کشف بزرگ دانشمندان در مورد شامپوهای ضد شوره

خط سلامت: شامپوهای ضد شوره ممکن است بتوانند از ریزش مو جلوگیری کنند و متخصصان پوست می گویند این می تواند برای برخی افراد موثر باشد.

کشف بزرگ دانشمندان در مورد شامپوهای ضد شوره

 شامپو ضد شوره ممکن است به کاهش ریزش مو ی مردان یا زنان کمک کنند.

به طور خاص، شامپو ضد شوره حاوی کتوکونازول ممکن است بتوانند سطوح هورمونی را که به طاسی الگوی مردانه و ریزش موی زنانه کمک می کند، کاهش دهند.

اگرچه این درمان می تواند موثر باشد، اما کارشناسان می گویند شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد شامپوهای کتوکونازول می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند.

شامپوی ضد شوره سر - نه، فقط برای شوره سر بلکه برای ریزش مو عالی است .

برخی از شامپوهای ضد شوره حاوی کتوکونازول هستند که عمدتاً برای مبارزه با عفونت‌های قارچی روی پوست استفاده می‌شود علاوه بر این که در برابر عفونت‌های پوست سر مؤثر است، می‌توان آن را در کرم‌هایی که برای درمان جوش‌های پای ورزشکاران یا عرق استفاده می‌شوند نیز یافت.

اما آیا این شامپوهای ضد شوره واقعا می توانند به جلوگیری از ریزش مو کمک کنند؟ در اینجا چیزی است که متخصصان پوست در مورد هک و بهترین راه های محافظت از موهای شما می گویند.

شامپوی ضد شوره می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند

اگرچه این دارو توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای جلوگیری از ریزش مو تایید نشده است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کتوکونازول موجود در شامپوهای ضد شوره ممکن است مفید باشد .

به طور خاص شامپو ضد شوره ممکن است در برابر آلوپسی آندروژنیک - که به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا ریزش موی زنانه نیز شناخته می‌شود  که شایع‌ترین علت ریزش مو است، مؤثر باشد.

کتوکونازول دارای خواص ضد آندروژنی است، به این معنی که در برابر هورمون های جنسی که می توانند منجر به آلوپسی آندروژنتیک شوند، عمل می کند . به طور خاص، می تواند سطوح دی هیدروتستوسترون (DHT) را کاهش دهد، هورمونی که در سطوح بالا با ریزش مو مرتبط است و به طور بالقوه حتی رشد مجدد مو را تحریک می کند.

سوزان ماسیک، استادیار بالینی پوست در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت : DHT می‌تواند منجر به کوچک‌سازی فولیکول‌های مو - نشانه آلوپسی آندروژنتیک - و در نهایت ریزش این موها شود . کتوکونازول در برابر این کار عمل می کند، تعداد موهای شما را افزایش می دهد و باعث ضخیم شدن موها می شود.

ذکر این نکته مهم است که در حالی که داده‌هایی وجود دارد که اثرات ضد آندروژنی مصرف خوراکی کتوکونازول را نشان می‌دهد، شواهد کمتری وجود دارد که اثرات آن را هنگام استفاده روی پوست یا پوست سر نشان دهد.

تنها چند مطالعه تحقیقاتی در مورد تعداد کمی از شرکت کنندگان که کتوکونازول موضعی را به عنوان یک گزینه درمانی بالقوه برای ریزش مو بررسی کرده اند، وجود دارد.

این بدان معنا نیست که استفاده از شامپو کتوکونازول نمی تواند کارساز باشد  یک متاآنالیز آن را درمان "امیدبخش" برای ریزش مو نامید  اما تحقیقات بیشتری نیاز است.

فراتر از کتوکونازول و ارتباط آن با آلوپسی آندروژنتیک، چند دلیل دیگر وجود دارد که چرا شامپوهای ضد شوره، به طور کلی، ممکن است به افراد در جلوگیری از ریزش مو کمک کنند.

ایف جی رادنی،  استاد پوست در دانشکده پزشکی و بهداشت دانشگاه جورج واشنگتن، گفت: برای اولین بار، درمان ممکن است بتواند التهاب پوست سر را کاهش دهد و از ریزش مو محافظت کند. استفاده منظم از شامپوی ضد شوره می‌تواند با از بین بردن چربی اضافی، مواد زائد و سلول‌های مرده پوست به سلامت پوست سر کمک کند .

محیط پوست سر تمیز و سالم برای تقویت رشد موی سالم و به حداقل رساندن عواملی که می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند، حیاتی است.

نحوه استفاده از شامپو ضد شوره 

اگر فردی دارای طاسی با الگوی مردانه یا ریزش موی زنانه است، ممکن است بخواهد شامپوی کتوکونازول را امتحان کند.

شامپو ضد شوره سر قوی معمولاً دارای 2٪ کتوکونازول است.

تا زمانی که هیچ عارضه نامطلوبی مانند خارش، سوزش، بثورات پوستی یا خشکی بیش از حد موها را تجربه نکرده‌اید، می‌توانید شامپو کتوکونازول را به‌طور نامحدود استفاده کنید.

برای استفاده از شامپو، بهتر است آن را روی موهای خود در نزدیکی پوست سر کف کند، بگذارید حدود دو دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

 از آنجا که شامپوهای کتوکونازول می توانند پوست سر را خشک کنند، ممکن است افراد بخواهند پس از شستشوی شامپوی ضد شوره از محصولات مرطوب کننده مو استفاده کنند.

اگرچه شامپو ضد شوره کتوکونازول ممکن است برای افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک مفید باشد، اما از همه انواع ریزش مو جلوگیری نمی کند و ممکن است برای همه کارایی نداشته باشد. آگبای گفت: اثربخشی در درجه اول به علت اصلی ریزش مو بستگی دارد.

برای افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک ممکن است درمان‌های موضعی مانند ماینوکسیدیل، داروهای خوراکی، درمان‌های سبک یا موارد دیگر تجویز شود.

 درمان سایر انواع ریزش مو ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد  ریزش مو ناشی از آلوپسی آره آتا، یک بیماری خود ایمنی، ممکن است با استروئیدهای موضعی درمان شود، در حالی که ریزش مو در اثر کچلی ممکن است به داروهای ضد قارچ خوراکی نیاز داشته باشد.

تغییرات سبک زندگی ممکن است برای جلوگیری از ریزش مو مفید باشد. ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی متعادل شامل پروتئین، آهن، روی، ویتامین D و بیوتین می تواند مو را سالم نگه دارد. علاوه بر این، افراد می‌توانند ماساژهای منظم پوست سر را برای بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو امتحان کنند و باید از اقدامات خشن مراقبت از مو مانند حالت دادن به حرارت زیاد یا مدل‌های موی سفت خودداری کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان