هشدار جدی متخصصان :این 9 ویتامین را سرخود نخورید

خط سلامت: برخی از مکمل‌ها که قبلاً برای پیشگیری از بیماری‌ها مفید بودند، ممکن است کمکی نکنند - و برخی ممکن است واقعاً باعث آسیب شوند.

هشدار جدی متخصصان :این 9 ویتامین را سرخود نخورید

اگر از افرادی هستید که عادت به مصرف مکمل های ویتامین دارید این مطلب را حتما بخوانید. گاهی اوقات مصرف برخی از ویتامین ها می تواند در زمان طولانی باعث آسیب جدی به بدن شوند.

به گزارش خط سلامت توصیه ها در مورد مکمل ویتامین و مواد معدنی به طور مداوم در حال تغییر است. در چند سال گذشته، تحقیقات به خوبی انجام شده نشان داده است که برخی از مکمل‌ها که قبلاً برای پیشگیری از بیماری‌ها مفید بودند، ممکن است کمکی نکنند و برخی ممکن است واقعاً باعث آسیب شوند.

این تحقیق شامل مطالعه سلامت زنان آیووا است که عادات مصرف مکمل را در بیش از 38000 زن 55 ساله و بالاتر به مدت نزدیک به 20 سال بررسی شد.

در میان یافته‌ها مصرف مولتی ویتامین خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. جالب اینجاست افرادی که مولتی ویتامین مصرف می کردند در واقع عادات سلامت کلی بهتری نسبت به افرادی که مصرف نمی کردند داشتند.

با این مطالعه شواهد فزاینده ای علیه مصرف بیشتر مکمل ها برای سلامت عمومی یا پیشگیری از بیماری به دست آمد. البته استثناهایی هم وجود دارد مانند کلسیم و ویتامین D  برای سلامت استخوان اما حتی در استثنائات نیز باید با احتیاط انجام شوند.

یکی از دلایلی که مردم از مکمل ها استفاده می کنند، کمک به پیشگیری از بیماری های جدی است. مطالعات به طور مداوم نشان داده اند رژیم های غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی غنی از آنتی اکسیدان با نرخ کمتر سرطان و بیماری قلبی مرتبط است.

با این حال مطالعاتی که روی مکمل‌ها، از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین‌های A و E انجام شد، فواید زیادی نشان نداده‌اند و شواهدی وجود دارد که ممکن است واقعاً باعث آسیب شوند.

مکمل های ویتامین خطرناک

ویتامین E  

تحقیقات منتشر شده در پایگاه داده کاکرین نشان داد مصرف روزانه مکمل های ویتامین E ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.

ویتامین A

همان بررسی نشان داد دوزهای زیاد مکمل های ویتامین A  نیز با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است. همچنین نشان داده شد مکمل بتاکاروتن، ترکیبی که توسط بدن به ویتامین A  تبدیل می‌شود، خطر مرگ را به ویژه در افراد سیگاری یا سیگاری‌های سابق افزایش می‌دهد.

ویتامین B-9

بیشتر افراد مسن فولات کافی مصرف می کنند. مکمل ها به جلوگیری از نقایص مادرزادی کمک می کند، اما شواهدی مبنی بر مزایای دیگر مبهم بوده است.

ویتامین B-6

دوزهای روزانه بزرگ ویتامین B-6 بیش از 100 میلی گرم (میلی گرم) می تواند به مرور زمان باعث آسیب عصبی شود.

ویتامین B-3 (نیاسین)

دوزهای بالا می تواند به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کند، اما این باید فقط تحت نظارت پزشک انجام شود. عوارض جانبی، از جمله بیماری شدید کبدی، ممکن است رخ دهد.

آهن

در مردان سالم و زنان یائسه، کمبود آهن نادر است. اگر در یکی از این دسته ها هستید و کمبود آهن دارید، ممکن است ارزیابی بیشتری در نظر گرفته شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آهن بیش از حد با عوارض جانبی، از جمله افزایش احتمال مرگ و میر مرتبط است.

کلسیم

مصرف توصیه شده روزانه 1200 میلی گرم برای زنان بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال است. یک متاآنالیز نشان داد که مکمل کلسیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. با این حال، همه مطالعات این نتیجه را تایید نکرده اند. کارشناسان از برآوردن نیازهای روزانه کلسیم – اما نه بیشتر از آن – حمایت می کنند، در درجه اول از طریق غذا، زیرا هیچ مدرکی دال بر افزایش خطر با منابع غذایی کلسیم وجود ندارد.

ویتامین D 

 برای حمایت از سلامت استخوان ها و پیشگیری از زمین خوردن، روزانه 600 تا 800 واحد بین المللی از رژیم غذایی و مکمل ها برای افراد مسن توصیه می شود. برخی از پزشکان و سازمان ها معتقدند که دوزهای بالاتر ممکن است مناسب نباشند.

ویتامین B-12 

 تخمین زده می شود تا 15 درصد از افراد مسن دچار کمبود ویتامین B-12 هستند. از آنجا که نشان داده نشده است که ویتامین B-12 حتی در دوزهای زیاد، مضر باشد، ممکن است برای افراد مسن مصرف مکمل B-12 حاوی حداقل 2.4 میکروگرم - مقدار توصیه شده رژیم غذایی - برای کمک به جلوگیری از کمبود مفید باشد.

اگرچه بسیاری از خطرات گزارش شده اندک هستند، اما هر گونه افزایش خطر مشکل ساز است زیرا افراد برای بهبود سلامت خود مکمل مصرف می کنند. از آنجایی که تعداد زیادی از افراد مکمل مصرف می کنند، تعداد زیادی نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

قبل از مصرف هر گونه مکمل یا ایجاد هر گونه تغییر در رژیم فعلی خود با پزشک خود صحبت کنید و توصیه های او را برای نیازهای خاص خود جویا شوید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان