پوکی استخوان نوجوانان از چه سنی پنهانی می آید؟ + علل،علائم و درمان

خط سلامت: کودکان و نوجوانان به پوکی استخوان نوجوانان مبتلا می شوند. این اغلب در کودکان بین 8 تا 14 سال اتفاق می افتد. گاهی اوقات در کودکان کوچکتر در طول جهش رشد ایجاد می شود.

پوکی استخوان نوجوانان از چه سنی پنهانی می آید؟ + علل،علائم و درمان

پوکی استخوان نوجوانان چیست؟ پوکی استخوان نوجوانان یک مشکل جدی است، زیرا زمانی که کودک هنوز در حال ساختن استحکام استخوانی خود است، بروز می کند.

در سن 18 تا 20 سالگی حدود 90 درصد از توده استخوانی خود را می سازید. از دست دادن توده استخوانی در سال های اولیه استخوان سازی می تواند فرد را در معرض خطر عوارضی مانند شکستگی قرار دهد.

پوکی استخوان وضعیتی است که استخوان ها را ضعیف می کند و احتمال شکستگی را بیشتر می کند. این بیماری در اواخر زندگی، به ویژه در زنان پس از یائسگی، شایع‌تر است.

انواع پوکی استخوان نوجوانان

دو نوع پوکی استخوان نوجوانان وجود دارد: ثانویه و ایدیوپاتیک.

پوکی استخوان ثانویه به این معنی است که یک بیماری پزشکی دیگر مقصر است. این تا حد زیادی شایع ترین نوع پوکی استخوان در نوجوانان است. برخی از بیماری ها و عللی که می تواند منجر به پوکی استخوان در کودکان شود عبارتند از:

آرتریت نوجوانان

دیابت

فیبروز سیستیک

سرطان خون

بیماری سلیاک

Osteogenesis imperfecta ("بیماری استخوان شکننده")

هموسیستینوری (یک اختلال متابولیک ژنتیکی )

پرکاری تیروئید

پرکاری پاراتیروئید

سندرم کوشینگ

سندرم های سوء جذب

بی اشتهایی عصبی یا سایر اختلالات خوردن

بیماری کلیوی

گاهی اوقات پوکی استخوان نوجوانان نتیجه مستقیم خود بیماری است. به عنوان مثال در آرتریت روماتوئید ، کودکان ممکن است توده استخوانی کمتر از حد انتظار داشته باشند، به خصوص در نزدیکی مفاصل میتلا به آرتروز.

برخی داروها نیز می توانند منجر به پوکی استخوان نوجوانان شوند شامل شیمی درمانی برای سرطان ، داروهای ضد تشنج یا استروئید برای آرتریت باشد .

سه گانه ورزشکار زن

برخی از نوجوانان و زنان جوان در معرض خطری هستند که به عنوان سه گانه ورزشکار زن شناخته می شود. تمرینات شدید برای ورزش یا رقص می تواند باعث شود که دوره قاعدگی آنها متوقف شود. این می تواند منجر به کاهش سطح استروژن شود و اگر آنها غذا خوردن خود را محدود کنند، ممکن است کلسیم کافی و سایر مواد مغذی استخوان ساز دریافت نکنند. هر دو بیماری می توانند منجر به پوکی استخوان شوند.

پوکی استخوان ایدیوپاتیک به این معنی است که پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث این بیماری شده است. این نوع پوکی استخوان نوجوانان بسیار کمتر رایج است. به نظر می رسد این بیماری در پسران بیشتر از دختران باشد. معمولا درست قبل از بلوغ شروع می شود. تراکم استخوان کودک ممکن است بیشتر در دوران بلوغ بهبود یابد، اما زمانی که توده استخوانی در بزرگسالی به اوج خود می رسد، هنوز کاملا طبیعی نیست.

علائم پوکی استخوان نوجوانان

علائم و نشانه های پوکی استخوان نوجوانان عبارتند از:

درد در ناحیه کمر، لگن، زانو، مچ پا و پا

مشکل در راه رفتن

شکستگی در ساق پا، مچ پا یا پا

تشخیص پوکی استخوان نوجوانان

تعریف پوکی استخوان نوجوانان دشوار است. اسکن تراکم استخوان دقیق ترین راه برای تشخیص زودهنگام کاهش توده استخوانی است، اما برای تشخیص واضح در کودکان باید به دقت تفسیر شود.

درعوض، پزشکان معمولاً وقتی نشانه‌هایی از وجود اسکلت شکننده در کودک وجود داشته باشد، تشخیص می‌دهند. این ممکن است زمانی نمایان شود که استخوان کودک بدون چیزی مانند سقوط بد یا آسیب های دیگر بشکند و کودک دارای تراکم استخوان پایین باشد.

درمان پوکی استخوان نوجوانان

پزشک بررسی و توصیه هایی را خواهد کرد. اگر به علت بیماری دیگری باشد، آن را درمان می کند. اگر بخاطر دارو باشد، داروی دیگری یا دوز کمتری مصرف خواهد شد.

هیچ یک از داروهای پوکی استخوان که بزرگسالان می توانند مصرف کنند برای استفاده در کودکان تایید نشده است.

محافظت از استخوان های کودک در برابر شکستگی بسیار مهم است. آنها ممکن است نیاز به استفاده از عصا یا سایر تکیه گاه ها داشته باشند. همچنین ممکن است لازم باشد از انواع ورزش‌ها مانند ورزش‌های تماسی که می‌توانند باعث شکستگی شوند، اجتناب کنند.

همه کودکان، از جمله کودکان مبتلا به پوکی استخوان نوجوانان، به سبک زندگی سالم نیاز دارند که به ساخت استخوان‌های سالم کمک کند که شامل رژیم غذایی غنی از کلسیم ، ویتامین D و پروتئین و تا حد امکان فعالیت بدنی ایمن است. بهتر است از کافئین اجتناب کنید . بسیاری از کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند که کودکان مبتلا به پوکی استخوان نوجوانان حداقل هر سال یکبار در بزرگسالی آزمایش تراکم استخوان را انجام دهند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان