کدام نوع آهن کمتر باعث یبوست می شود؟

​خط سلامت: یبوست یکی از عوارض جانبی مکرر مصرف مکمل‌های آهن است، اما مکانیسم دقیقی که آهن و یبوست را به هم مرتبط می‌کند نامشخص است.

کدام نوع آهن کمتر باعث یبوست می شود؟

یبوست می تواند ناشی از آهن اضافه در بدن باشد. آهن اضافی در معده باعث حرکت آب به داخل روده می شود. این فعالیت آب را از قسمت تحتانی روده می گیرد و باعث سفت شدن مدفوع می شود.

به گزارش خط سلامت یبوست در برخی افراد که در حفظ آهن بدن خود در سطوح سالم مشکل دارند و مجبور به مصرف مکمل آهن هستند، پیش می آید. 

یبوست ناشی از مصرف مکمل آهن

یبوست می تواند بر اثر مصرف برخی مکمل آهن باشد. آهن یک ماده معدنی است که بدن از آن برای ساخت هموگلوبین استفاده می کند ، پروتئینی که در گلبول های قرمز خون یافت می شود و اکسیژن را از ریه ها به تمام سلول های بدن می رساند. چون بدن انسان آهن تولید نمی کند، باید این ماده معدنی از غذا دریافت شود.

یبوست و مدیریت مصرف آهن

اگر کمبود آهن در فردی تشخیص داده شود، افزایش غذاهای غنی از آهن ممکن است برای رساندن آهن به سطوح سالم کافی نباشد. اگر مجبور به مصرف مکمل های آهن باشد، باید برخی از راه های پیشگیری یا کاهش یبوست ناشی از مصرف اضافه آن را رعایت کند که عبارتند از:

تمرین اجابت مزاج (آموزش دادن به خود برای اجابت مزاج همزمان در روز).

نوشیدن مایعات فراوان مانند آب، سوپ و آبگوشت.

خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات، آجیل، لوبیا، غلات کامل و میوه ها.

انجام فعالیت بدنی منظم، مانند پیاده روی سریع، شنا یا دوچرخه سواری.

روش های دیگر برای کاهش یبوست

اگر رژیم غذایی، مایعات کافی و فعالیت بدنی به کاهش یبوست کمک نمی کند، سایر گزینه های درمانی را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید. داروهای بدون نسخه وجود دارند که به یبوست کمک می کنند، از جمله: 

مکمل های فیبر

روان کننده ها 

عوامل اسمزی 

محرک ها

نرم کننده های مدفوع

آهن بهتر است با معده خالی جذب شود که باعث علائم گوارشی مانند یبوست می شود. سعی کنید آهن خود را با کمی غذا مصرف کنید. راه های جایگزین برای مصرف آهن را در نظر بگیرید، مانند آهن داخل وریدی (IV)، یا با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد تغییر به مکمل آهنی که برای معده ملایم تر است صحبت کنید.

مهم است آهن را طبق دستور پزشک مصرف کنید زیرا کمبود آهن درمان نشده می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود.

 آنها اغلب موارد زیر را توصیه می کنند:

مصرف آب خود را افزایش دهید.

مکمل را با غذا مصرف کنید.

دوز کمتری از مکمل مصرف کنید.

نوع دیگری از مکمل آهن را امتحان کنید.

افراد نیازمند مکمل آهن 

نارسایی کمبود آهن

کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی با علل مختلف است، خونریزی شدید قاعدگی، علت اصلی در افرادی است که عادت ماهانه دارند.

بارداری

افراد باردار اغلب به آهن اضافی نیاز دارند زیرا بخشی از خون آنها با جنین مشترک است. اگر در دوران بارداری دچار کمبود آهن شدید، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، تغییر رژیم غذایی، ورزش یا مکمل آهن دیگری را توصیه می کند.

در برخی موارد، برخی از ملین‌ها مفید هستند، اما مهم است که قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید، زیرا می‌توانند اثرات نامطلوبی بر بارداری شما داشته باشند.

رژیم های گیاهخواری یا وگان

جذب آهن غیرهِم (نوعی که در گیاهان یافت می شود) برای بدن سخت تر است و در مقادیر کمتر در هر وعده موجود است. اگر از الگوی رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنید، ممکن است به مکمل آهن نیاز داشته باشید.

کدام نوع آهن کمتر باعث یبوست می شود؟

مکمل های آهن از اشکال مختلف آهن ساخته می شوند. هر فرم مقدار متفاوتی از آهن را ارائه می دهد. مکمل‌هایی که آهن بالاتری دارند، بیشتر باعث مشکلات معده مانند یبوست می‌شوند.

برخی از اشکال رایج آهن و مقدار آهن موجود در هر دوز

فروس بیس گلیسینات : 25 میلی گرم

سولفات آهن : 65 میلی گرم

سیترات آهن : 210 میلی گرم

سولفات آهن رایج ترین شکل مورد استفاده آهن در مکمل ها است.

برخی داروها و مکمل ها را نباید با آهن مصرف کرد

در اینجا چند نمونه رایج آورده شده است:

لوودوپا (با نام تجاری Rytary) : این دارو برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و سندرم پای بیقرار تجویز می شود. مصرف آهن با آن تاثیر آن را کاهش می دهد.

لووتیروکسین (با نام تجاری Synthroid) : این دارو برای درمان کم کاری تیروئید، گواتر و سرطان تیروئید استفاده می شود. آهن می تواند آن را کم اثر کند.

مهارکننده های پمپ پروتون (PPI) : اینها شامل آنتی اسیدهایی مانند Prilosec و Prevacid هستند. آنها میزان اسید معده را کاهش می دهند که میزان آهن جذب شده از مکمل ها را کاهش می دهد.

کلسیم : خوردن غذاهای سرشار از کلسیم یا مکمل های کلسیم همراه با مکمل های آهن می تواند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری کند.  

اگر نیاز به مصرف مکمل های آهن دارید، در مورد تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. آنها بهترین برنامه درمانی را برای شما ایجاد خواهند کرد.

علاوه بر این، اگر کمبود آهن ندارید، از مکمل های آهن استفاده نکنید. آهن بیش از حد می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند زخم معده و کاهش جذب روی شود. دوزهای بسیار بالا می تواند منجر به عواقب شدیدی مانند نارسایی اندام، کما یا مرگ شود.

چه زمانی باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید؟

گاهی اوقات، یبوست می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند سرطان روده بزرگ باشد. اگر علائم در عرض یک هفته بهبود نیافت یا متوجه این علائم شدید، یک قرار ملاقات با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بگیرید:

خونریزی از راست روده یا خون در مدفوع

عدم توانایی در عبور گاز

کاهش وزن بدون تلاش

درد پایین کمر

دردهای شدید معده

استفراغ یا تب

خلاصه

اگر نیاز به مصرف مکمل های آهن دارید، غذاهای غنی از فیبر بخورید، آب فراوان بنوشید و از نظر بدنی فعال بمانید. آهن بیش از حد منجر به یبوست می شود. اگر تغییر رژیم غذایی یبوست را کاهش نداد، از نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر استفاده کنید.

اگر علائم بیش از یک هفته طول کشید یا اگر خون در مدفوع بود، با پزشک تماس بگیرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان