5 فایده شگفت انگیز چای یاس + طرز تهیه

خط سلامت: اگرچه نوشیدن چای یاس با طیف وسیعی از مزایای سلامتی مرتبط است، مهم است که به یاد داشته باشید که حاوی کافئین است. مانند سایر نوشیدنی های کافئین دار، مصرف زیاد چای یاس می تواند علائمی مانند اضطراب، بی‌قراری، سردرد، حالت تهوع، بی قراری، افزایش ضربان قلب یا مشکلات خواب را ایجاد کند.

5 فایده شگفت انگیز چای یاس + طرز تهیه

 چای چه گرم و چه سرد، نوشیدنی محبوبی است. یکی از انواع محبوب چای که مردم قرن ها است  از آن لذت می برند، چای یاس است. این چای با بوی گل به طور سنتی با چای سبز درست می شود، اما ممکن است با چای سیاه یا سفید نیز تهیه شود.

به گزارش خط سلامت اگر از چای یاس لذت می‌برید  یا به دنبال اضافه کردن چای بیشتر به نوشیدنی‌های تان هستید، این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید وقتی به طور منظم چای یاس می‌نوشید چه اتفاقی می‌افتد.

خطر سرطان را کاهش می دهد

چای سبز یاس حاوی پلی فنول هایی است که به دلیل اثرات ضد سرطانی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. پلی فنول ها آنتی اکسیدانی هستند که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو بیماری زا کمک می کنند.

باعث آرامش و کاهش استرس می شود

اگر استرسدارید نوشیدن یک فنجان چای سبز یاس می تواند به آرامش کمک کند و خلق و خو را تقویت کند.

تحقیقات نشان می‌دهد عطر چای یاس می‌تواند به آرامش سیستم عصبی کمک کند. علاوه بر این، برگ‌های چای حاوی اسید آمینه هستند که می‌تواند باعث آزاد شدن گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA)، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با کاهش استرس و اضطراب شود. کافئین و ال تیانین در چای سبز بر خلاف کافئینی که ممکن است با قهوه تجربه کنید، ذهنی آرام و در عین حال هوشیار را تقویت می کند.

به گوارش و سلامت روده کمک می کند

کم آبی یکی از دلایل شایع یبوست است. به یاد داشته باشید نوشیدنی‌هایی مانند چای یاس علاوه بر کمک به هیدراته ماندن،  حاوی پلی فنول‌هایی است که می‌توانند اثرات مثبتی بر باکتری‌های روده و التهاب داشته باشند. چای سبز یاس نه تنها ضد التهاب است، بلکه از میکروبیوم روده سالم‌تری نیز پشتیبانی می‌کند که با کاهش بروز بیماری‌های مزمن مرتبط است.

سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

چای یاس به دلیل پلی فنول های موجود در آن می تواند در برابر بیماری قلبی محافظت کند.این آنتی اکسیدان ها در برابر تشکیل پلاک شریانی محافظت می کنند و به کاهش کلسترول «بد» LDL کمک می کنند. در واقع، افرادی که چای یاس می‌نوشند، هم سطح کلسترول LDL و هم کلسترول تام را 4 میلی گرم در دسی لیتر کمتر از افرادی که چای نمی نوشند، داشتند.

به کاهش فشار خون کمک می کند

علاوه بر کاهش کلسترول، نوشیدن چای یاس با کاهش فشار خون نیز مرتبط است. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای یاس ممکن است با التهابی که می‌تواند به پوشش شریان‌ها آسیب برساند، مبارزه کند و منجر به افزایش خطر بیماری قلبی و سکته شود. نوشیدن حدود دو فنجان چای یاس در روز با کاهش 21 درصدی خطر سکته مغزی مرتبط است.

اما نوشیدن زیاد و بیش از اندازه چای یاس می تواند عوارضی به همراه داشته باشد که در زیر می خوانید.

کمبود آهن

چای یاس حاوی ترکیباتی است که ممکن است توانایی بدن برای جذب آهن از غذا را کاهش دهد. اگر در خطر کمبود آهن هستید، چای یاس را بین وعده های غذایی بنوشید و چای را در حد اعتدال مصرف کنید.

طرز تهیه و لذت بردن از چای یاس

برای لذت بردن از یک فنجان چای یاس آماده هستید؟ در اینجا چند راه مختلف برای لذت بردن از آن وجود دارد:

داغ: آب را تا 170-185 درجه فارنهایت گرم کنید. آب داغ را به یک لیوان با برگ های چای یا یک چای کیسه ای اضافه کنید. 3 دقیقه دم کنید و ولرم لذت ببرید. از جوشاندن آب یا دم کشیدن چای یاس برای مدت طولانی خودداری کنید، زیرا هر دو می توانند طعم چای شما را تلخ کنند.

سرد: 2 کیسه چای یاس را در یک دوم  فنجان آب گرم شده با دمای 170 تا 185 درجه فارنهایت دم کنید. 3 تا 4 دقیقه دم کنید و چای کیسه ای را دور بریزید. شکر یا عسل (در صورت تمایل) را اضافه کنید و نصف فنجان آب سرد اضافه کنید. به یخچال منتقل کنید تا کاملا خنک شود. برای سرو، چای یاس خنک شده را در یک لیوان پر از یخ بریزید. هنگام تهیه چای سرد، می توانید میوه یا سبزی را اضافه کنید تا طعم بیشتری به آن بدهید. در ماه های تابستان، ما عاشق نوشیدن این طراوت هستیم.

تفاوت بین چای سبز و چای یاس چیست؟

چای سبز، که از برگ های کاملیا سیننسیس تهیه می شود، سبز می ماند زیرا کمترین اکسیداسیون را تجربه می کند. این به حفظ طعم و رنگ تازه آن کمک می کند. چای یاس که معمولاً از چای سبز تهیه می‌شود، شکوفه‌های یاسمین را برای عطر گل و شیرینی لطیف می‌افزاید و تضادی با طعم علف‌دار چای سبز ارائه می‌کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان