صفر تا صد آلرژی / 9 روش درمان خانگی طبیعی برای تسکین آلرژی

​خط سلامت: آلرژی بیماری رایجی است که در افراد با شدت متفاوت بروز می کند. معمولاً بیشتر آلرژی‌ها درمان قطعی ندارد اما راهکارهایی برای کاهش شدت آنها وجود دارند.

صفر تا صد آلرژی / 9 روش درمان خانگی طبیعی برای تسکین آلرژی

آلرژی به واکنش سیستم ایمنی در برابر موادی گفته می شود که به خودی خود بی ضررند و فاقد خطری برای بدن هستند، این مواد می تواند گرده گل یا یک نوع ماده غذایی باشد.

به گزارش خط سلامت، آلرژی یعنی سیستم ایمنی بدن به یک ماده‌ی خارجی مانند گرده، نیش زنبور، غذا، موی حیوانات خانگی و دیگر موادی که در بیشتر افراد باعث واکنش نمی‌شود، واکنش نشان می‌دهد.

آلرژی چیست؟

آلرژی به عنوان نوعی واکنش بدنی (حساسیت) به یک آنتی ژن در پاسخ به اولین مواجهه یا واکنش های ایمونولوژیک اغراق آمیز یا پاتولوژیک (مانند عطسه، تنفس دشوار، خارش یا بثورات پوستی) به مواد تعریف می شود.

به عبارت دیگر، آلرژی به دلیل حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی است که باعث پاسخ های مخربی می شود که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از شایع ترین علل آلرژی چیزهایی مانند گرده های موجود در فضای باز، خز حیوانات، گرد و غبار یا غذاهای خاص هستند.

آلرژن ها

علائم آلرژی زمانی رخ می دهد بدن با تولید ماده شیمیایی به نام هیستامین به آلرژن ها پاسخ می دهد که با کمک به مقابله با آلرژن عمل می کند. سیستم ایمنی با تولید آنتی بادی های ایمونوگلوبولین E (IgE) که علائم گسترده ای ایجاد می کند، واکنش های آلرژیک ایجاد می کند .

انواع مختلف آلرژی ها

آلرژی فصلی (همچنین به آن رینیت یا تب یونجه نیز گفته می‌شود)، معمولاً زمانی که سطح گرده افزایش یا تغییر می‌کند، در  فصل بهار یا پاییز، بدتر می‌شود.

آلرژی چند ساله، که در تمام طول سال رخ می دهد

آلرژی های غذایی، مانند حساسیت به مواد غذایی خاص

آلرژی دارویی

آلرژی های داخلی، مانند کپک یا گرد و غبار

حساسیت های پوستی یا چشمی

حساسیت به حیوانات خانگی/حیوانی، مانند سگ/گربه، حشرات و غیره.

آنافیلاکسی، که یک واکنش آلرژیک جدی و تهدید کننده زندگی در پاسخ به تعدادی از آلرژن های مختلف است.

علائم

علائم ناشی از آلرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، به علت ایجاد واکنش آلرژیک بستگی دارد و بسته به شدت آلرژی متفاوت است. علائم رایج مرتبط با آلرژی می تواند شامل موارد زیر باشد:

آبریزش بینی، خارش بینی، احتقان و گرفتگی بینی

بثورات پوستی، قرمزی، کهیر، خشکی، پوسته پوسته شدن یا خارش

احساس سوزن سوزن شدن یا خارش در دهان و روی لب ها

تورم زبان، لب، گلو یا صورت

تهوع و استفراغ

اسهال و گرفتگی شکم

سرفه، خس خس سینه و مشکلات تنفسی ( علائم آسم  گاهی ممکن است در اثر آلرژی ایجاد شود)

سرگیجه، سبکی سر و در موارد شدید از دست دادن هوشیاری

چه چیزی باعث آلرژی می شود؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد آلرژی شود که تشخیص اینکه کدامیک به علائم شما کمک می کند دشوار است. برخی از شایع ترین علل آلرژی عبارتند از:

گرده درختان، گیاهان و علف

گرد و غبار، از جمله انواع موجود در اطراف خانه شما

برخی از غذاها، به ویژه آنهایی که بیشترین حساسیت های غذایی را ایجاد می کنند مانند گلوتن، لبنیات، آجیل درختی (مخصوصاً بادام زمینی)، تخم مرغ، سویا و صدف.

نیش حشرات

خز و شوره حیوانات

برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها

لاتکس، موادی که در بعضی از اشیاء مانند دستکش استفاده می شود

محصولات مراقبت شخصی یا زیبایی معطر (به دلیل حساسیت های عطری)

سیگار کشیدن، از جمله حشیش، که در برخی موارد با آسم مرتبط است

درمان های مرسوم برای آلرژی

آلرژی معمولاً به روش های زیر درمان می شود:

محصولات بدون نسخه که به عنوان ضد احتقان عمل می کنند

آنتی هیستامین ها، داروهایی هستند که از انتشار مواد شیمیایی که باعث واکنش های آلرژیک می شوند، جلوگیری می کنند.

داروهای ایمونوتراپی

قطره چشم

کرم های پوست، از جمله آنهایی که حاوی آنتی هیستامین یا ترکیبات استروئیدی هستند

کورتیکواستروئیدها برای کنترل التهاب

رژیم های غذایی حذف (مانند رژیم غذایی بدون گلوتن یا بدون لبنیات) برای مدیریت آلرژی های غذایی

برخی از متخصصان احساس می کنند که رویکردهای درمانی مرسوم در بالا (علاوه بر رژیم غذایی حذف) بهترین راه برای مدیریت آلرژی نیستند، زیرا آنها علل زمینه ای را برطرف نمی کنند.

وقتی صحبت از آلرژی به میان می‌آید، آنچه مهم است این است که وقتی سیستم ایمنی بدن شما به چیزی واکنش آلرژیک نشان می‌دهد، به این دلیل است که احساس می‌کند چیزی در بدن شما درست نیست. به جای پرداختن به علائم آلرژی (مثلاً خارش پوست یا آبریزش چشم)، باید علت اصلی را کشف کنید و سیستم دفاعی طبیعی خود را برای تسکین واقعی آلرژی بسازید.

هنگامی که داروهای تجویز شده یا محصولات بدون نسخه را برای آلرژی مصرف می شوند، اینها می توانند فرآیندهای طبیعی سیستم ایمنی بدن را مختل کنند و اثرات مضر دیگری مانند تغییر تعادل pH  داشته باشند. برای جلوگیری از علائم، همیشه باید دارو مصرف شود، زیرا بدن قادر به سازگاری با آلرژن‌ها نیست.

داروهای آلرژی، قطره‌ها، کرم‌ها و سایر محصولات می‌توانند علائم آلرژی را کاهش داده و پنهان کنند، اما این واقعیت را که هنوز مشکل وجود دارد را برطرف نمی‌کنند.

گزینه های طبیعی تسکین آلرژی

چه چیزی به تسکین سریع آلرژی کمک می کند؟ رژیم غذایی سالم، دریافت هوای تازه و نوشیدن آب کافی از جمله درمان های طبیعی هستند که می توانند با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، آلرژی را تسکین دهند.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا علائم فروکش کند، اما زمانی که علل اصلی برطرف شوند، بهتر کنترل می شوند.

در اینجا 9 راه برای تسکین طبیعی آلرژی آورده شده است.

1. رژیم غذایی ضد التهابی و قلیایی داشته باشید

اول از همه، شروع به خوردن یک رژیم غذایی ضد التهابی کنید تا خطر ابتلا به آلرژی و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر را کاهش دهید. مراقبت از بدن با غذاهای غنی از مواد مغذی به سیستم ایمنی شما این توانایی را می دهد که خود را ترمیم کند و آن را به تعادل بازگرداند تا بتواند با آلرژی های رایج در محیط شما مبارزه کند.

سیر 

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است که به دفع عفونت ها، ویروس ها و حتی آلرژی ها کمک می کند. خوردن یا آبگیری دو میخک خام از این آنتی اکسیدان قوی به معنای واقعی ارجاع به پزشک را دور نگه می دارد. برخی از افراد مصرف مکمل‌های سیر را انتخاب می‌کنند زیرا نمی‌خواهند بوی سیر بدهند، اما مکمل‌ها به خوبی گیاه واقعی عمل نمی‌کنند، بنابراین فریب این موضوع را نخورید. سیر خام که هر روز خورده می شود به مبارزه با انواع آلرژی ها کمک می کند زیرا سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت می کند.

لیمو

همانطور که بیشتر ما می دانیم، بدن قلیایی به معنای تعادل و عملکرد بهتر سیستم ایمنی است. لیمو و لیموترش میوه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند و برای بیماری های مختلف از جمله آلرژی استفاده می شوند. هر دوی این میوه ها سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. نوشیدن آب لیمو در طول روز بدن را سم زدایی کرده و آلودگی ها را از بین می برد. آب یک یا دو لیمو یا لیموترش را با روغن زیتون مخلوط کنید تا یک سس با طعم فوق العاده برای سالاد و ساندویچ سبزیجات درست کنید.

سبزیجات برگ سبز

سبزی‌های برگ‌دار (از جمله اسفناج، کلم پیچ، سبزی کولرد، روما، آروگولا و شاهی آبی) منابع عالی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های ضروری هستند که به سم‌زدایی و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

غذاهای غنی از پروبیوتیک

غذاهای پروبیوتیک از سلامت ایمنی حمایت می کنند و می توانند به ترمیم پوشش آسیب دیده روده کمک کنند.

آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان که از گوشت گاو و مرغ تهیه می شود، سرشار از مواد معدنی و اسیدهای آمینه بسیاری است که از درمان نشت روده حمایت می کند و در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

شیر نارگیل

بهترین جایگزین برای شیر گاو شیر نارگیل است که فاقد لبنیات، لاکتوز، سویا، آجیل و غلات است.

کره و دانه بادام

برای افرادی که به بادام زمینی و کره بادام زمینی حساسیت دارند، کره بادام یک جایگزین مطمئن و سالم است که اسیدهای چرب غیراشباع سالم، فیبر، مواد معدنی مانند ریبوفلاوین و منیزیم و حتی برخی از آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند. دانه‌های کتان، دانه‌های چیا، دانه کدو تنبل و تخمه آفتابگردان نیز منابع خوبی از چربی‌های سالم و فیبر هستند.

آرد/غلات بدون گلوتن – به جای استفاده از آرد گندم هنگام پخت و پز یا پخت، آرد نارگیل، آرد بادام، آرد اسپلد، آرد جو دوسر و آرد برنج را امتحان کنید که همگی فاقد گلوتن هستند.

شیر مادر

مطالعات نشان می دهد که به نظر می رسد تغذیه انحصاری با شیر مادر تأثیری پیشگیرانه بر پیشرفت اولیه آسم و درماتیت آتوپیک دارد.

اگرچه ویتامین D در بسیاری از غذاها به وفور یافت نمی شود، اما برای عملکرد سیستم ایمنی مهم است و به مدیریت علائم آلرژی کمک می کند . در واقع، برخی مطالعات نشان داده‌اند که کودکانی که دورتر از خط استوا زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی هستند و به دلیل واکنش‌های آلرژیک، از میزان بیشتری از بستری شدن در بیمارستان رنج می‌برند.

شما می توانید با گذراندن حدود 15 دقیقه در آفتاب در اکثر روزها و با خوردن غذاهایی مانند شیر کامل و قارچ برای تسکین طبیعی آلرژی، ویتامین D کافی دریافت کنید.

 عسل خام محلی (گرده زنبور عسل)

با توجه به طعم خوب آن، خوردن مقداری عسل خام هر روز برای کمک به کنترل آلرژی های فصلی واقعاً خوب عمل می کند، این درمان قدیمی را نادیده نگیرید. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری عسل خام محلی به بدن کمک می‌کند تا در برابر گرده‌های محلی که روی سینوس‌ها می‌چرخند، تحمل کند.

سعی کنید روزانه یک قاشق غذاخوری عسل خام محلی مصرف کنید، مثلا مقداری از آن را در چای هم بزنید، مقداری را به بلغور جو دوسر همراه با دارچین اضافه کنید یا مقداری را در اسموتی های خود قرار دهید.

چه چیزی عسل خام را در کاهش آلرژی بسیار قدرتمند می کند؟ یکی از دلایل آن این است که حاوی گرده زنبور عسل است که از عفونت ها و آلرژی ها جلوگیری می کند و ایمنی را تقویت می کند.

زنبورهای ساکن در منطقه گل به گل می روند و گرده هایی را که از آن رنج می برید جمع آوری می کنند. پس منطقی است که خوردن عسل خام محلی به تقویت ایمنی در برابر گرده های محلی کمک می کند.

عسل همچنین حاوی آنزیم های زیادی است که از عملکرد کلی سیستم ایمنی پشتیبانی می کند که به تسکین آلرژی کمک می کند.

سرکه سیب (ACV)

اکنون می‌توانید سرکه سیب با کیفیت بالا را در اکثر سوپرمارکت‌ها پیدا کنید، با توجه به اینکه به  تجزیه مخاط و حمایت از تخلیه لنفاوی کمک می کند، عالی است.

نوشیدن یک لیوان آب با یک قاشق چای خوری سرکه و مقداری آب لیموی تازه یکی از بهترین راه ها برای بیدار شدن هر روز صبح است.

کوئرستین

کوئرستین یک آنتی اکسیدان پلی فنول است که به طور طبیعی در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات چلیپایی (مانند کلم بروکلی یا گل کلم)، پیاز/موسیر، چای سبز و مرکبات یافت می شود. این بیوفلاونوئید در نظر گرفته می شود که آزاد شدن هیستامین ها را تثبیت می کند، به طور طبیعی به کنترل علائم آلرژی کمک می کند.

طبق یک مطالعه در سال 2020، کورستین دارای عملکردهای ضد حساسیت است که به دلیل مهار تولید هیستامین و واسطه های پیش التهابی شناخته شده است. مطالعه دیگری شواهدی را نشان داد کورستین در کاهش احتقان موثر است زیرا به آرام کردن بیش فعالی راه های هوایی کمک می کند.

افرادی که مستعد ابتلا به آلرژی های فصلی هستند باید چند هفته قبل از رسیدن بهار، زمانی که درختان و گیاهان شروع به شکوفه دادن می کنند، آن را مصرف کنند.

نتی پات

بهترین تسکین آلرژی برای آبریزش بینی چیست؟ گلدان های نتی یک درمان طبیعی برای آلرژی ها و بسیاری از بیماری های تنفسی هستند زیرا به پاکسازی سینوس ها و رفع گرفتگی کمک می کنند.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از گلدان های نتی به بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به بیماری های تنفسی کمک می کند و عوارض جانبی کمی ایجاد می کند .

این شکل از "آبیاری سینوسی" با پاکسازی مجرای بینی از مواد آلرژی زا و محرک، صدها سال پیش در سنت طب آیورودا ایجاد شد. افرادی که در هند زندگی می کنند برای قرن ها نتایج شگفت انگیزی از استفاده از گلدان های نتی دریافت کرده اند و اکنون شما نیز می توانید.

خوشبختانه، این رویکرد "جایگزین" برای جلوگیری از احتقان و آلرژی اکنون به جریان اصلی تبدیل شده است. دیوید راباگو، MD، مطالعات متعددی در این زمینه انجام داده است و از نظر بالینی ثابت کرده است که استفاده از گلدان نتی برای پیشگیری و درمان چندین بیماری تنفسی فوقانی، از جمله سینوزیت مزمن و حاد، سرماخوردگی و آلرژی‌های فصلی مفید است.

هنگامی که از یک گلدان نتی استفاده می کنید، مطمئن شوید که آب مقطر و تا حد امکان استریل باشد. آب لوله کشی پر از کلر و فلوراید است و در واقع می تواند سینوس های شما را تشدید کند، بنابراین نباید از آن استفاده کنید.

اگر نمی‌خواهید از گلدان نتی استفاده کنید، می‌توانید با مخلوط کردن نمک دریا با آب گرم و استنشاق آن از یک سوراخ بینی، شستشوی سینوسی با آب نمک را امتحان کنید.

گزنه

تحقیقات به طور خاص نشان داده است که برگ گزنه به طور طبیعی هیستامین ها را کنترل می کند ، به همین دلیل است که تعداد فزاینده ای از پزشکان توصیه می کنند قبل از شروع فصل تب یونجه، از یک داروی خشک شده منجمد استفاده کنید. همچنین می توان از آن به عنوان چای یا به شکل تنتور، از جمله در داروهای هومیوپاتی استفاده کرد.

به گفته متخصصان آلرژی سینوسی، سایر داروهای گیاهی که با  تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتقان به کنترل علائم کمک می کنند عبارتند از:

زنجبیل

زردچوبه

بومادران

قارچ ریشی

گون

پریلا ( Perilla frutescens )

خولان دریایی ( Hipophae rhamnoides)

باتربور ( Petasites hybridus)

هورهوند ( Marrubium vulgare )

روغن اکالیپتوس و روغن کندر

یک مطالعه جالب، تأثیر روغن‌های ضروری مختلف را در از بین بردن کنه‌های خانگی بسیار آلرژیک ارزیابی کرد و دریافت که روغن اکالیپتوس در میان برخی از قوی‌ترین روغن‌ها قرار دارد. روغن‌های ضروری برای آلرژی‌ها با کاهش التهاب و بهبود سم‌زدایی باکتری‌های مضر، انگل‌ها، میکروارگانیسم‌ها و سمومی که می‌توانند باعث حملات شوند، عمل می‌کنند.

می توانید از روغن اکالیپتوس برای تسکین آلرژی فصلی به روش های مختلفی استفاده کنید:

می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را در گلدان نتی خود بریزید، آن را استنشاق کنید یا از آن به عنوان یک عامل ضد میکروبی در مواد شوینده لباس‌های خود استفاده کنید.

برای افزودنی سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر به شوینده های طبیعی خود، 25 قطره روغن اکالیپتوس را به هر بار شستشو در طول فصل آلرژی اضافه کنید، به خصوص اگر شما یا بچه ها در بیرون از خانه می دوید.

اگر علائم آلرژی شما شدید است، روغن اکالیپتوس را با روغن نارگیل مخلوط کنید، آن را روی سینه و پشت گوش خود بمالید و در طول روز و هنگام خواب در هوا پخش کنید.

یکی دیگر از اسانس های قوی برای مدیریت آلرژی، روغن کندر است. قابلیت تقریباً باورنکردنی کشتن سرطان کندر هندی چندین سال است که در ادبیات علمی به خوبی تثبیت شده است، اما قدرت حیات بخشی آن به همین جا ختم نمی شود.

در مطالعه ای که توسط Phytotherapy Research منتشر شد ، زمانی که موش ها 1 تا 10 میلی گرم کندر را به صورت خوراکی مصرف کردند، مشخص شد که سطوح مختلفی از سیستم ایمنی بدن آنها از جمله IgG، IgM و اینترفرون تحریک شده است. این بدان معنی است که کندر اثرات بسیار قدرتمندی در حمایت از سیستم ایمنی بدن دارد.

برای پیاده سازی آن در رژیم سلامت طبیعی خود، کافی است چند بار در روز کندر را پشت گوش و روی سینه خود بمالید یا اسانس کندر را حدود سه ساعت در روز در خانه و محل کار خود پخش کنید.

پروبیوتیک ها

اکنون این دانش عمومی شده است که یک سیستم ایمنی قوی با یک روده سالم شروع می شود. بیش از 80 درصد از عملکرد سیستم ایمنی در دستگاه گوارش (GI) ذخیره می شود. جای تعجب نیست که تحقیقات نشان می دهد، استفاده از مکمل های پروبیوتیک را با کاهش خطر ابتلا به آلرژی مرتبط می کند.

پروبیوتیک ها "باکتری های خوب" مفیدی هستند که در داخل دستگاه گوارش زندگی می کنند و به دفاع از بدن در برابر عفونت ها، ویروس ها، آلرژی ها و موارد دیگر کمک می کنند. آنها به طور فزاینده ای برای اصلاح دیس بیوز روده (عدم تعادل باکتری در میکروبیوم) و به نوبه خود برای تعدیل بیماری های آلرژیک استفاده می شوند .

آنها به قدری موثر هستند که مطالعه ای که در مجله Pediatrics منتشر شده است ، نشان می دهد که زنانی که به طور منظم در دوران بارداری پروبیوتیک مصرف می کنند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آلرژی را در فرزندان خود کاهش می دهند .

خانه خود را برای از بین بردن محرک ها تمیز کنید

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای محدود کردن میزان محرک ها و محرک هایی که در معرض آنها قرار می گیرید انجام دهید، مانند گرد و غبار، عطرها و غیره

از سوزاندن شمع های معطر در خانه یا استفاده از عطر خودداری کنید.

از محصولات زیبایی ضد حساسیت مانند لوسیون، شامپو و غیره استفاده کنید.

از شوینده های لباسشویی بدون عطر و رنگ (یا ضد حساسیت) استفاده کنید.

از یک مرطوب کننده برای کمک به تمیز کردن هوای خانه استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید از فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) استفاده کنید.

به طور مرتب جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار پاک شود و چیزهایی مانند ملحفه، حوله و پتو را مرتب بشویید.

در مواقعی از سال که مواد آلرژی زا در فضای باز زیاد است، پنجره ها را بسته نگه دارید.

مراقب باشید که گیاهان داخلی و حیوانات خانگی چگونه ممکن است بر آلرژی شما تأثیر بگذارند.

خطرات و عوارض جانبی

در حالی که بیشتر مکمل ها و نکاتی که در بالا توضیح داده شد می توانند به طور ایمن آلرژی را تسکین دهند، برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

وقتی آلرژی خفیف یا متوسط ​​باشد، معمولاً خیلی تهدیدکننده نیست و با گذشت زمان از بین می رود. با این حال، واکنش های آلرژیک شدید می تواند خطرناک باشد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

آنافیلاکسی اصطلاح واکنش آلرژیک شدید است که می تواند در اثر تماس با مواد غذایی حساسیت زا، داروها یا نیش حشرات اتفاق بیفتد. علائم معمولا روی ریه ها، رگ های خونی یا قلب تاثیر می گذارد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکل در تنفس

سفتی در ریه ها

درد قفسه سینه

فشار خون تغییر می کند

سرگیجه

غش کردن

کهیر

استفراغ

اگر شما یا فرزندتان این علائم را تجربه کردید، برای جلوگیری از عوارض فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

برای آلرژی های شدید چه کاری می توانید انجام دهید؟ ممکن است نیاز به تجویز واکسن های آلرژی یا داروهای تجویزی آسم، مانند برونش و کورتیکواستروئیدهای استنشاقی باشد.

در مورد این گزینه ها با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید و علاوه بر استفاده از داروها، داروهای طبیعی تسکین آلرژی که در بالا توضیح داده شد را امتحان کنید.

نتیجه

آلرژی به دلیل حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی است که باعث آزاد شدن هیستامین های مخرب می شود. این می تواند کل بدن، به ویژه پوست، چشم ها، مجاری بینی و ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان های طبیعی برای آلرژی شامل اجتناب از محرک ها و خوردن یک رژیم غذایی ضد التهابی، در میان دیگر گزینه های کاهش آلرژی طبیعی است.

برخی از شایع ترین علل آلرژی محرک عبارتند از گرده، خز حیوانات، گرد و غبار، کپک، نیش حشرات، داروها یا غذاهای خاص. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان