اثرات معجزه گر پتاسیم برای عمر طولانی

خط سلامت: پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است. رژیم غذایی غنی از پتاسیم فواید متعددی برای سلامتی دارد و به تنظیم فشار خون و پیشگیری از سکته مغزی کمک می کند در این مطلب مواد غذایی حاوی پتاسیم را معرفی می کنیم.

اثرات معجزه گر پتاسیم برای عمر طولانی

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن است. رژیم غذایی غنی از پتاسیم به تنظیم فشار خون، پیشگیری از سکته مغزی، درمان مشکلات استخوانی و پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کند.

به گزارش خط سلامت برای پیشگیری از مشکلاتی مانند: ضعف عضلانی یا ضربان قلب نامنظم دریافت مقدار کافی پتاسیم ضروری است.

یکی از راه‌های تامین پتاسیم مورد نیاز بدن، گنجاندن مواد غذایی حاوی پتاسیم به رژیم غذایی است.

پتاسیم چرا برای بدن ضروری است؟

پتاسیم یک الکترولیت است. ماهیت واکنش پذیر این ماده معدنی ضروری برای عملکرد مناسب بدن حیاتی است. کمبود پتاسیم که هیپوکالمی نیز نامیده می شود، به طور بالقوه منجر به گرفتگی عضلات، خستگی، ضربان قلب نامنظم و... می شود. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت ، زنان 19 ساله و بالاتر هر روز به 2600 میلی گرم پتاسیم نیاز دارند.

مهم ترین فواید پتاسیم

مهم ترین فواید پتاسیم عبارت است از:

تنظیم ترشح انتقال های عصبی

پتاسیم نقش کلیدی در ارسال انتقال دهنده های عصبی دارد. پتاسیم  به تولید و ترشح پیام عصبی کمک می کند و ارتباط مناسب بین سلول های عصبی را تسهیل می کند.

انقباض عضلانی

پتاسیم برای عملکرد طبیعی عضلات ضروری است و به تنظیم انقباضات عضلانی کمک می کند. این ماده معدنی هماهنگی و قدرت مناسب در حرکات ماهیچه های بدن را تضمین می کند.

حفظ تعادل مایعات

پتاسیم در حفظ تعادل مایعات داخل و خارج سلول نقش دارد و به تنظیم فشار اسمزی کمک می کند و از  کم آبی یا احتباس بیش از حد مایعات جلوگیری می کند.

عملکرد قلب

پتاسیم برای حفظ ضربان قلب طبیعی بسیار مهم است و به هدایت جریان الکتریکی قلب کمک می کند. 

مواد غذایی حاوی پتاسیم

خوردن غذاهای مناسب، روشی آسان و کارآمد برای افزایش سطح پتاسیم در بدن است. در اینجا چند راه برای گنجاندن غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی آورده شده است.

موز

موز منبع مناسب و محبوب پتاسیم است. متخصصان توصیه می کنند موز و شیر موز منابعی غنی از پتاسیم هستند که به رفع نیاز بدن کمک می کنند.

اسفناج

اسموتی گیاهی که از ترکیب اسفناج، هویج و چغندر تشکیل شده باشد، منبعی غنی از پتاسیم است.

میوه های نارنجی

پرتقال و آب پرتقال علاوه بر ویتامین C، پرتقال منبع خوبی برای پتاسیم است.

مصرف مکمل های پتاسیم

مکمل های پتاسیم به افرادی که کمبود پتاسیم در آنها تشخیص داده شده است توصیه می شود. به گفته متخصصان، سطح پتاسیم کمتر از 3.5 میلی‌اکی‌والان در لیتر به طور کلی کم در نظر گرفته می‌شود و نشان‌دهنده هیپوکالمی است. این وضعیتی است که با کمبود پتاسیم در جریان خون مشخص می شود.

احتیاط

مصرف بیش از حد پتاسیم، به ویژه از طریق مکمل ها، منجر به بیماری به نام هایپرکالمی شود. هایپرکالمی علائمی مانند: ضربان قلب نامنظم، ضعف عضلانی یا بی حسی ایجاد می کند. در موارد شدید، افزایش پتاسیم بر عضلات درگیر در تنفس تأثیر می گذارد و منجر به مشکل در تنفس می شود. بنابراین، مطمئن شوید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان