11 فایده چشمگیر علمی زیره برای سلامت

خط سلامت: هیچ ادویه ای نمی تواند با فواید متعدد زیره و عطر و طعم بی نظیر آن برابری کند. ماده فیتوشیمیایی به نام آلدئید در زیره به وفور یافت می شود و خواص دارویی دارد که با دیابت، صرع ، تومورها مبارزه می کند و ایمنی را افزایش می دهد.

11 فایده چشمگیر علمی زیره برای سلامت

زیره سبز یک ادویه مهم است که نه تنها غذای را خوشمزه می کند، بلکه فواید سلامتی زیادی نیز دارد.

به گزارش خط سلامت زیره دارای مجموعه ای از ترکیبات گیاهی مفید است که با انگیزه های سلامتی باورنکردنی از جمله ترپن ها، فنل ها، فلاونوئیدها و آلکالوئیدها همراه است. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند که با رادیکال های آزاد آسیب رساندن به سلول های سالم مبارزه می کند، التهاب را کاهش می دهد و خطر بیماری های مزمن مانند دیابت ، بیماری قلبی و چاقی را کاهش می دهد.

دانه های زیره منبع فراوان آهن هستند و حدود 20 درصد از آهن مورد نیاز روزانه را در یک قاشق چای خوری تامین می کنند. بنابراین، نوشیدن آب زیره ممکن است برای کودکان خردسال برای تقویت رشد مفید باشد و همچنین به زنانی که از کم خونی رنج می برند کمک می کند.

فواید زیره سبز

 هضم را تقویت می کند

زیره یکی از گیاهانی است که برای روده مفید است و آنزیم های پانکراس را تقویت می کند و به فرآیند هضم کمک می کند. دانه‌های زیره حاوی تیمول و اسانس‌هایی هستند که غده بزاقی را تحریک می‌کنند و در نتیجه هضم غذا را تسهیل می‌کنند. به افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند توصیه می‌شود برای هضم بهتر و کاهش نفخ، آب زیره را صبح زود با معده خالی بنوشند.

زیره همچنین نفخ آور است یعنی شما را از نفخ شکم تسکین می دهد و در نتیجه هضم و اشتها را بهبود می بخشد. وجود روغن‌های ضروری، منیزیم و سدیم باعث تسکین درد معده در صورت مصرف با آب داغ می‌شود.

 هموروئید را درمان می کند

زیره یک منبع غنی از فیبر غذایی است که خواص ضد قارچی، ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. آلدئید و پیرازین موجود در زیره به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند، به درمان عفونت ها یا زخم های دستگاه دفع کمک می کند و هموروئید را تسکین می دهد.

 کاهش وزن

مطالعه ای که در مجله Complementary Therapies in Clinical Practice منتشر شده است، فواید آن را برای کسانی که رژیم دارند نشان می دهد. زیره نه تنها به کاهش سریع وزن کمک می کند، بلکه با کاهش سطح لیپیدهای مضر در خون، بر نمایه چربی بدن نیز تأثیر مثبتی دارد.

 با سرطان مبارزه می کند

زیره دارای خواص سم زدایی و شیمی درمانی است. طبق مطالعه انجام شده توسط آزمایشگاه تحقیقات سرطان ایالات متحده، ترکیب فعال زیره آلدئید موجود در زیره به تاخیر در رشد تومور کمک می کند.

 بی خوابی را درمان می کند

اسانس‌های موجود در زیره، ماهیتی خواب‌آور دارند و اثرات آرام‌بخشی دارند، که استرس و اضطراب را که معمولاً باعث بی‌خوابی می‌شود، کاهش می‌دهد. علاوه بر این، جیرا حاوی ملاتونین، هورمون تنظیم کننده خواب، و همچنین مقادیر قابل توجهی آهن و منیزیم است که همگی برای تنظیم فعالیت مغز و القای خواب به موقع ضروری هستند.

آسم و سرماخوردگی را برطرف می کند

خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دانه زیره سبز، آن را به یک داروی فوق العاده برای درمان آسم و سرماخوردگی تبدیل می کند. به عنوان یک خلط آور عمل می کند، خلط و مخاط در مجاری تنفسی را شل می کند و از بین بردن آن آسان تر می شود. اسانس به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و به دفع عفونت ها و تقویت ایمنی کمک می کند.

حافظه بهتر

سرشار از مواد معدنی و ویتامین هایی مانند ریبوفلاوین، ویتامین B6، زآگزانتین و نیاسین زیره سبز برای عملکرد صحیح مغز مفید است. زیره با تغذیه سلول های مغز به ارتقای سلامت روان و تقویت حافظه کمک می کند.

پوست را تسکین می دهد و آکنه را درمان می کند

زیره که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است می تواند به شما در تسکین فوری آلرژی ها و نیش ها کمک کند. پوست را تسکین می دهد و به کنترل هرگونه التهاب ناشی از آلرژی کمک می کند. خواص ضد باکتریایی زیره به از بین بردن باکتری های روی پوست و درمان آکنه کمک می کند. شستن مرتب صورت با آب زیره در طول روز می تواند از عفونت های پوستی جلوگیری کند.

سطوح غیر طبیعی کلسترول را کاهش می دهد

زیره به کاهش سطح کلسترول LDL اکسید شده در بدن کمک می کند. آنها علاوه بر کاهش کلسترول بد، به کاهش سطح تری گلیسیرید نیز کمک می کنند. این به کنترل فشار خون نامتعادل و جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

از عفونت های غذایی جلوگیری می کند

زیره به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی خود، خطر ابتلا به عفونت های ناشی از غذا را کاهش می دهد. پس از هضم، زیره یک ترکیب شیمیایی به نام مگالومایسین آزاد می کند. کل این فرآیند به پیشگیری و درمان هر گونه بیماری پراکنده ناشی از غذا که در غیر این صورت می تواند برای دستگاه گوارش مضر باشد، کمک می کند.

با التهاب مزمن مبارزه می کند

عصاره زیره دارای اثرات ضد التهابی است. زیره التهاب را مهار می کند و در درمان بیماری های التهابی خفیف تا شدید مفید است. زیره همچنین حاوی ترکیبات بالقوه ای به نام فلاونوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی در بدن عمل می کنند. زیره علاوه بر کمک به مبارزه با درد ناشی از التهاب مزمن، از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

3 معجون با زیره  

1. برای مقابله با کاهش اشتها، 1 قاشق چایخوری پودر زیره و ¼ قاشق چایخوری پودر فلفل را در یک لیوان آب گرم اضافه کنید و نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنید. این به طور موثر جوانه های چشایی را تحریک می کند و همچنین جذب غذای مصرف شده را بهبود می بخشد.

2. برای خنثی کردن اسید معده، 1 قاشق چایخوری پودر زیره و ½ قاشق چایخوری پودر گشنیز را به نصف لیوان آب ولرم به همراه مقداری شکر اضافه کرده و 20  دقیقه قبل از غذا میل کنید.

3. یک قاشق چای خوری پودر زیره بو داده به همراه مقداری زنجبیل خشک و 3-4 دانه رازیانه در آب گرم که سه بار در روز بعد از غذا مصرف شود، به تسکین اسهال کمک می کند.

اثرات جانبی

دانه زیره حتی زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود بسیار ایمن و قابل تحمل است. دوز ایده آل مکمل های گیاهی زیره سبز 300 تا 600 میلی گرم در روز است. با این حال، برخی از عوارض جانبی مشاهده شده است، دانه های زیره ممکن است سطح تستوسترون را سرکوب کنند که ممکن است بر باروری مردان تاثیر منفی بگذارد. برخی از شواهد نشان می دهد از دانه زیره برای سقط جنین استفاده می شود. بنابراین، زنان باردار باید محتاط باشند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان