این 5 بیماری خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد

خط سلامت: پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع خصوصا در سنین بالا است که باعث آسیب پذیری و شکنندگی مفاصل و استخوان ها می شود.

این 5 بیماری خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد

پوکی استخوان در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد و این مسئله به این دلیل است که تغییرات هورمونی در مرحله یائسگی زنان روی تراکم استخوان تأثیر می گذارد.

به گزارش خط سلامت برخی بیماری های ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند.

پوکی استخوان و بیماری های زمینه ای

پوکی استخوان یک وضعیت پزشکی است که در آن استخوان ها به دلیل کاهش توده و تراکم استخوان ضعیف می شوند . استخوان ها آنقدر شکننده می شوند که بیشتر مستعد شکستگی می شوند. با افزایش سن، استخوان ها به طور طبیعی تراکم خود را از دست می دهند، اما در پوکی استخوان ، این از دست دادن تسریع می شود و منجر به افزایش خطر شکستگی، به ویژه در ستون فقرات، لگن و مچ دست می شود.

بیماری های زیر خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد

 آرتریت روماتوئید

این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که بیشتر مفاصل شما را هدف قرار می دهد. التهاب مزمن مرتبط با آرتریت روماتوئید منجر به تحلیل استخوان می شود و خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

پرکاری تیروئید

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند. هورمون تیروئید اضافی از دست دادن استخوان را تسریع می کند و استخوان ها را ضعیف تر و مستعد شکستگی می کند.

بیماری سلیاک

یکی دیگر از اختلالات خودایمنی، بیماری سلیاک، زمانی است که خوردن گلوتن منجر به آسیب به روده کوچک می شود. این بیماری در جذب کلسیم و ویتامین D که مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان هستند، اختلال ایجاد می کند.

بیماری مزمن کلیه

کلیه ها نقش مهمی در متعادل کردن کلسیم و فسفات در بدن دارند. هنگامی که عملکرد کلیه به خطر می افتد، منجر به عدم تعادل می شود که بر تراکم استخوان تأثیر می گذارد.

اختلالات خوردن

پرخوری عصبی یا بی اشتهایی عصبی و سایراختلالات خوردن منجر به سوء تغذیه می شود و بر سلامت استخوان تأثیر می گذارد. کمبود مواد مغذی ضروری منجر به کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان شامل ترکیبی از انتخاب سبک زندگی و همچنین مداخلات پزشکی است. اصلاحات سبک زندگی زیر در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است:

رژیم غذایی

مصرف یک رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D برای تقویت استخوان‌ها بسیار مهم است. محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز و غذاهای غنی شده منابع خوبی از کلسیم هستند، در حالی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید و افزودن ماهی های چرب به رژیم غذایی ویتامین D را تامین می کند.

 ورزش

ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن و تمرینات مقاومتی به حفظ تراکم و استحکام استخوان کمک می کنند.

حذف سیگار و الکل

هم سیگار کشیدن و هم مصرف الکل که عادات بدی هستند،  تراکم استخوان را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش می دهند.

محدود کردن کافئین و سدیم

کافئین و سدیم بیش از حد در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند. آن ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

آزمایش تراکم استخوان

آزمایش تراکم استخوان به تشخیص علائم اولیه از دست دادن استخوان کمک می کند و به پزشکان امکان مداخله به موقع را می دهد.

داروها

پزشکان داروهایی را برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان تجویز می کنند. این داروها به روش های مختلفی مانند کند کردن تحلیل استخوان یا افزایش تشکیل استخوان عمل می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان