مکمل زردچوبه را بخورید یا نه؟ / این دکتر امریکایی پشت پرده زردچوبه را فاش کرد!

خط سلامت: در حالی که بسیاری از تحقیقات خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه را برجسته کرده اند، طیف گسترده ای از قدرت مکمل ها و دوزهای مورد استفاده در مطالعات، تایید هر گونه ادعای سلامتی را دشوار کرده است.

مکمل زردچوبه را بخورید یا نه؟ / این دکتر امریکایی پشت پرده زردچوبه را فاش کرد!

آمریکایی ها حدود 50 میلیارد دلار در سال برای مکمل ها خرج می کنند. یکی از محبوب ترین آنها زردچوبه است، ریشه نارنجی روشن که ریشه در طب سنتی و غذاهای شرقی دارد.

به گزارش خط سلامت طرفداران زردچوبه مایل به پرداخت 20 دلار یا بیشتر برای یک بطری هستند، به این امید که درد و التهاب آرتریت را تسکین دهند ، سطح کلسترول و قند خون را کاهش دهند و هر آنچه را که برای آنها اتفاق می افتد درمان کنند. اما آیا ارزش پول را دارد؟

در حالی که بسیاری از تحقیقات خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه را برجسته کرده اند، طیف گسترده ای از قدرت مکمل ها و دوزهای مورد استفاده در مطالعات، تایید هر گونه ادعای سلامتی را دشوار کرده است.

دکتر کیت سینگلتاری ، استاد تغذیه در دانشگاه ایلینویز ، شواهد مربوط به زردچوبه را بررسی کرده است. او می‌گوید: فکر می‌کنم امیدوارکننده است، اما تأکید می‌کند که درمانی نیست که بازاریابی آن را ظاهر می کند.

فواید زردچوبه برای سلامتی

خواص سلامتی نسبت داده شده به زردچوبه از ترکیبات طبیعی به نام کورکومینوئیدها ناشی می شود.

دکتر کیت سینگلتاری  می گوید: اعتقاد بر این است که کورکومین، که اصلی ترین آن است، تا حد زیادی مسئول مزایای سلامتی زردچوبه است.

کورکومین چه کاری ممکن است انجام دهد؟ بهترین شواهد بر دو وضعیت متمرکز است: آرتریت و سندرم متابولیک.

آرتروز

با توجه به خواص ضد التهابی زردچوبه، جای تعجب نیست که محققان کاربرد آن را برای آرتریت بررسی کرده اند . به نظر می رسد این مکمل باعث کاهش درد و سفتی ناشی از استئوآرتریت، شایع ترین شکل این بیماری درد مفاصل می شود.

سندرم متابولیک

این یک بیماری نیست، بلکه مجموعه ای از شرایطی مانند چاقی، فشار خون بالا، قند خون بالا و تری گلیسیرید بالا است که در مجموع خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهند. طبق گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) حدود 1 نفر از هر 3 بزرگسال آمریکایی به سندرم متابولیک مبتلا هستند .

مطالعات به اثرات زردچوبه بر قند خون، تری گلیسیرید و سطح انسولین و همچنین بر التهاب که در سندرم متابولیک نیز نقش دارد پرداخته است. به طور کلی، شواهد زیادی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است به کاهش همه این موارد کمک کند. بنابراین ممکن است در افرادی که اضافه وزن دارند و نگران التهاب و دیابت هستند، فوایدی داشته باشد.

اما یک هشدار بسیار بزرگ وجود دارد. دکتر سینگلتری می‌گوید: تناقض زیادی بین مطالعات وجود دارد. و مشکل در ارزیابی زردچوبه در همین جا نهفته است.

یک علم ناقص

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد زردچوبه در حال انجام است، اما مطالعات ثابت نیستند. محققان مقادیر متفاوتی از مکمل را در گروه‌های مختلف افراد برای مدت زمان متفاوت آزمایش کرده‌اند. برخی از مطالعات ترکیبی مانند پیپرین را که در فلفل سیاه یافت می‌شود، اضافه کردند تا زردچوبه را در بدن فعال‌تر کند .محققان به این افزایش «دسترسی زیستی» می‌گویند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در مورد استئوآرتریت زانو شرکت کنندگان را به مدت هشت هفته 180 میلی گرم کورکومین مصرف کردند. یکی دیگر از دوزهای 500 میلی گرم به اضافه 5 میلی گرم عصاره بیوپرین (فلفل سیاه) سه بار در روز به مدت شش هفته استفاده کرد.

از آنجا که بیشتر مطالعات چهار ماه یا کمتر به طول انجامیده است، محققان نمی دانند که با استفاده طولانی مدت چه اتفاقی می افتد. 

خطرات زردچوبه

به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه ، زردچوبه اگر آن را از ادویه دریافت کنید یا فقط مقدار توصیه شده را در مکمل ها مصرف کنید، احتمالا بی خطر است . در مقادیر بیشتر، می تواند عوارض جانبی دستگاه گوارش مانند حالت تهوع یا اسهال ایجاد کند.

پیپرین مجموعه مشکلات خاص خود را ایجاد می کند، زیرا با غیرفعال کردن آنزیمی در کبد که در غیر این صورت آن را تجزیه می کند، فراهمی زیستی کورکومین را افزایش می دهد. فانک می گوید: این آنزیم برای [تجزیه] بیشتر داروهایی که مردم مصرف می کنند واقعاً مهم است. از نظر تئوری، پیپرین ممکن است باعث تجمع داروها در بدن شود و در نتیجه خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. 

یک نگرانی بزرگتر خطر نادر اما جدی آسیب کبدی ناشی از مکمل های زردچوبه و همچنین سطوح بالای سرب در این محصولات است. چند مطالعه، از جمله مطالعه‌ای که فانک هم‌نویسنده آن بود، مقادیر زیادی سرب در برخی مکمل‌های زردچوبه به‌ویژه آنهایی که حاوی ریشه زردچوبه بودند، یافتند. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد سرب می تواند اثرات سمی بر بدن داشته باشد، از جمله مشکلات قلبی و کلیوی.

آیا باید زردچوبه بخورید؟

آیا ارزش دارد زردچوبه مصرف کنید؟ سینگلتری می گوید: «این سوال میلیون دلاری است. با توجه به فقدان شواهد روشن در مورد فواید و خطرات احتمالی آن، او می‌گوید که شما مطمئن‌ترین مصرف زردچوبه را از طریق رژیم غذایی خود دارید. می توانید ادویه را به سوپ، خورش، سس و اسموتی اضافه کنید. روی آن ها کمی فلفل سیاه بپوشانید یا زردچوبه را در روغن بپزید تا فراهمی زیستی آن افزایش یابد.

اگر از مکمل‌های زردچوبه استفاده می‌کنید، تشخیص اینکه کدام شکل بهتر است یا چه مقدار مصرف کنید، دشوار است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان