11 خاصیت و تاثیر فوق العاده در ویتامین K که نمی شناسید

خط سلامت: ویتامین K یک ماده مغذی ضروری است که در فرآیندهای اصلی بدن مانند لخته شدن خون و بهبود زخم نقش دارد.

11 خاصیت و تاثیر فوق العاده در ویتامین K که نمی شناسید

ویتامین k گروهی از دو ترکیب ویتامین K1 و K2 است. ویتامین K1 به طور کلی مهمتر در نظر گرفته می شود. بنابراین، تمام مکمل های ویتامین K موجود در بازار حاوی ویتامین K1 هستند.

به گزارش خط سلامت همچنین بدن می تواند مقادیر کمی از ویتامین K1 را به ویتامین K2 تبدیل کند. بنابراین، کمبود ویتامین K2 به ندرت رخ می دهد.

عملکرد ویتامین K

ویتامین K یک ماده مغذی ضروری است که عملکردهای متعددی را در بدن انجام می دهد. مقدار کافی ویتامین K برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. ویتامین K در عملکردهای مختلفی نقش دارد که در زیر ذکر شده است.

انعقاد خون را تنظیم می کند 

ویتامین K مسئول گردش کلسیم در سراسر بدن است. کلسیم یک ماده مغذی ضروری است که در طول لخته شدن خون، که هنگام پارگی رگ های خونی اتفاق می افتد، مورد نیاز است. بنابراین، اگر کمبود ویتامین K رخ دهد، سطح کلسیم در خون کاهش می یابد، که می تواند روند لخته شدن خون را مختل کند و منجر به از دست دادن بیش از حد خون شود. اختلال خونی سندرم میلودیسپلاستیک را می توان با سطوح کافی ویتامین K2 بهبود بخشید.

از پوکی استخوان جلوگیری کند

پس از 50 سالگی، کاهش تراکم استخوان به خصوص در زنان یائسه بسیار شایع است. در صورت عدم درمان، پوکی استخوان می تواند منجر به عوارض متعدد شود.

علائم و نشانه های عمومی پوکی استخوان شامل درد در استخوان ها، شکستگی آسان استخوان ها و تغییر شکل ستون فقرات است. افراد 20 تا 30 ساله باید مراقبت از مصرف ویتامین K خود را برای بهبود استحکام استخوان ها شروع کنند.

جریان قاعدگی و درد را کاهش می دهد

ویتامین K همچنین باعث کاهش جریان بیش از حد خون در زنان در روزهای قاعدگی می شود. بنابراین، کمبود ویتامین K باعث جریان بیش از حد خون قاعدگی در زنان می شود. همچنین مشاهده شده است که مصرف مکمل های ویتامین K در طول روزهای قاعدگی می تواند به کاهش میزان جریان خون از بدن کمک کند.

علاوه بر جریان خون بیش از حد در روزهای قاعدگی، ویتامین K همچنین هورمون ها را در روزهای قاعدگی تنظیم می کند و درد را کاهش می دهد. اگر در طول روزهای قاعدگی احساس درد زیادی می کنید، باید سطح ویتامین K را آزمایش کنید.

جلوگیری از انسداد صفراوی

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به عوارض سلامتی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری سلیاک، انسداد صفراوی و آنتریت ناحیه ای شود که می تواند با کمبود ویتامین K بدتر شود. بنابراین اگر مکمل های ویتامین K را به طور منظم مصرف کنید، می توانید از بروز این عوارض جلوگیری کنید.

قند خون را تنظیم کنید

هورمون انسولین تولید شده توسط لوزالمعده حاوی سطوح بالایی از ویتامین K است که برای عملکرد کافی پانکراس ضروری است. این آنزیم انسولین حاوی ویتامین K به تنظیم سطح قند خون و تبدیل قند به انرژی کمک می کند. 

تهوع دوران بارداری را برطرف می کند

زنان مبتلا به کمبود ویتامین K اغلب از حالت تهوع و استفراغ بیش از حد در دوران بارداری رنج می برند. بنابراین، ویتامین K به طور کلی برای چنین زنانی برای کاهش علائم بارداری و همچنین تأثیر مثبت بر سلامت جسمی و روانی کودک در حال رشد تجویز می شود.

از سیستم ایمنی محافظت می کند

طبق تحقیقات ویتامین K نقش کلیدی در محافظت از سیستم گوارش و سیستم ایمنی دارد. 

جلوگیری از خونریزی در نوزادان

تزریق ویتامین K به نوزادان تازه متولد شده برای جلوگیری از خونریزی آنها انجام می شود. قطره های منظم ویتامین K به صورت خوراکی برای درمان آسم به کودکان داده می شود.

تکرر ادرار

دفع ادرار برای دفع سموم از بدن بسیار مهم است. ویتامین K نقش مهمی در افزایش جریان ادرار دارد. بنابراین، اگر جریان ادرار خیلی کم باشد، ممکن است پزشک برای شما ویتامین K تجویز کند.

جلوگیری از سرطان

طبق تحقیقات ویتامین K در پیشگیری از سرطان روده بزرگ، معده، پروستات، دهان و بینی مهم است. ویتامین K بیماران مبتلا به سرطان کبد را تثبیت می کند و عملکرد غده را بهبود می بخشد. 

منابع غذایی سرشار از ویتامین K

چند ماده غذایی وجود دارد که سرشار از ویتامین K1 هستند . با این حال، وجود ویتامین K2 در منابع غذایی بسیار کمتر است. باکتری های موجود در روده می توانند مقادیر کمی از ویتامین K1 را به ویتامین K2 تبدیل کنند. منابع غذایی خوب ویتامین K1 عبارتند از:

کاهو

کلم بروکلی

شلغم

هویج

اسفناج

قلاده ها

کلم پیچ

انگور

زغال اخته

روغن سبزیجات

منابع غذایی که می توانند شما را با ویتامین K2 پر کنند عبارتند از:

کلم ترش

محصولات لبنی

گوشت گاو

جگر

جوجه

زرده تخم مرغ

ماهی چرب

کمبود ویتامین K

کمبود ویتامین K به ندرت در بزرگسالان رخ می دهد زیرا بیشتر غذاهای رژیمی غنی از ویتامین K1 هستند در حالی که بدن به طور طبیعی ویتامین K2 را سنتز می کند.

علیرغم این واقعیت، برخی داروها و شرایط پزشکی که در جذب و سنتز ویتامین K اختلال ایجاد می کنند. با این حال کمبود ویتامین K در نوزادان شایع است و معمولاً به عنوان خونریزی ناشی از کمبود ویتامین K شناخته می شود. علائم کمبود ویتامین K عبارتند از:

خونریزی و کبودی زیاد

وجود لخته های خونی کوچک در زیر ناخن ها

خونریزی در پوشش داخلی بدن یعنی غشای مخاطی

دفع مدفوع تیره رنگ که ممکن است حاوی خون باشد

در نوزادان ممکن است خونریزی از ناحیه‌ای که بند ناف برداشته می‌شود یا خونریزی در بینی، پوست، آلت تناسلی، مغز و دستگاه گوارش مشاهده کنید که منجر به شرایط تهدیدکننده زندگی می‌شود.

کمبود ویتامین K می تواند منجر به اختلالات مزمن مختلف شود. بنابراین حفظ سطوح بهینه ویتامین K برای جلوگیری از بروز این اختلالات بسیار مهم است.

انعقاد خون

این اختلال با ناتوانی خون در انعقاد مشخص می شود که باعث خونریزی بیش از حد در طی جراحی یا اقدامات پزشکی می شود.

کم خونی

این اختلال با کاهش تعداد گلبول های قرمز (RBC) و هموگلوبین مشخص می شود که در نهایت باعث کاهش انتقال اکسیژن در سراسر بدن شما می شود.

هماتوم

در این شرایط، ضربه، آسیب یا مویرگ های آسیب دیده باعث کبودی موضعی در خارج از رگ های خونی می شود که می تواند به دلیل تراوش خون از مویرگ های خونی رخ دهد.

پتشی ها

در این شرایط، ممکن است لکه های قرمز یا بنفش رنگی را مشاهده کنید که به دلیل شکستگی مویرگ ها در قسمت آسیب دیده پوست شما ایجاد شده است.

خونریزی ناشی از کمبود ویتامین K

خونریزی ناشی از کمبود ویتامین K وضعیتی است که در نوزادان تازه متولد شده رخ می دهد. در این شرایط، نوزادانی که فاقد ویتامین K هستند، خونریزی شدیدی در داخل یا خارج از بدن دارند و وضعیتی کشنده برای نوزاد ایجاد می کنند.

زردی انسدادی

انسداد مجرای صفراوی مانع از جذب ویتامین K از غذای هضم شده می شود. این منجر به افزایش نمایی در سطح بیلی روبین در خون می شود که منجر به بیماری مزمن کبد یا زردی انسدادی می شود.

عوارض جانبی ویتامین K

به طور کلی هیچ عارضه جانبی مرتبط با ویتامین K وجود ندارد. با این حال، ممکن است برخی از عوارض جانبی مربوط به کمبود ویتامین K را تجربه کرده باشید که به طور کلی شامل کبودی و خونریزی است. برای جلوگیری از عوارض جانبی، باید موارد خاصی را رعایت کنید.

اگر از داروهای ضد انعقاد یا داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید، منابع ویتامین K کمتری مصرف کنید.

اطمینان حاصل کنید نوسانات ناگهانی در دریافت مواد غذایی ویتامین K ایجاد نکنید یعنی باید هر روز به همان میزان از مواد غذایی حاوی ویتامین K استفاده کنید.

سعی کنید سطح ویتامین K را به صورت روزانه ثابت نگه دارید زیرا می تواند در عملکرد برخی داروها اختلال ایجاد کند. 

ویتامین K یک ماده مغذی ضروری است که عملکرد صحیح بدن را تنظیم می کند. دریافت نیاز روزانه ویتامین K از منابع غذایی بسیار مهم است. اکنون که از اهمیت ویتامین K، منابع ویتامین K، علائم و عواقب کمبود ویتامین K و عوارض آن مطلع شدید، بهتر است برای پیشگیری از عوارض ویتامین K، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین K را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. 

علت کمبود ویتامین K چیست؟

کمبود ویتامین K می تواند به دلیل دریافت ناکافی ویتامین K از منابع غذایی یا مکمل ها، سوء جذب چربی یا استفاده از داروهای ضد انعقاد باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض کمبود ویتامین K هستند

کمبود ویتامین K می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد. با این حال، در نوزادان تازه متولد شده شایع تر است.

عملکرد ویتامین K در بدن ما چیست؟

ویتامین K اساسا در بدن برای لخته شدن خون و بهبود زخم مورد نیاز است.

آیا ویتامین K بی خطر است؟

ویتامین K یک مکمل بی خطر با پتانسیل کم برای سمیت در نظر گرفته می شود. به همین دلیل، هیئت غذا و تغذیه (FNB) یک سطح بالای مصرف قابل تحمل (UL) برای مکمل های ویتامین K ایجاد نکرده است. UL حداکثر مصرف روزانه یک ماده مغذی است که بعید است باعث آسیب شود.

تداخلات دارویی بالقوه

اگرچه مکمل‌های ویتامین K بی‌خطر تلقی می‌شوند، اما پتانسیل تداخل با برخی داروها را دارند. به علاوه، مصرف برخی داروها می تواند سطح ویتامین K را کاهش دهد. این شامل:

داروهای رقیق کننده خون

مکمل های ویتامین K ممکن است با رقیق کننده های خون مانند وارفارین تداخل داشته باشند. این داروها می توانند اثرات لخته شدن خون ویتامین K را مهار کنند که می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید به طور مداوم ویتامین K، از جمله منابع غذایی ویتامین K و مکمل ها را مصرف کنند، زیرا تغییرات ناگهانی در مصرف شما می تواند خطر خونریزی یا لخته شدن خون را افزایش دهد.

آنتی بیوتیک ها

برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند بر تولید ویتامین K در روده تأثیر بگذارند که می تواند خطر ابتلا به سطوح پایین ویتامین K را افزایش دهد. اگر بیش از چند هفته از آنتی بیوتیک های سفالوسپورین مانند سفوپرازون (سفوبید) استفاده می کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل ویتامین K داشته باشید.

برخی از داروهای کلسترول

جداکننده‌های اسید صفراوی، که برای درمان سطوح کلسترول بالا استفاده می‌شوند، ممکن است جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین K را کاهش دهند.   

علاوه بر این داروی کاهش وزن اورلیستات (Alli) نشان داده شده است که جذب مواد مغذی محلول در چربی را کاهش می دهد. اگر از اورلیستات استفاده می کنید، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مصرف مولتی ویتامین حاوی مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین K را توصیه کند.

هنگام خرید مکمل ویتامین K، مهم است که محصولی را بر اساس نیازهای سلامتی خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک مولتی ویتامین حاوی ویتامین K ممکن است برای کسانی که به دنبال حمایت کلی تغذیه هستند، بهترین باشد، در حالی که مکملی که حاوی ویتامین K و سایر مواد مغذی حمایت کننده استخوان ، مانند ویتامین D و منیزیم است، ممکن است برای افراد مبتلا به پوکی استخوان یا افزایش شکستگی استخوان بهتر باشد. 

اگر حساسیت یا آلرژی دارید، حتما مکمل ویتامین K را خریداری کنید که عاری از آلرژن‌های بالقوه مانند گلوتن، سویا و آجیل درختی باشد.

عوارض جانبی ویتامین K

مکمل های ویتامین K با عوارض جانبی همراه نیستند و پتانسیل بسیار کمی برای سمیت دارند.

چند مطالعه تحقیقاتی که اثرات سلامت مکمل‌های ویتامین K را بررسی می‌کنند، واکنش‌های جزئی مانند ناراحتی‌های گوارشی و واکنش‌های پوستی را گزارش کرده‌اند. با این حال، به طور کلی، مکمل های ویتامین K با عوارض جانبی نامطلوب همراه نیستند.

یک بررسی سریع

ویتامین K اصطلاح جمعی برای گروهی از ترکیبات محلول در چربی با ساختارهای مشابه است. ویتامین K نقش های مهمی در بدن دارد و برای سلامت استخوان و قلب، لخته شدن خون و غیره مورد نیاز است.

برخی از مطالعات نشان می دهد مکمل ویتامین K ممکن است به کاهش خطر شکستگی و بهبود سلامت قلب در جمعیت های خاص کمک کند. مکمل های ویتامین K همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند مولتیپل اسکلروزیس و بیماری سلیاک مفید باشد.

اگر علاقه مند به مصرف مکمل ویتامین K هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا بدانید که آیا این مکمل برای نیازهای خاص سلامتی شما انتخاب مناسبی است یا خیر. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان