5 راه برای اینکه بفهمید به میزان کافی آب می نوشید یا نه + عوارض زیاد آب خوردن

خط سلامت: آب خوردن برای بدن فواید زیادی دارد. بدن برای عملکرد خود نیاز به آبرسانی دارد. کمبود آب در بدن در شریط حاد مضرات زیادی برای سلامتی افراد دارد.

 5 راه برای اینکه بفهمید به میزان کافی آب می نوشید یا نه + عوارض زیاد آب خوردن

آب خوردن نه تنها برای رفع تشنگی است بلکه برای سلامتی ضروری است. نخوردن آب کافی بدن را با علائم خاصی رو به رو رو می کند که نشان دهنده کمبود آب در بدن است.

به گزارش خط سلامت نوشیدن آب یکی از فاکتورهای سلامت بدن است.

آب خوردن و فواید آن

آب خوردن یک عنصر کلیدی در حفظ عملکرد صحیح اندام ها است. نوشیدن آب به حفظ دمای بدن، دفع مواد زائد یا سموم و رساندن مواد مغذی به قسمت های مختلف بدن کمک می کند. به همین دلیل گفته می شود هر روز حدود هشت لیوان آب نوشیده شود.

میزان مصرف آب برای بدن

تعیین میزان مصرف آب روزانه مناسب برای حفظ سلامتی ضروری است. مقدار آن بر اساس عوامل فردی متفاوت است، اما یک دستورالعمل کلی مصرف حدود 240 میلی لیتر آب 8 بار در روز است .

فواید مصرف آب

حفظ تعادل مایعات بدن

آب حدود 60 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، نقش حیاتی در عملکردهای بدن مانند هضم، گردش خون، حمل و نقل مواد مغذی و تنظیم دما ایفا می کند. هیدراتاسیون کافی تعادل مایعات ضروری بدن را تضمین می کند.

کنترل کالری

آب به عنوان یک جایگزین بدون کالری برای نوشیدنی های شیرین عمل می کند. نوشیدن آب قبل از غذا احساس سیری ایجاد می کند و به طور بالقوه باعث کاهش مصرف کلی کالری و کمک به مدیریت وزن می کند.

 انرژی بخش عضلات

تعادل مناسب مایعات برای عملکرد عضلات بسیار مهم است. کم آبی منجر به خستگی عضلانی و کاهش استقامت در طول فعالیت های بدنی می شود. هیدراته ماندن به حفظ انرژی و عملکرد عضلات کمک می کند.

حفظ سلامت پوست

پوست حاوی مقدار قابل توجهی آب است که به عنوان یک سد محافظ در برابر از دست دادن مایعات عمل می کند. آبرسانی کافی به مرطوب نگه داشتن پوست، حفظ حالت ارتجاعی و سالم کمک می کند.

تقویت عملکرد طبیعی روده

هیدراتاسیون برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش ضروری است. آب با تضمین جریان مواد زائد از طریق دستگاه گوارش از یبوست جلوگیری می کند. در کم آبی، روده بزرگ آب را از مدفوع خارج می کند که منجر به یبوست می شود.

 حمل و نقل مواد زائد

مایعات بدن و در درجه اول آب، انتقال مواد زائد را به خارج از سلول ها تسهیل می کند. هیدراتاسیون به کلیه ها در دفع مواد زائد از طریق ادرار کمک می کند.

علائم کم آبی بدن

سر درد

سردرد نشانه کم آبی بدن است. مصرف ناکافی آب بر حجم خون و مایع مغزی نخاعی تأثیر می گذارد و به سردرد کمک می کند. همچنین، بوی بد دهان مداوم به دلیل کم آبی بدن  نشان دهنده این می باشد که باید آب بیشتری نوشید.

 تکرر ادرار

ادرار منظم یک شاخص مثبت هیدراتاسیون است. کم آبی بدن منجر به تکرر ادرار می شود زیرا بدن آب را ذخیره می کند.

 احساس تشنگی

تشنگی به عنوان یک مکانیسم طبیعی عمل می کند که نیاز به نوشیدن مایعات را نشان می دهد. تشنگی شدید نشان دهنده کم آبی بدن به دلیل دریافت ناکافی آب یا از دست دادن بیش از حد مایعات می باشد.

وضعیت پوست و لب

پوست هیدراته شده مرطوب و الاستیک به نظر می رسد. خشکی لب ها و پوست نشانه کم آبی بدن می باشد که نشان دهنده کمبود آب کافی برای حفظ سلامت پوست است.

سطح انرژی

کم آبی حجم خون را کاهش می دهد و اکسیژن و مواد مغذی را به بافت ها می رساند. این امر منجر به خستگی می شود زیرا تولید انرژی بدن مختل می شود.

رنگ ادرار

نظارت بر رنگ ادرار بینشی در مورد وضعیت هیدراتاسیون ارائه می دهد. ادرار زرد کم رنگ نشان دهنده هیدراتاسیون کافی است، در حالی که ادرار زرد تیره نشان دهنده کم آبی بدن و نیاز به افزایش مصرف مایعات است.

عوارض مصرف بیش از حد آب

آب برای سلامتی حیاتی است، اما مصرف بیش از حد آن منجر به مسمومیت با آب یا هیپوناتر می شود. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که تعادل آب و سدیم در بدن وجود نداشته باشد. هیدراتاسیون بیش از حد باعث متورم شدن سلول ها از جمله سلول های مغزی و در نتیجه گیجی، خواب آلودگی، سردرد، فشار خون بالا و ضربان قلب پایین می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان