اگر این موارد را رعایت نکنید به پوکی استخوان مبتلا می شوید

خط سلامت: پوکی استخوان عمدتاً تحت تأثیر تغییرات هورمونی، عوامل ژنتیکی و انتخاب سبک زندگی است. عوامل دیگری مانند کاهش سطح استروژن در زنان یائسه نیز می تواند به تحلیل استخوان کمک کند.

اگر این موارد را رعایت نکنید به پوکی استخوان مبتلا می شوید

پوکی استخوان همه استخوان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.  اما شایع ترین مناطق آسیب دیده شامل لگن، مچ دست یا ستون فقرات می باشد.

به گزارش خط سلامت پوکی استخوان در مردان مسن شایع تر است و زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.  از هر 3 زن، 1 نفر و از هر 5 مرد بالای 50 سال، 1 نفر از این بیماری رنج می برند.

علل پوکی استخوان

پوکی استخوان توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود و اغلب از ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی، هورمونی و سبک زندگی ناشی می شود. در اینجا به دلایل پوکی استخوان اشاره شده است:

سن: با افزایش سن، از دست دادن استخوان با سرعت بیشتری رخ می دهد و رشد مجدد استخوان کاهش می یابد. بنابراین با افزایش سن، استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند و فرد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرد.

تغییرات هورمونی: کاهش سطح استروژن در زنان و کاهش سطح تستوسترون نیز می تواند خطر از دست دادن استخوان را افزایش دهد که منجر به پوکی استخوان می شود.

ژنتیک: سابقه خانوادگی پوکی استخوان منجر به خطر ابتلا به این بیماری استخوانی می شود.

کمبودهای تغذیه ای: مصرف ناکافی کلسیم، ویتامین D و سایر مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای سلامت استخوان منجر به ایجاد پوکی استخوان می شود.

فقدان فعالیت بدنی: اصلاً ورزش نکردن یا سبک زندگی بی تحرک نیز به تحلیل استخوان کمک می کند، بنابراین خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

برخی شرایط پزشکی: مشکلاتی مانند آرتریت روماتوئید، پرکاری تیروئید، اختلالات گوارشی، بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده نیز منجر به پوکی استخوان می شود.

مصرف الکل: افرادی که الکل مصرف می کنند در معرض خطر ابتلا به این بیماری استخوانی می باشند.

سیگار کشیدن: دود تنباکو با از دست دادن استخوان نیز مرتبط است که در نهایت منجر به کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی می شود.

وزن کم: کم وزن بودن یا داشتن BMI پایین یک عامل خطر برای پوکی استخوان است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان