دلایل ابتلا به زگیل و انواع آن / کثیف بودن باعث ابتلا به زگیل می‌شود؟

خط سلامت: زگیل یک مشکل پوستی شایع است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می دهد. مشخص شده است زگیل به دلیل کثیف بودن ایجاد نمی شود، بلکه توسط ویروسی متعلق به خانواده HPV ایجاد می‌شود.

دلایل ابتلا به زگیل و انواع آن / کثیف بودن باعث ابتلا به زگیل می‌شود؟

زگیل توده ای کوچک است که معمولا روی دست ها یا پاها ظاهر می شود. 

به گزارش خط سلامت، زگیل ها گاهی اوقات به صورت خوشه ای رشد می کند. این ضایعات پوستی از نظر ظاهری متفاوت هستند. مشخص شده است کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا به زگیل هستند.

زگیل چند نوع است؟

زگیل انواع مختلفی دارد. برخی از رایج ترین انواع زگیل عبارتند از:

زگیل های رایجی که روی آرنج، صورت و زانوهای ظاهر می شوند.

زگیل های مسطحی که به صورت خوشه ای در پشت دست ها، پاها و صورت رشد می کنند.

زگیل های رشته ای که روی پلک ها، صورت، گردن یا لب ها رشد می کنند.

زگیل تناسلی که در ناحیه تناسلی یافت می شود.

زگیل های کف پا و کف دست که در کف پاها (پلانتار) یا کف دست ها ظاهر می شوند.

زگیل هایی در اطراف ناخن ها رشد می کنند.

چه چیزی باعث زگیل می شود؟

باورهای غلط زیادی در مورد چگونگی ابتلا به زگیل وجود دارد، ولی علت اصلی ابتلا به زگیل، در واقع عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. بیش از 100 نوع HPV وجود داردکه می تواند باعث ایجاد انواع مختلف زگیل شود. ویروس های HPV از طریق تماس فیزیکی نزدیک یا با لمس چیزی که آلوده شده است از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

زمانی که فرد به HPV آلوده می شود، معمولا رشد و نمایان شدن زگیل ها تا یک سال طول می کشد. پس از ظاهر شدن، زگیل ها در ماه ها یا سال های بعدی به کندی رشد می کنند. 

چه چیزی احتمال ابتلا به زگیل را افزایش می دهد؟

اگر پوست در اثر خراش یا بریدگی آسیب ببیند، احتمال ابتلا به زگیل بیشتر است، زیرا این مکان ها محل مناسبی برای گسترش عفونت هستند. زگیل ها مسری هستند؛ بنابراین احتمال ابتلا به زگیل در مکان‌های عمومی مانند استخرها بیشتر است. حتی دست زدن به چیزی مانند حوله کثیف که به ویروس HPV آلوده شده است منجر به بروز زگیل می شود.

درمان زگیل

زگیل ها بی ضرر هستند و حدود نیمی از آنها خود به خود ظرف یک یا دو سال ناپدید می شوند. با این حال این ضایعات می توانند مدت بیشتری در بزرگسالان یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باقی بمانند. اگر زگیل ها هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند، دلیل پزشکی برای درمان آنها وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد از آنها احساس خجالت می کنند بنابراین چندین درمان زگیل وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

استفاده از پمادهای حاوی اسید سالیسیلیک یا لاکتیک که لایه های پوست آلوده را از بین می برد، به درمان زگیل کمک می کند. این درمان‌ها ممکن است چند ماه طول بکشد و معمولاً برای زگیل هایی که روی دست‌ها رشد می کنند، مؤثرتر هستند. برای تاثیرگذاری بیشتر، ناحیه زگیل  را به مدت 10 دقیقه با آب گرم بشویید، سپس پوست آلوده را با سنگ پا بشویید و بعد از پماد استفاده کنید. در انتها نیز روی زگیل را بپوشانید.

متخصصان زگیل های سرسخت را از طریق کرایوسرجری منجمد از بین می برند. برای انجام این کار، پزشک از نیتروژن مایع روی زگیل استفاده می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان