سرخک عامل مرگ های تلخ و فوری + علائم و درمان

خط سلامت: سرخک یک بیماری بسیار مسری است و موارد آن در سراسر جهان افزایش یافته است. از علائم رایج سرخک آگاه باشید.

سرخک عامل مرگ های تلخ و فوری + علائم و درمان

سرخک یکی از مسری ترین بیماری ها در جهان است، با یک گزارش جدید ادعا می شود که موارد ابتلا به این بیماری در سال 2022 در سراسر جهان 18 درصد افزایش یافته است. آخرین داده ها نگرانی هایی را ایجاد کرده است، زیرا مرگ و میر ناشی از سرخک نیز در سطح جهان 43 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خط سلامت مقایسه با سال 2021. واکسیناسیون در مورد سرخک همچنان مهم است، اما باید علائم سرخک را نیز بدانید.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تعداد تخمینی موارد سرخک اکنون به 9 میلیون نفر رسیده است. حدود 136000 نفر بر اثر سرخک جان خود را از دست داده اند.

سرخک چیست؟

این یک بیماری مسری است که از طریق قطرات تنفسی افراد آلوده به ویژه از طریق سرفه و عطسه سرایت می کند.

حتی اگر همان هوای فرد مبتلا به این بیماری را تنفس کنید، ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرید. ویروس در حالت فعال در هوا یا روی سطوحی که آلوده شده اند حدود دو ساعت باقی می ماند. به همین دلیل بسیار مسری است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، یک نفر که به سرخک مبتلا می شود، می تواند از هر 10 تماس نزدیک خود که واکسینه نشده اند، 9 نفر را آلوده کند .

علائم رایج سرخک چیست؟

برخی از علائم و نشانه های سرخک که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

تب بالا 

 سرخک اغلب با تب بالا شروع می شود که می تواند تا 104 درجه فارنهایت افزایش یابد.

آبریزش بینی

در حالی که سرفه یکی از بارزترین علائم است، سرخک می تواند باعث آبریزش یا گرفتگی بینی شود، شبیه علائم سرماخوردگی .

 ورم ملتحمه

التهاب چشم ها ممکن است رخ دهد و منجر به قرمزی و حساسیت به نور شود. باز نگه داشتن چشم ها به دلیل درد بسیار دشوار خواهد بود.

 لکه های سفید در دهان

 در صورت ابتلا به سرخک، لکه‌های سفید کوچک با مراکز آبی مایل به سفید ممکن است در داخل دهان ظاهر شوند.

راش

راش یک علامت قابل مشاهده است که حدود 7 تا 18 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. در ابتدا، آنها را روی صورت و بالای گردن خود خواهید دید سپس در عرض چند روز به دست ها و پاهای شما سرایت می کند.

عوارض بیشتر ناشی از سرخک ممکن است منجر به موارد زیر شود:

• عفونت گوش

• کوری

• اسهال شدید

• انسفالیت که منجر به تورم مغز می شود و ممکن است به مغز شما آسیب برساند

• مشکلات شدید تنفسی

این عوارض بیشتر در کودکانی که هنوز پنج سالگی خود را جشن نگرفته‌اند و بزرگسالانی که بالای 30 سال دارند دیده می‌شود. سرخک بیشتر کودکانی را که دچار سوءتغذیه هستند، به‌ویژه آنهایی که کمبود ویتامین A دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مبتلا می‌شود. این بیماری همچنین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و بدن را برای محافظت از خود در برابر عفونت ها دشوار می کند.

زنان باردار باید بسیار مراقب باشند، زیرا سرخک می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. این می تواند منجر به تولد نوزاد نارس با وزن کم شود.

چگونه سرخک را درمان کنیم؟

وقتی صحبت از درمان سرخک می شود، درمان ضد ویروسی خاصی وجود ندارد. اما مراقبت های حمایتی می تواند کمک کند. این شامل استراحت، هیدراتاسیون و داروهای کاهش دهنده تب است. در موارد شدید، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد.

این متخصص می گوید می توان با رعایت بهداشت و واکسن از سرخک پیشگیری کرد. واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) در پیشگیری از سرخک بسیار موثر است. این دارو معمولاً در دو دوز تجویز می شود که اولین دوز در حدود یک سالگی و دوز دوم در سنین چهار تا شش سالگی تجویز می شود. واکسیناسیون نه تنها از مردم محافظت می کند، بلکه به جلوگیری از انتشار ویروس در جوامع کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان