با خوردن منظم اسفناج چه اتفاقی برای بدن تان می افتد؟

خط سلامت: اسفناج می تواند ذهن شما را تیز نگه دارد. یک مطالعه نشان داد که خوردن نصف فنجان اسفناج پخته شده یا سایر سبزیجات برگدار هر روز تغییرات حافظه مرتبط با افزایش سن را کند می کند .

با خوردن منظم اسفناج چه اتفاقی برای بدن تان می افتد؟

سطوح بالای آنتی اکسیدان ها، فولات و فیلوکینون (نوعی از ویتامین k موجود در سبزی های برگ دار)  در اسفناج به محافظت از سلول های مغز کمک می کند.

به گزارش خط سلامت آیا اسفناج واقعا برای شما مفید است؟

اسفناج اغلب به عنوان یک غذای مغذی شناخته می شود که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می تواند به طرق مختلف برای سلامتی مفید باشد.

از کمک به تقویت سلامت قلب گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن، این سبزی برگ سبز یک افزودنی همه کاره و خوشمزه برای هر رژیم غذایی است. همچنین منبع عالی آهن است . 

با خوردن منظم اسفناج چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

بیایید فواید سلامتی قابل توجه گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی، حقایق تغذیه ای آن، وجود مضرات مصرف آن و نکاتی برای لذت بردن از این سبزی برگ سبز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم را بررسی کنیم.

فواید اسفناج برای سلامتی

سلامت قلب را تقویت می کند

اسفناج سرشار از مواد مغذی مفید برای قلب مانند پتاسیم ، منیزیم و فولات است که می تواند به تنظیم فشار خون، بهبود جریان خون و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج همچنین به جلوگیری از استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کند، که هر دو با بیماری قلبی مرتبط هستند. 

 به هضم کمک می کند

اسفناج سرشار از فیبر است که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت دستگاه گوارش است. فیبر به تنظیم حرکات روده، جلوگیری از یبوست و حمایت از میکروبیوم روده سالم کمک می کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد بتاکاروتن موجود در اسفناج می تواند سلامت گوارش را با کاهش التهاب و محافظت از دستگاه گوارش در برابر آسیب، تقویت کند. 

علاوه بر حمایت از سلامت دستگاه گوارش، فیبر فواید سلامتی دیگری نیز دارد . کارولین یانگ، متخصص تغذیه می‌گوید: اسفناج منبع عالی فیبر است که برای ثابت نگه داشتن قند خون، سیستم گوارشی منظم و سطح کلسترول سالم است.

 از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند

اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که از سلامت سیستم ایمنی بدن حمایت می کند . این سبزی پربرگ به ویژه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است، که تحقیقات می گوید ممکن است به محافظت از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها کمک کند و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و COVID-19 را کاهش دهد. 

ویتامین A یکی دیگر از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی در اسفناج است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. یانگ می‌گوید: ویتامین A برای حمایت از عملکردها و سیستم‌های اصلی بدن، از جمله بینایی سالم، تولید مثل و سیستم ایمنی ضروری است.

 استخوان ها را تقویت می کند

اسفناج منبع خوبی از ویتامین K است که نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. ویتامین K به حفظ تراکم و استحکام استخوان کمک می کند و خطر شکستگی و پوکی استخوان را کاهش می دهد. اسفناج همچنین حاوی کلسیم و منیزیم است - دو ماده معدنی ضروری برای استخوان‌های سالم. 

ویتامین K علاوه بر کمک به ساخت استخوان‌های قوی‌تر، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد. یانگ می گوید:ویتامین K یک ماده مغذی مهم برای تنظیم فرآیند لخته شدن خون است.

خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

اسفناج حاوی ترکیبات مختلفی مانند کلروفیل ، بتاکاروتن و فلاونوئیدها است که خواص ضد سرطانی بالقوه‌ای دارند. این ترکیبات ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر آسیب و مهار رشد سلول های سرطانی کمک کنند. 

سلامت پوست را بهبود می بخشد

ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج می توانند از راه های مختلفی برای پوست شما مفید باشند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که پوست شما را سالم نگه می دارد.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج ممکن است به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و آلاینده های محیطی کمک کند. 

 بینایی و سلامت چشم را تقویت می کند

اسفناج سرشار از لوتئین و زآگزانتین است، دو آنتی اکسیدان مهم برای سلامت چشم . این آنتی اکسیدان ها به محافظت از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید کمک می کنند و خطر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش می دهند که یکی از دلایل اصلی نابینایی در افراد مسن است. 

ارزش غذایی

اسفناج منبع خوبی از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین C و K، منیزیم، فولات، پتاسیم، لوتئین و زآگزانتین و غیره است. 

یک فنجان (30 گرم) اسفناج خام موارد زیر را فراهم می کند: 

کالری: 7

کل کربوهیدرات: 1 گرم

فیبر غذایی: 1 گرم

کل قندها: 0 گرم

پروتئین: 1 گرم

چربی کل : 0 گرم

چربی اشباع شده: 0 گرم

سدیم: 24 میلی گرم

پتاسیم: 167 میلی گرم

منیزیم: 24 میلی گرم

فولات: 58 میکروگرم

ویتامین آ : 2810 IU

ویتامین ث: 8 میلی گرم

بتا کاروتن: 5630 میکروگرم

لوتئین + زآگزانتین: 3660 میکروگرم

اسفناج حاوی اگزالات است که مطالعات نشان می دهد می تواند به کلسیم متصل شده و سنگ کلیه را تشکیل دهد. اگر سابقه سنگ کلیه دارید یا در معرض خطر هستید، مصرف اسفناج خود را تعدیل کنید و آن را در کنار غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنید تا خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهید.

محتوای بالای ویتامین K اسفناج ممکن است برای کسانی که از داروهای خاصی استفاده می کنند، مشکلاتی ایجاد کند. یانگ می‌گوید: چند سناریو وجود دارد که مستلزم رعایت احتیاط در مصرف اسفناج است، مانند مصرف داروهای ضد انعقاد (رقیق‌کننده خون)، به دلیل محتوای ویتامین K در اسفناج.

با این حال، این بدان معنا نیست که نمی توانید اسفناج بخورید. درعوض، باید بر مصرف یک مقدار ویتامین K در روز تمرکز کنید تا از کاهش اثربخشی دارو جلوگیری کنید. مهمتر از آن، باید هر گونه تداخل دارویی احتمالی را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. 

بهترین راه برای لذت بردن از اسفناج

یکی از بهترین چیزهای اسفناج، تطبیق پذیری آن در بسیاری از غذاها است. در اینجا پنج راه وجود دارد که می توانید از آن لذت ببرید:

خام

برگ های اسفناج تازه را به سالادها اضافه کنید تا تغذیه فوق العاده ای داشته باشید. اسفناج می تواند پایه سالاد باشد یا با سبزیجات دیگر برای طعم ها و بافت های مختلف مخلوط شود. اگر نیاز به الهام دارید، تنها دستور غذای سالاد اسفناج را امتحان کنید .

سرخ شده

روغن زیتون را در تابه داغ کنید و اسفناج را با سیر و سایر ادویه ها تفت دهید تا پژمرده شود. این روش پخت ساده، طعم اسفناج را تقویت می کند و یک غذای جانبی یا تاپینگ خوشمزه را می سازد.  اسفناج را تفت می‌دهید، دستور پخت اسفناج بالزامیک-پارمسان را امتحان کنید .

مخلوط شده

اگر اسموتی اسفناج، کره بادام‌زمینی و موز ما را امتحان نکرده‌اید ، دنیایی از لذیذ بودن را تجربه خواهید کرد. اسفناج به خوبی با میوه هایی مانند انواع توت ها و موز و همچنین با ماست و شیر ترکیب می شود تا بافتی خامه ای داشته باشد.

سرخ شده

از اسفناج در غذاهای سرخ کردنی برای یک وعده غذایی سریع و سالم استفاده کنید، مانند سرخ کردن میگوی کنجد با اسفناج . فقط به یاد داشته باشید اسفناج را در انتهای فرآیند پخت اضافه کنید تا کمی پژمرده شود و رنگ سبز خود را حفظ کند.

پخته شده

 اسفناج را در غذاهای پخته شده مانند کاسرول و لازانیا قرار دهید. ماکارونی پخته اسفناج و فتا یا کاسرول اسفناج، فتا و برنج را امتحان کنید .

اسفناج یک برگ سبز پر از مواد مغذی است که اگر به طور منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید می تواند به طور قابل توجهی برای سلامتی مفید باشد. با توجه به مشخصات غذایی آن، خوردن اسفناج ممکن است از سلامت قلب، چشم، پوست و سیستم ایمنی بدن کمک کند، به هضم غذا کمک کند، استخوان ها را تقویت کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد. 

اگر خطر ابتلا به سنگ کلیه است، خوردن بیش از حد اسفناج ممکن است این خطر را به دلیل محتوای اگزالات آن افزایش دهد.

همچنین، کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، باید روزانه همان مقدار ویتامین K مصرف کنند تا از نوسانات اثربخشی دارو جلوگیری کنند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان