5 فایده باور نکردنی مکمل چغندر قند

​خط سلامت: مکمل و پودر چغندر حاوی سطوح غلیظ تری از نیترات است. دارای رنگ بنفش مایل به قرمز پر جنب و جوش است.

5 فایده باور نکردنی مکمل چغندر قند

​مکمل و​ پودر چغندر فواید بسیاری دارد اما باید توجه داشت علیرغم فواید آن، افراد مبتلا به سنگ کلیه و فشار خون پایین باید در مصرف مکمل های چغندر محتاط باشند.

به گزارش خط سلانت پودر چغندر، این پودر قرمز رنگ، حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرها، پروتئین ها و سایر مواد مغذی تقویت کننده سلامتی است.

ترکیبات موجود در پودر چغندر 

پودر چغندر از سبزیجات خشک شده چغندر تهیه می شود که به صورت پودر ریز آسیاب می شود. تقریباً 1 قاشق چایخوری پودر چغندر معادل محتوای غذایی یک چغندر خام است و این پودر را راهی مناسب برای بهره مندی از ترکیبات تقویت کننده سلامتی آن می کند.

از آنجا که طعم خاکی چغندر خام ممکن است کام همه را خوشایند نکند و تفت دادن سبزیجات تازه به زمان نیاز دارد، استفاده از پودر چغندر راهی مناسب برای لذت بردن از طیف مزایای سلامتی این ابر غذا است. 

در این مقاله ترکیبات موجود در پودر چغندر، فواید سلامتی احتمالی و نحوه گنجاندن پودر چغندر در رژیم غذایی مورد بحث قرار می گیرد. 

مواد مغذی پودر چغندر 

نیترات‌ها : وقتی مصرف می‌شوند، بدن نیترات‌ها را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند، یک گشادکننده عروق که به شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند، که با بهبود جریان خون و کاهش فشار خون در حمایت از سلامت قلب و عروق نقش دارد.

Betalains : رنگدانه های طبیعی که به چغندر رنگ قرمز مایل به ارغوانی آن را می دهند دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند. Betalainsکمک به خنثی کردن رادیکال های آزاد، محافظت از سلول ها در برابر آسیب، کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری های مزمن.

فیبر غذایی : چغندر حاوی فیبرهای غذایی محلول و نامحلول است که به هضم کمک می کند، از میکروبیوم سالم روده حمایت می کند و به سیری (احساس سیری پس از خوردن غذا) کمک می کند.

پلی فنول ها : پودر چغندر سرشار از پلی فنول ها است، ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی که خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و عصبی را کاهش می دهد.

فلاونوئیدها : فلاونوئیدهای موجود در چغندر مانند کورستینو میریستین، ترکیبات گیاهی با خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و محافظت کننده عصبی قوی هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی : چغندر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری از جمله ویتامین C، فولات (ویتامین B9)، آهن، منگنز و پتاسیم است.

مزایای پودر چغندر

از تقویت عملکرد ورزشی گرفته تا کاهش التهاب، ترکیب پودر چغندر در برنامه روزانه شما راهی مناسب برای حمایت از سلامت کلی شما ارائه می دهد. 

مقدار مصرف پودر چغندر

هیچ دستورالعمل مشخصی برای دوزهای پودر چغندر وجود ندارد. مطالعاتی که به بررسی استفاده از مکمل چغندر برای بهبود استقامت ورزشی می‌پردازند، از 70 تا 500 میلی‌لیتر (میلی‌لیتر) آب چغندر (تقریباً معادل 1 تا 10 قاشق چای‌خوری پودر چغندر) استفاده می‌کنند. 11 حدود 1 تا 2 قاشق چای خوری باید برای فواید سلامت عمومی کافی باشد، اگرچه پاسخ های فردی ممکن است متفاوت باشد.

عملکرد ورزش را افزایش می دهد

برای ورزشکارانی که به دنبال یک مزیت رقابتی هستند، مکمل پودر چغندر این پتانسیل را به عنوان یک افزایش دهنده عملکرد طبیعی ارائه می دهد. پودر چغندر سرشار از نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند - یک گشادکننده عروق که رگ های خونی را گشاد می کند. رگ های خونی گشاد شده جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات در حال کار را بهبود می بخشد و استقامت و استقامت را افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل چغندر یک تا سه ساعت قبل از ورزش یا انجام فعالیت بدنی به عضلات کمک می کند تا کارآمدتر کار کنند، خستگی را کاهش می دهد و به ورزشکاران اجازه می دهد ورزش های با شدت بالا را برای دوره های طولانی انجام دهند.

خواص ضد التهابی موجود در پودر چغندر همچنین به ریکاوری عضلات پس از تمرینات شدید کمک می کند و به طور بالقوه درد عضلانی را کاهش دهد و عملکرد را در جلسات تمرینی بعدی بهبود می بخشد.

فشار خون را کاهش می دهد

متوسط ​​رژیم غذایی آمریکایی سرشار از سدیم است، بسیار بالاتر از 2300 میلی گرم (میلی گرم) توصیه شده در روز. رژیم غذایی با سدیم بالا می تواند فشار خون را افزایش دهد و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

مکمل چغندر با بهبود جریان خون به کاهش فشار خون کمک می کند، که برای کاهش استرس بر روی قلب مفید است زیرا خون غنی از اکسیژن را به سراسر بدن می رساند. 

مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل چغندر می تواند فشار خون سیستولیک (نخستین عدد در اندازه گیری فشار خون، نشان دهنده فشار در شریان ها هنگام ضربان قلب) و دیاستولیک (عدد دوم، نشان دهنده فشار بین ضربان ها) در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا (خون بالا) را کاهش دهد. فشار)، کمک به محافظت در برابر بیماری قلبی.

مطالعات دیگر حاکی از آن است که مصرف مکمل چغندر یک درمان موثر برای افراد مبتلا به فشار خون بالا می باشد، کسانی که سطح فشار خون کمی بالا دارند و در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. 

عملکرد شناختی را بهبود می بخشد 

ترکیبات زیست فعال موجود در چغندر جریان خون را به مغز بهبود می‌بخشد و اکسیژن و مواد مغذی را که از عملکرد شناختی پشتیبانی می‌کنند (مانند حافظه، تصمیم‌گیری و حل مسئله) می‌رساند. آنتی اکسیدان های پودر چغندر، مانند بتالین و اسیدهای فنولیک، برای کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد که به زوال شناختی کمک می کند، مفید است .

مطالعات در مورد اثرات مکمل چغندر بر سلامت مغز و عملکرد شناختی (شامل حافظه، عملکرد اجرایی و حل مسئله) نتایج متفاوتی را نشان می دهد.

در حالی که برخی از مطالعات نشان می دهد که مکمل چغندر در برابر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر محافظت می کند ، تحقیقات در مورد اثرات شناختی پودر چغندر همچنان ادامه دارد.

از سلامت روده پشتیبانی می کند 

پودر چغندر که منبع فیبر محلول و نامحلول است،  به تنظیم حرکات روده، کمک به جذب مواد مغذی و حمایت از سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. 

مکمل چغندر همچنین میکروبیوم سالم روده را تقویت می کند . میکروبیوم روده یک اکوسیستم پیچیده از تریلیون‌ها میکروارگانیسم است که در هضم، عملکرد سیستم ایمنی و رفاه ذهنی نقش دارند.

شواهد نشان می دهد که مکمل چغندر باعث رشد باکتری های مفید روده می شود که ممکن است به کاهش التهاب، حمایت از سلامت روده و ارتقای سلامت و رفاه کلی کمک کند.

التهاب را کاهش می دهد 

التهاب مزمن به ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن از جمله آرتریت، سرطان و بیماری قلبی کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ضد التهابی موجود در پودر چغندر به طور موثر مسیرهای التهابی را سرکوب کرده و تولید مواد پیش التهابی را کنترل می کند و به کاهش التهاب سیستمیک (در سراسر بدن) کمک می کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این یافته‌ها نشان می‌دهند که مصرف مکمل چغندر به پیشگیری یا مدیریت بیماری‌های مزمن و التهابی کمک می کند.

آیا کسی نباید پودر چغندر مصرف کند؟

در حالی که پودر چغندر به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، در صورت داشتن موارد زیر از مصرف مکمل خودداری کنید: 

سنگ کلیه :  پودر چغندر سرشار از اگزالات است که می تواند به تشکیل سنگ کلیه در افراد مستعد ابتلا به سنگ کلیه کمک کند.

افت فشار خون : نیترات های پودر چغندر به اکسید نیتریک تبدیل می شود که می تواند فشار خون را کاهش دهد.

آلرژی به چغندر : افرادی که به چغندر یا سایر سبزیجات از خانواده گیاه Amaranthaceae حساسیت دارند ممکن است واکنش های آلرژیک به پودر چغندر (مانند بثورات پوستی، خارش، ناراحتی معده) را تجربه کنند .

نحوه مخلوط کردن نوشیدنی های پودر چغندر 

پودر چغندر با رنگ یاقوت مایل به بنفش پر جنب و جوش خود، ترکیبی از نظر بصری جذاب و مغذی به نوشیدنی های شما می بخشد. برای یک نوشیدنی حاوی مواد مغذی، می‌توانید پودر چغندر را تقریباً به هر نوشیدنی اضافه کنید، از جمله: 

آب میوه ها، شیر گیاهی، اسموتی ها، چای، آب

در حالی که پودر چغندر محلول در آب است، ممکن است در برخی مایعات جمع شود و نیاز به هم زدن داشته باشد تا به آرامی وارد نوشیدنی شما شود. در اینجا نحوه افزودن پودر چغندر به نوشیدنی های خود آورده شده است:

با مقدار کمی پودر چغندر (مثلاً نصف قاشق چایخوری) شروع کنید، به تدریج در صورت نیاز پودر بیشتری اضافه کنید.

از یک همزن، همزن یا چنگال استفاده کنید تا مطمئن شوید که نوشیدنی شما بدون توده است.

اگر ترجیح می دهید طعم ملایم خاکی و شیرین پودر چغندر را بپوشانید، کمی آب لیمو یا شیرین کننده های طبیعی مانند عسل، استویا یا شربت افرا اضافه کنید.

استفاده از پودر چغندر در غذاها

استفاده از پودر چغندر در پخت و پز یا پخت یک راه ساده برای لذت بردن از مزایای این ابر غذا (غذاهایی که اثرات آنتی اکسیدانی، فیبر و سایر فواید دارند) است. اضافه کردن پودر چغندر را به روش های زیر در نظر بگیرید: 

صبحانه :  پودر چغندر را در خمیر پنکیک، بلغور جو دوسر یا ماست بپاشید تا تقویتی مغذی و خوشمزه داشته باشید. 

دیپس : پودر چغندر را با هوموس ویا دیپ لوبیا مخلوط کنید تا طعم و رنگ آن را تقویت کنید. 

پخت :  پودر چغندر را به کلوچه، نان یا مخلوط کیک اضافه کنید تا به محصولات پخته شده شما رنگ صورتی و طعم خاکی و شیرین ببخشد. 

سوپ : پودر چغندر را در خورش‌ها و سوپ‌های عدس، گوشت گاو بریزید تا غذا طعم بیشتری داشته باشد. 

سس پاستا :  یک قاشق چای خوری پودر چغندر را به سس های گوجه فرنگی یا خامه مورد علاقه خود اضافه کنید تا طعم پیچیده تری داشته باشید. 

پودر چغندر ارگانیک در مقابل غیر ارگانیک

پودر چغندر به اشکال ارگانیک و غیر ارگانیک موجود است . محصولات ارگانیک مانند چغندر در خاک عاری از مواد ممنوعه مانند کودها و آفت کش ها رشد می کنند. چغندر غیر ارگانیک با استفاده از روش های کشاورزی مرسوم، که ممکن است شامل آفت کش ها و علف کش های مصنوعی باشد، کشت می شود. 

تحقیقاتی که به بررسی تفاوت‌های تغذیه‌ای در سبزیجات چغندر ارگانیک در مقایسه با سبزیجات معمولی می‌پردازد، نشان می‌دهد که چغندر ارگانیک دارای پلی فنل و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چغندر معمولی است. با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که شیوه های کشاورزی می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد و بر محتوای غذایی تأثیر بگذارد، صرف نظر از اینکه چغندر به صورت ارگانیک یا معمولی رشد می کند. 

خلاصه 

پودر چغندر حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی تقویت‌کننده سلامتی است که ممکن است عملکرد ورزشی را تقویت کند، فشار خون را کاهش دهد، سلامت روده را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد. اگر قصد مصرف پودر چغندر را دارید، برای راهنمایی در مورد دوز و دفعات مصرف با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

به یاد داشته باشید، پودر چغندر یک مکمل غذایی است که می توانید از آن در کنار انتخاب های سبک زندگی سالم، مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم برای حمایت از سلامت کلی خود استفاده کنید. این جایگزینی برای مصرف یک رژیم غذایی متعادل و پیروی از برنامه درمانی شما برای شرایط پزشکی نیست. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان