چاق هستید یا اضافه وزن دارید؟ + راه تشخیص علمی

خط سلامت: چاقی و اضافه وزن به دلایل مشابهی مانند الگوهای غذایی و انتخاب سبک زندگی ایجاد می شوند اما این دو واژه در حقیقت به یک مفهوم نیستند.

چاق هستید یا اضافه وزن دارید؟ + راه تشخیص علمی

چاقی و اضافه وزن شرایط بدنی رایجی هستند که با چربی بیش از حد بدن مرتبط هستند. آن ها در اثر عواملی مانند ژنتیک، سابقه خانوادگی، عادات غذایی، عدم فعالیت بدنی یا حرکت ایجاد می شوند.

به گزارش خط سلامت شاخص توده بدنی یا BMI برای تشخیص اضافه وزن یا چاق بودن فرد استفاده می شود که به عنوان  اندازه گیری چربی بدن بر اساس وزن و قد فرد تعریف می شود.

چاقی

چاقی یک وضعیت پزشکی است که با تجمع بیش از حد چربی در بدن مشخص می شود، تا جایی که ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد و معمولاً با اندازه گیری BMI یک فرد مشخص می شود.

اضافه وزن

اضافه وزن، که با استفاده از BMI نیز ارزیابی می شود، به داشتن وزن بدن بالاتر از وزنی که برای یک قد مشخص در نظر گرفته می شود، اشاره دارد.

تفاوت بین چاقی و اضافه وزن

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت ، در سال 2022 حدود 2.5 میلیارد بزرگسال 18 ساله و بالاتر دچار اضافه وزن شدند . از این تعداد 890 میلیون نفر چاق بودند. تفاوت ها زیاد نیست، اما به گفته کارشناسان تغذیه  در اینجا برخی از تفاوت های بین چاقی و اضافه وزن وجود دارد:

 درجه چربی اضافی بدن

چاقی و اضافه وزن همگی مربوط به چربی بیش از حد بدن هستند. چاقی شامل تجمع قابل توجهی چربی در بدن در مقایسه با اضافه وزن است.

خطرات سلامتی

افراد دارای اضافه وزن در صورت حفظ عادات سبک زندگی مانند ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و مدیریت استرس همچنان می توانند سالم باشند. با این حال، حمل وزن اضافی خطر ابتلا به مشکلات مختلف سلامتی، از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی را افزایش می دهد. به گفته متخصصان، در حالی که چاقی و اضافه وزن هر دو خطراتی برای سلامتی به همراه دارند، شدت و احتمال عوارض در چاقی بیشتر است. بیماری هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری های قلبی عروقی در افراد چاق شایع تر است.

محدوده BMI

وقتی صحبت از BMI به میان می‌آید، اگر BMI بر اساس WHO بیشتر یا مساوی 30 باشد، چاق محسوب می‌شوید . اضافه وزن کمی کمتر است، با BMI بزرگتر یا مساوی 25. این تمایز بر اساس درجه اضافه وزن نسبت به قد است.

تأثیر بر تحرک و عملکرد

چاقی به طور قابل توجهی بر تحرک و عملکرد تأثیر می گذارد و منجر به مشکلاتی در انجام فعالیت های روزانه مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و خم شدن می شود. اضافه وزن نیز تا حدی بر تحرک تأثیر می گذارد، اما این تأثیر عموماً در مقایسه با چاقی شدیدتر است.

 رویکردهای درمانی

رویکرد مدیریت چاقی اغلب شامل مداخلات فشرده‌تری مانند نظارت پزشکی، تغییرات رژیم غذایی، برنامه‌های ورزشی، و در برخی موارد، دارو یا گزینه‌های جراحی است اما اضافه وزن از طریق اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش، با تاکید کمتر بر مداخلات پزشکی برطرف می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان