فیلم / با بوی بد بدن چه کنیم؟ + علت بوی بد بدن

خط سلامت :بوی بد به طرز شگفت انگیزی، یک پدیده پیچیده است که تحت تاثیر ژنتیک، سن، تغذیه و بهداشت ما قرار دارد.

فیلم / با بوی بد بدن چه کنیم؟ + علت بوی بد بدن

اغلب مردم بوی بدن را با عرق کردن ارتباط می‌دهند و این تکه مهمی از پازل است. بدن شما میلیون‌ها غدد ترشحی دارد و آنها در دو نوع عمده وجود دارند.

به گزارش خط سلامت ، غدد اکرین که در تمام پوست یافت می‌شوند و عمدتاً آب و نمک ترشح می‌کنند. از سوی دیگر غدد آپوکرین، که هنگام بلوغ زیر بغل‌هایتان و برخی نقاط اندک دیگر بدن گسترش می‌یابند. عرقی که این‌ها ترشح می‌کنند سرشار از پروتئین و چربی است. این ترشحات به تنهایی اغلب بی بو هستند. و اینجاست که باکتری‌ها وارد می‌شوند.

هر سانتی متر مربع از بدن شما با هزاران باکتری پوشیده شده است.میکروارگانیزم‌های زیادی در محیط‌های مرطوب مثل زیربغل‌های ما رشد می‌کنند. جایی که شما می توانید حدود یک میلیون باکتری در هر سانتی متر مربع ببینید. یکی از بالاترین غلظت‌ها نسبت به هر نقطه‌ای از پوست. انواعی از این میکروارگانیزم‌ها، گونه های کورینه باکتریوم، استافیلوکوکوس،میکروکوکوس و دیگران هستند.

وقتی این باکتری‌ها از پروتئین و چربی‌های ترشحی آپوکرین تغذیه می‌کنند، ذرات بی‌بو را به ذراتی با بوی نامطبوع تبدیل می‌کنند. یکی از بدترین بوها می‌تواند مواد شیمیایی گوگرد دار باشد؛ آنها به بدن بویی شبیه بوی پیاز می‌دهند و کربوکسیلیک اسیدها هم بوی پنیر را اضافه می‌کنند.

این مولکول‌ها از زیر بغل به حرکت درآمده و می‌توانند مستقیماً وارد بینی شوند، محلی که توسط گیرنده‌های مخصوص به دام افتاده و شناسایی می‌شوند. آنها می‌توانند این مولکول‌ها را در غلظتی کمتر از یک در میلیون شناسایی کنند.

چه چیزی می‌تواند مشخص کند که چقدر بوی بدنتان قوی است؟

این بستگی به جمعیت میکروبی ساکن زیر بغل‌تان و مواد مغذی که غدد شما برای آنها فراهم می‌کنند دارد.

ژن‌های شما مشخص می‌کنند که شما چه ترکیباتی را با چه مقداری تولید می‌کنید،پس هر فردی ترکیبی کمی متفاوت دارد. در حقیقت، نوعی ژن که عملاً بوی بدن را از بین می‌برد،در مردم آسیای شرقی رایج است. آدرنالین نسبت ترشح آپوکرین به اکرین را افزایش می‌دهد، پس بوی بدن شما در هنگام استرس شدت می‌یابد.

هر چیزی که می‌خورید می‌تواند اثر اندکی روی چگونگی بوی بدنتان داشته باشد.

بنابراین، ما چطور می‌توانیم با این بو کنار بیاییم؟

شستن با آب و صابون می‌تواند کمک کند ولی تمام باکتری‌ها را از بین نمی‌برد زیرا بسیاری از آنها در لایه‌های عمیق پوست مدفون شده‌اند. اما، خوشبوکننده‌ها هم فعالیت باکتری‌ها را کم می‌کنند و هم بوی بدن را می‌پوشانند. عرق‌گیر‌ها با ایجاد شاخه‌های کوچک ژلی، غدد ترشح عرق را می‌بندند و زیربغل را خشک می‌کنند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان