چرا برخی افراد بیش از حد عرق می کنند + درمان

خط سلامت: عرق کردن بیش از حد زیر بغل معمولاً از دوران بلوغ شروع می شود، در حالی که تعریق کف دست و کف پا زودتر و اغلب در دوران کودکی شروع می شود. بدون درمان، این مشکلات در طول زندگی ادامه یابد.

چرا برخی افراد بیش از حد عرق می کنند + درمان

عرق کردن بیش از حد یا هیپرهیدروزیس با تجربه احساسات منفی، مانند خجالت کشیدن همراه است.

به گزارش خط سلامت عرق کردن بیش از حد یا هیپرهیدروزیس انواع مختلفی دارد. عرق کردن بیش از حد اولیه و ثانویه دو نوع عمده این عارضه هستند.

عرق کردن بیش از حد اولیه

عرق کردن بیش از حد هیپرهیدروزیس اولیه در افراد سالم و بدون علت ظاهری رخ می دهد.

هیپرهیدروزیس ثانویه 

این عارضه بسیار کمتر از نوع اولیه شایع است و می تواند به دلیل داروهای خاص، انواع بیماری های سیستمیک جدی، اختلالات عصبی، جراحی صورت و اضطراب اتفاق بیفتد.

عرق کردن بیش از حد کدام قسمت بدن را تحت تاثیر قرار می دهد؟

طبق گزارش محققان آمریکایی، از حدود 3 درصد آمریکایی هایی که از عرق کردن بیش از حد رنج می برند، در 50٪  موارد زیر بغل درگیر می شود(هیپرهیدروزیس زیر بغل). عرق کردن بیش از حد زیر بغل معمولاً از دوران بلوغ شروع می شود، در حالی که تعریق کف دست و کف پا  زودتر و اغلب در دوران کودکی شروع می شود. بدون درمان، این مشکلات در طول زندگی ادامه یابد.

عرق کردن بیش از حد و احساس شرم

بسیاری از افراد یکه با عرق کردن بیش از حد دست و پنجه نرم می کنند گزارش می دهند تعریق شرم آور است، لباس ها را لکه دار می کند و ممکن است روابط تجاری و اجتماعی را دچار چالش کند. تعریق بیش از حد می تواند عواقب عملی جدی داشته باشد، مانند ناتوانی در دست گرفتن ابزار، گرفتن فرمان، یا افتادن  وسایل از دست.

علت تعریق بیش از حد چیست؟

تعریق بیش از حد ثانویه توسط آگونیست های دوپامین، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، الکل و انسولین ایجاد می شود. اختلالات سیستمیک مانند دیابت، پرکاری تیروئید و بیماری پارکینسون و تومورهایی مانند فئوکروموسیتوم و لنفوم با گاهی اوقات با هیپرهیدروزیس ثانویه همراه هستند.

علائم و نشانه های تعریق بیش از حد

تعریق بیش از حد ممکن است برای هر کسی که تب دارد یا با یک دوره اضطراب مواجه است اتفاق بیفتد.

به طور کلی، تنها نشانه تعریق بیش از حد، وجود رطوبت فراوان در ناحیه آناتومیکی آسیب دیده است. وجود این رطوبت احتمال ابتلا به عفونت های پوستی را افزایش می دهد.

درمان عرق کردن بیش از حد 

از طریق ارزیابی سیستماتیک علل و محرک های تعریق بیش از حد، بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال می توانند کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. تصمیم در مورد درمان اولیه بستگی به شدت بیماری و نواحی آناتومیکی دارد که تحت تأثیر قرار گرفته اند.

رویکرد درمان تعریق بیش از حد به طور کلی به شرح زیر است:

داروهای ضد تعریق بدون نسخه

معمولا افرادی که به تعریق بیش از حد  مبتلا هستند ابتدا داروهای بدون نسخه را امتحان می کنند.

داروهای ضد تعریق( به اصطلاح طبیعی) اغلب برای بیماران چندان مفید نیستند.

داروهای خوراکی

گروه داروهایی که به عنوان آنتی کولینرژیک شناخته می شوند، تعریق را کاهش می دهند.

پدهای دارویی موضعی

پدهای آغشته به داروهای آنتی کولینرژیک، برای استفاده در زیر بغل به کاهش تعریق کمک می کنند.

بوتاکس (تزریق سم بوتولینوم)

این روش مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل است. این تکنیک تقریباً شش ماه تعریق بیش از حد را تسکین می دهد. تزریق بوتاکس ناراحت کننده است، اما استفاده از یک سوزن بسیار کوچک درد را به حداقل می رساند.

در حال حاضر، FDA بوتاکس را برای درمان تعریق کف دست و کف پا تایید نکرده است، اگرچه برخی از پزشکان آن را تجویز می کنند. معایب استفاده از این درمان برای کف دست و پا، احساس درد، بی‌حس کردن دست‌ها برای تحمل‌پذیر شدن تزریق و احتمال ضعف موقت عضلانی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان