تنبلی چشم کودکی با 3 بیماری مهم بزرگسالی رابطه تنگاتنگی دارد

خط سلامت: تنبلی چشم در دوران کودکی، احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی در دوران بزرگسالی را افزایش می دهد. پژوهش ها نشان داده است بین تنبلی چشم و بیماری های مزمن مانند دیابت رابطه مستقیم وجود دارد.

 تنبلی چشم کودکی با 3 بیماری مهم بزرگسالی رابطه تنگاتنگی دارد

تنبلی چشم ( آمبلیوپی) در دوران کودکی، احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی در دوران بزرگسالی را افزیش می دهد. یک مطالعه جدید هشدار می دهد کودکان مبتلا به تنبلی چشم به احتمال بیشتری در بزرگسالی با برخی ای از مشکلات سلامتی مواجه می شوند.

به گزارش خط سلامت محققان دریافتند کودکان مبتلا به تنبلی چشم ( آمبلیوپی)، در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا، چاقی و دیابت قرار می گیرند.

تنبلی چشم و بیماری های دوران بزرگسالی

تنبلی چشم در دوران کودکی، یک عامل خطر مهم برای ابتلا به مشکلات سلامتی در دوران بزرگسالی است. بر اساس یافته های منتشر شده در مجله ClinicalMedicine، محققان دریافتند بین تنبلی چشم و خطر حمله قلبی در بزرگسالی رابطه مستقیم وجود دارد.

دکتر زیگفرید واگنر- Siegfried Wagner- محقق ارشد موسسه چشم پزشکی دانشگاه کالج لندن، می گوید: بینایی و چشم ها نگهبانان سلامت کلی هستند. "آنها ارتباط نزدیکی با سایر سیستم های اندام دارند. این یکی از دلایلی است که چرا ما بینایی خوب را در هر دو چشم غربال می کنیم.

آمبلیوپی زمانی اتفاق می افتد که بینایی یک چشم به درستی رشد نمی کند. از آنجایی که مغز چشم ضعیف‌تر را نادیده می‌گیرد، آن چشم از موقعیت خود خارج می‌شود و تمایل دارد از هر جایی که فرد به آن نگاه می‌کند کمی دورتر شود.

محققان در یادداشت های پس زمینه گفتند از هر 100 کودک چهار کودک تنبلی چشم دارند. این شایع ترین وضعیت بینایی در کودکان است.

برای این مطالعه، محقق داده‌های بیش از 126000 فرد 40 تا 69 ساله را که در مطالعه در حال انجام Biobank انگلستان شرکت داشتند، تجزیه و تحلیل کرد.

به عنوان بخشی از تاریخچه پزشکی خود، از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا در دوران کودکی برای آمبلیوپی تحت درمان قرار گرفته اند و آیا هنوز در بزرگسالی به این بیماری مبتلا هستند یا خیر. همچنین از آنها پرسیده شد که آیا با یک سری بیماری مزمن دیگر تشخیص داده شده است.

محققان دریافتند در میان بیش از 3200 نفری که در کودکی تنبلی چشم داشتند، 82 درصد همچنان در بزرگسالی دچار کاهش مداوم بینایی یک چشم بودند.

بزرگسالانی که در دوران کودکی آمبلیوپی داشتند نیز 29 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت ، 25 درصد افزایش خطر فشار خون و 16 درصد بیشتر در معرض خطر چاقی بودند .

خطر افزایش مشکلات سلامتی هم در بزرگسالانی که مشکلات بینایی آنها ادامه داشت و هم در افرادی که در بزرگسالی بینایی کامل داشتند، مشاهده شد.

جوگنو راهی، پروفسور اپیدمیولوژی چشمی، گفت: «به ندرت در دوران کودکی «نشانگری» وجود دارد که با افزایش خطر ابتلا به بیماری های جدی در بزرگسالی همراه باشد، و همچنین نشانه ای که برای هر کودک اندازه گیری و شناخته شده باشد. موسسه چشم پزشکی کالج دانشگاه لندن.

واگنر تأکید کرد که مطالعه جدید ثابت نمی کند که تنبلی چشم مستقیماً باعث مشکلات سلامتی در آینده می شود.

واگنر در بیانیه خبری دانشگاه گفت: "تحقیق ما به این معنی است که بزرگسالان "متوسط" که در کودکی دچار آمبلیوپی بودند، نسبت به بزرگسالان "متوسط" که آمبلیوپی نداشتند، بیشتر احتمال دارد به این اختلالات مبتلا شوند. یافته‌ها به این معنا نیست که هر کودک مبتلا به آمبلیوپی به ناچار در بزرگسالی دچار اختلالات قلبی متابولیک می‌شود.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان