متخصصان قلب چه تنقلاتی می خورند؟

خط سلامت: بیماری های قلبی علل مختلفی دارند. شاید کنترل برخی از این عوامل مانند ژنتیک یا سن، از دست ما خارج باشند اما دست کم می توانیم آنچه را که در دهان می گذاریم مدیریت کنیم و با یک رژیم مناسب، قلبی سالم تر داشته باشیم.

متخصصان قلب چه تنقلاتی می خورند؟

غذایی که می خوریم رابطه مستقیمی با عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی مانند فشارخون بالا ، کلسترول بالا و دیابت دارد.

به گزارش خط سلامت دکتر کوین ربیعی، متخصص قلب مموریال هرمان معتقد است: با این بینش، می توانیم مواد غذایی تهیه کنیم که بیشترین خواص یا حداقل کمترین زیان را داشته باشد تا بتوانیم سیستم قلبی عروقی را در بهترین وضعیت ممکن نگه داریم.

بدون شک استانداردترین توصیه در این بخش، استفاده از یک رژیم کم چرب است. این یعنی به طور مثال آجیل و خشکبار که بیشترین میزان اسیدهای چرب غیراشباع را دارند باید کنار بگذاریم یا هر چند وقت بار مصرف کنیم.

اما دکتر ربیعی خلاف این را می گوید و برای داشتن یک قلب سالم، توصیه به مصرف مواد غذایی پرچرب مانند آجیل ها دارد: نباید فراموش کنیم چربی ها بخش مهمی از بدن را تشکیل می دهند.

ناگفته نماند همه چربی ها یکسان نیستند. آجیل ها بیشترین میزان اسیدهای چرب غیراشباع را دارا هستند که این ویژگی می تواند بر مراقبت از سیستم قلبی عروقی موثر بوده و سطح کلسترول بد خون را پایین بیاورد.

اتحادیه قلب امریکا نیز به خوردن مواد غذایی چرب تک اشباع مانند آجیل ها برای سلامت بدن توصیه دارد.

آجیل محبوب متخصص قلب

دکتر ربیعی عاشق بادام است و هر روز یک ظرف بادام با خود دارد: از خوردن بادام لذت می برم چون هم راحت خورده می شود، هم یک تنقلات سالم و خوشمزه است. سعی می کنم همیشه یک ظرف کوچک بادام در ماشین یا دفتر داشته باشم تا هر وقت احساس گرسنگی کردم در دسترسم باشد. مصرف بادام هیچ بریز و بپاشی ندارد و مانع خوردن تنقلات غیرسالم هم می شود.

بادام یک تنقلات خوشمزه است که به هیچ چاشنی احتیاج ندارد. ضمن اینکه یک خوراکی همه کاره است و در هر ساعتی از شبانه روز می توان آن را مصرف کرد. اینکه چه زمانی یا چطور مصرف می شود مهم نیست، نکته این است که دارای مواد مغذی حیاتی است.

دکتر ربیعی معتقد است: اگرچه آجیل های بسیاری برای سلامت قلب مفید هستند اما بادام یکی از بهترین انتخاب ها است. چون علاوه بر دارا بودن سطح بالای پروتئین و چربی های مفید، مواد مغذی مانند ویتامین E، B، منیزیم و کلسیم را به بدن می رساند.

تحقیقات سال 2018 نشان می دهد خوردن بادام می تواند استراتژی عملی برای کسانی باشد که در معرض خطر گرفتگی عروق، حملات و سکته قلبی هستند.

محققان در سال 2020 نیز تاکید کردند مصرف روزانه 42.5 گرم بادام(یک یا دو مشت) در کوتاه و حتی بلند مدت خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. همچنین بادام سبب کاهش کلسترول خون می شود.

حجم و نوع آجیل مهم است

دکتر ربیعی هیچ آجیلی را منع نمی کند اما معتقد است کنترل میزان مصرف بسیار مهم است: نمی توانم یک نوع آجیل را منع کنم اما می گویم مراقب میزان مصرف باشید. آجیل ها دارای کالری متراکم بالا هستند و به راحتی می توان آن را در حجم بالا مصرف کرد. اگر به صورت کره به طور مثال کره بادام زمینی دربیاید این حالت بدتر نیز می شود. بنابراین جدول مواد غذایی در پشت ظرف می تواند حجم مصرف مناسب را نشان دهد. اگر این کار برای تان دشوار است حجم مشخصی در یک ظرف بریزید.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که تنقلاتی مانند بادام، همانقدر که مفید است می تواند باعث مشکلات قلبی نیز شود. بنابراین باید به نوع بادامی که تهیه می کنید توجه داشته باشید. پروسه سرخ کردن بادام معمولا با روغن انجام شده و برای چاشنی به آن میزان زیادی شکر یا نمک اضافه می کنند. به طور کلی برای داشتن قلب سالم بهترین انتخاب، بادام خام یا بوداده خشک بدون افزودنی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان