آیا فریزری کردن مواد غذایی ارزش آن را کم می کند؟ + روش های درست فریز کردن

خط سلامت: فریزری کردن و یخ زدن مواد غذایی به ندرت ارزش غذایی غذا را تغییر می دهد و در صورت تغییر، این تغییرات بسیار جزئی هستند.

آیا فریزری کردن مواد غذایی ارزش آن را کم می کند؟ + روش های درست فریز کردن

فریزری کردن و فرآیند انجماد در واقع می تواند به حفظ بهتر برخی از مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات کمک کند.

 

به گزارش خط سلامت کارشناسان توصیه می کنند از روش های مناسب انجماد استفاده کنید مانند قرار دادن غذاهای منجمد در فریزر بلافاصله پس از خرید از فروشگاه .

وقتی صحبت از ترکیب غذایی مواد غذایی می شود، نحوه نگهداری آن می تواند تفاوت هایی ایجاد کند.

در حالی که قرار دادن باقیمانده برنج یا ماکارونی در یخچال می تواند نشاسته مقاومی ایجاد کند و فواید بالقوه سلامتی را افزایش دهد، فریز کردن غذا برای گرم کردن مجدد لزوماً ترکیب غذایی غذا را تغییر نمی دهد.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، در طول نگهداری در فریزر تغییر کمی در ارزش غذایی ایجاد می شود.

اما در نهایت، اینکه آیا فریز کردن غذا باعث تغییر مواد مغذی می شود یا نه، بستگی به این دارد که غذای منجمد شده ابتدا بلانچ شده یا پخته شده باشد.

کریستین کرک پاتریک ، متخصص تغذیه گفت : این بستگی به غذا دارد. برخی از غذاها در صورت اعمال حرارت فراهمی زیستی بیشتری از مواد مغذی دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در حالت خام بهتر باشند.

کلسی کوستا، متخصص تغذیه و مشاور تغذیه، توضیح داد کریستال های یخ زده ای که هنگام یخ زدن چیزی تشکیل می شوند، بزرگترین دلیل ممکن است برخی از مواد مغذی از بین بروند.

16626350287d0d

او گفت : این کریستال‌ها می‌توانند دیواره‌های سلولی را بشکنند و منجر به از دست رفتن جزئی برخی از مواد مغذی مانند ویتامین‌های C و ویتامین‌های B که محلول در آب هستند، شود.

کاستا اضافه کرد این تلفات معمولاً بسیار جزئی هستند و برای درک کامل اینکه چگونه انجماد غذا ممکن است بر ترکیب غذایی آن تأثیر بگذارد، تحقیقات بیشتری لازم است.

در اینجا نحوه تأثیر فریزر بر روی مواد غذایی و همچنین نکات ایمنی برای انجماد، یخ زدایی و گرم کردن مجدد غذا آورده شده است.

منجمد کردن غذا ممکن است در واقع مواد مغذی را حفظ کند

کارشناسان می گویند وقتی فریزری کردن مواد غذایی به درستی انجام شود، منجمد کردن مواد غذایی می تواند مواد مغذی موجود در غذاها را در مقایسه با سایر روش های نگهداری مواد غذایی حفظ کند.

کوستا توضیح داد : فرایند انجماد می‌تواند با کاهش سرعت از دست دادن ویتامین‌ها که در طول زمان در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری می‌شد، مواد مغذی موجود در غذا را تا حدودی حفظ کند.

یک مطالعه مقایسه ای در سال 2017 در مورد ترکیب مواد مغذی میوه ها و سبزیجات تازه، تازه منجمد و تازه ذخیره شده اشاره کرد. غذای تازه ذخیره شده در یخچال به مدت پنج روز قابل نگهداری است.

محصولات منجمد عملکرد بهتری نسبت به محصولات منجمد «تازه ذخیره‌شده» داشتند.

آیا غذای منجمد سالم است؟

به گفته کرک پاتریک، فواید مواد غذایی منجمد برای سلامتی به عواملی مانند وجود یا عدم وجود مواد افزودنی در غذا و فاصله آن با حالت طبیعی بستگی دارد. در حالی که غذاهای خانگی از نظر کیفیت تغذیه ای بهتر هستند، کاستا اضافه کرد  بسیاری از غذاهای منجمد تجاری را می توان با این فرض که مواد با کیفیت بالا بدون افزودنی های زیاد قابل مقایسه هستند، مقایسه کرد. او گفت این غذاها همچنین می‌توانند مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر باشند، و آنها را به گزینه‌ای با ارزش برای افرادی که بودجه کمی دارند تبدیل می‌کند.

نکات مهم برای یخ زدایی و گرم کردن مجدد مواد غذایی منجمد

روش‌های گرم کردن مجدد برای بهینه‌سازی مواد مغذی در غذاهای منجمد عبارتند از: بخارپز کردن ، مایکروویو، سرخ کردن با هم زدن یا سرخ کردن در هوا .

کاستا گفت: بخار پز کردن گزینه بهتری نسبت به جوشاندن است، زیرا باعث کاهش ترشح ویتامین های محلول در آب پخت و پز می شود.

کرک پاتریک به مطالعه‌ای که در سال 2015 روی روش‌های مختلف یخ‌زدایی کلم بروکلی انجام شد، نشان داد در یخ‌زدایی سریع با استفاده از روش مایکروویو در مقایسه با زمان‌های جوش طولانی‌تر، تلفات کلی مواد مغذی کمتری وجود دارد.

کرک پاتریک گفت: زمان طولانی ممکن است بر مواد مغذی تأثیر منفی بگذارد. به نظر می‌رسد جوشاندن برای زمان‌های کوتاه‌تر کاروتنوئیدهای موجود در بروکلی را حفظ می‌کند در حالی که یخ‌زدایی در مایکروویو تأثیر منفی بر کلم بروکلی دارد. با این حال، یخ‌زدایی کوتاه در مایکروویو تأثیر منفی کمتری نشان داد.

نکات ایمنی برای انجماد مواد غذایی  

نکات ایمنی عمومی برای منجمد کردن مواد غذایی شامل نگهداری مواد غذایی منجمد در دمای صفر درجه فارنهایت و استفاده از تمام مواد غذایی منجمد در مدت زمان نگهداری پیشنهادی برای حفظ بالاترین سطح کیفیت غذایی است.

به ویژه میوه ها و سبزیجات منجمد باید در عرض 8 تا 12 ماه برای کیفیت مطلوب مصرف شوند، اما حتی با این وجود، نگهداری طولانی تر این غذاها در فریزر مشکلی در ایمنی مواد غذایی ایجاد نمی کند.

انجماد سریع یا منجمد کردن غذا در سریع ترین زمان ممکن نیز با جلوگیری از تشکیل کریستال های بزرگ و مخرب یخ به حفظ کیفیت غذا کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان