPF 50 باشد اما فقط یک لایه نازک از آن را روی پوست خود بمالید، محافظت ممکن است بسیار کمتر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. 

حدود یک قاشق چایخوری کرم ضد آفتاب توصیه می‌شود، که اگر این محصول را به کل بدن خود بمالید برابر با هفت قاشق چای‌خوری است.

کرم ضدآفتاب نیز باید به طور منظم در طول روز استفاده شود، مخصوصاً زمانی که در دریا یا استخر شنا می‌کنید یا هنگام دویدن عرق می‌کنید. 

در سال 2020، یک نظرسنجی تحقیقات سرطان در بریتانیا نشان داد فقط 37 درصد از مردم کرم ضد آفتاب خود را برای استفاده در طول روز همراه خود می برند. نسبت مشابهی هنگام حضور در باغچه یا ورزش کردن در بیرون از خانه، با ضد آفتاب وجود دارد.

مردم فکر می کنند روزهای ابری یا ابری به این معنی است که نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب ندارید، اما باید از آن استفاده کنید. 

 برخی داروها شما را به آفتاب حساس می کنند

کسانی که می خواهند از کرم ضد آفتاب در تعطیلات استفاده کنند، در دریا شنا کنند یا به داخل استخر بپرند، باید از محصولات مقاوم در برابر آب بهره مند شوند.

برخی از داروهای رایج می توانند پوست شما را نسبت به آفتاب حساس تر کنند. 

پروفسور کلر اندرسون، رئیس انجمن سلطنتی داروسازی، می‌گوید: تعداد کمی از داروها می‌توانند شما را حساس‌تر به نور کنند، از جمله داروهای رایج مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدبارداری‌های خوراکی و داروهای ضدافسردگی اما هرکسی که آنها را مصرف می‌کند واکنش نشان نخواهد داد.

استفاده از SPF به جای کرم ضد آفتاب 

بسیاری از برندهای آرایشی ادعا می‌کنند SPF را ارائه می‌دهند، اما معمولاً باید چند برابر مقدار طبیعی آن را اعمال کنید تا حتی به سطح محافظتی که روی بسته‌بندی گفته شده نزدیک شوید.

پروفسور برایان دیفی، استاد دانشگاه نیوکاسل، گفت: ابتدا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا باید به لایه بیرونی پوست بچسبد تا موثر باشد.

اگر ابتدا آرایش کنید، ممکن است کرم ضد آفتاب به درستی به پوست چسبانده نشود، که می تواند توانایی آن را برای محافظت از شما به خطر بیندازد.

بنیاد پوست بریتانیا هشدار می دهد شنا کردن، عرق کردن، حوله کشیدن یا مالیدن لباس به پوست می تواند کرم ضد آفتاب را از بین ببرد. 

حتی اگر از این محصولات استفاده کنید، ارزش آن را دارد دوباره استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب قدیمی یا تاریخ مصرف گذشته

ممکن است وسوسه شوید کرم چند تابستان پیش را بزنید.

اما کرم ضد آفتاب معمولاً فقط یک تا دو سال پس از باز شدن ماندگاری دارد، به این معنی که ممکن است آنطور که فکر می‌کنید از شما محافظت نکند، زیرا  مواد فعال داخل محصول می‌توانند تجزیه شوند.

قرار دادن کرم ضد آفتاب در زیر نور مستقیم خورشید نیز می تواند باعث تخریب مواد فعال داخل آن شود.

بهتر است آن را در یک مکان خنک و تاریک نگهداری کنید و هنگام بیرون رفتن روی آن را با وسایل دیگر بپوشانید.

فکر کردن به اینکه داشتن پوست تیره تر از شما محافظت می کند

 اگرچه افرادی که پوست قهوه‌ای یا سیاه دارند کمتر از افرادی که پوست روشن‌تری دارند به سرطان پوست مبتلا می‌شوند، اما همچنان باید زیر نور خورشید مراقب باشید

 یک مقاله مروری در سال 2021 منتشر شده در مجله Skin Health & Disease نشان داد خطر ابتلا به سرطان پوست در افرادی که پوست تیره تر دارند دست کم گرفته می شود. 

همچنین مشخص شد افرادی که پوست تیره‌تری دارند کمتر از کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌کنند، کمتر احتمال دارد آفتاب سوختگی را گزارش کنند و تمایل دارند بعداً برای سرطان پوست به دنبال کمک پزشکی باشند.

اگرچه افرادی که پوست قهوه‌ای یا سیاه دارند کمتر از افرادی که پوست روشن‌تری دارند، کمتر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند، اما همچنان باید در زیر نور خورشید مراقب باشید و از سوختگی خودداری کنید، زیرا افراد با هر رنگ پوستی ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوند.

افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند ممکن است با آفتاب سوختگی دچار تغییرات رنگ واضحی نشوند – در عوض ممکن است خود را به شکل پوست دردناک، خارش و حساس نشان دهد.

افرادی که پوست سیاه یا قهوه ای دارند اغلب به ملانوم در کف پا، کف دست یا زیر ناخن مبتلا می شوند.

کرم ضد آفتاب به طور ایده آل باید حدود 20 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب و قبل از دافع حشرات، مرطوب کننده و آرایش استفاده شود.

اکثر کرم‌های ضد آفتاب معمولی مبتنی بر مواد شیمیایی هستند، به این معنی که با جذب اشعه ماوراء بنفش عمل می‌کنند و بنابراین برای محافظت بهینه باید در پوست فرو بروند.

باید به مناطقی که به شدت در معرض آفتاب هستند، مستعد تعریق یا اصطکاک ناشی از خشک کردن لباس یا حوله، به علاوه پوستی که زیاد در معرض نور خورشید قرار نمی گیرد، توجه کنید. 

این موارد شامل موارد زیر است:

 گوش ها، بینی، پیشانی از جمله خط مو و پشت گردن. استفاده از محافظ برای پلک ها را نیز فراموش نکنید و مراقب باشید که از خود چشم ها دوری کنید.

پوست سر کسانی که دارای تکه های طاس، موهای کم یا نازک، جدا شده یا موهای کوتاه هستند باید کلاه بپوشند و SPF بالا استفاده کنند.

پا و پشت زانو. کف پا، پاشنه، مچ پا و بین انگشتان پا را فراموش نکنید.

زیر بغل که هنگام استفاده از ضد آفتاب به راحتی فراموش می شوند. اطمینان حاصل کنید که آن را قبل از هر نوع دئودورانت یا محصول ضد تعریقی که استفاده می کنید استفاده کنید و اگر عرق می کنید دوباره استفاده کنید.

لب. از یک بالم لب محافظ نور/SPF استفاده کنید.

انجمن متخصصان پوست بریتانیا هشدار می دهد هیچ کرم ضد آفتابی 100 درصد محافظت نمی کند.

انجمن می گوید به جای پوشاندن لباس و ماندن در سایه نباید از ضد آفتاب استفاده کرد.

می توانید با لباس و با پوشیدن کلاه های لبه پهن یا سطلی که نواحی ظریف از جمله گردن و گوش ها را می پوشانند از پوست خود محافظت کنید. 

از آنجا که خورشید در اواسط روز قوی ترین حالت خود را دارد، توصیه می شود بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر در سایه بمانید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان