آیا چای باعث کم آبی بدن می شود؟ / متخصصان همه چیز را در مورد چای گفتند

خط سلامت : چای حاوی اجزای مختلفی مانند کافئین و آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها است. در حالی که کافئین می‌تواند اثرات مدر خفیفی داشته باشد، معمولاً با مقادیر موجود در چای، آب بدن را کم نمی‌کند.

آیا چای باعث کم آبی بدن می شود؟ / متخصصان همه چیز را در مورد چای گفتند

چای انواع مختلفی دارد که سطوح هیدراتاسیون را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات نشان داده است چای و قهوه وقتی در حد اعتدال مصرف شوند، خواص آبرسانی مشابهی دارند.

به گزارش خط سلامت نوشیدن مقدار متوسط ​​چای در روز بعید است که سطح هیدراتاسیون را مختل کند و در عوض می تواند در هیدراته ماندن نقش داشته باشد.

چای از زمان های قدیم به دلیل خاصیت آرام بخش و محرک آن یک نوشیدنی محبوب بوده است. اما به همان اندازه که از چای  لذت می برید، آیا تا به حال نگران هستید که بر وضعیت هیدراتاسیون شما تأثیر بگذارد؟ آیا کافئین موجود در برخی چای ها باعث کم آبی بدن می شود؟

این باور که چای باعث کم آبی بدن شما می شود ناشی از مطالعات قدیمی است که بر مصرف زیاد کافئین متمرکز شده اند.

توجه به این نکته ضروری است که مصرف زیاد چای کافئین دار ممکن است اثر مدر خفیفی داشته باشد.چای ما را کم آب نمی کند، زیرا به مصرف مایعات روزانه ما کمک می کند. مصرف چای در حد اعتدال می تواند به حفظ سطح مناسب هیدراتاسیون در طول روز کمک کند.

چای حاوی آب است که جزء اصلی هیدراتاسیون است.

چای و اجزای آن

با گذشت زمان، بسیاری از مطالعات در مورد بسیاری از اجزای چای که برای سلامتی مفید هستند صحبت کرده اند. در این قسمت به دو عنصر کلیدی چای می پردازیم. اینها محتوای کافئین و آنتی اکسیدان های آن مانند پلی فنول های حیاتی است.

کافئین و اثرات آن

کافئین یک محرک طبیعی است که در بسیاری از نوشیدنی ها از جمله چای یافت می شود. بیایید به نقش آن به عنوان یک دیورتیک و چگونگی تغییر آن با انواع مختلف چای نگاه کنیم.

اثرات ادرارآور کافئین

کافئین با عمل به عنوان یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی، هوشیاری را تقویت می کند و احساس خستگی را کاهش می دهد. اما، به عنوان یک ادرارآور نیز عمل می کند، برون ده ادرار را افزایش می دهد. با این حال، اثرات دیورتیک عمدتاً زمانی احساس می شود که کافئین در مقادیر زیاد - معمولاً بالای 500 میلی گرم در روز - مقداری که مصرف کنندگان چای متوسط ​​به ندرت به آن می رسند، احساس می شود.

چای + کم آبی

 تنوع کافئین بین انواع چای

چای هایی مانند سیاه، سبز، سفید و اولانگ از گیاه Camellia Sinensis سرچشمه می گیرند. آنها دارای مقادیر مختلفی کافئین هستند. در مقابل، چای های گیاهی از گیاهان دیگر سرچشمه می گیرند. آنها معمولاً حاوی کافئین نیستند.

میانگین کافئین در چای های مختلف 

چای سیاه: 47 میلی گرم در هر فنجان 8 اونس

چای سبز: 28 میلی گرم در هر فنجان 8 اونس

چای سفید: 32-37 میلی گرم در هر فنجان 8 اونس

چای گیاهی: بدون کافئین، به استثنای برخی موارد

برای هیدراته نگه داشتن بدن، بهتر است چای هایی با کافئین کمتر مانند چای سبز یا سفید بنوشید. همچنین باید مصرف بیش از حد چای سیاه یا چای مخلوط با سایر عناصر پر کافئین را کنترل کرد.

آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در چای

آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند - مولکول هایی که می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند. چای، به ویژه چای سبز، سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول ها است که به همین دلیل فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

نقش پلی فنل ها

پلی فنل ها ترکیباتی هستند که دارای مزایای بالقوه سلامتی هستند. آنها در چای، برخی میوه ها، سبزیجات و ادویه ها یافت می شوند. آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که می تواند به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کند.

در نتیجه خطر ابتلا به چند بیماری را کاهش می دهند. علاوه بر این، پلی فنول های موجود در چای می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد، به مدیریت وزن کمک کند و همچنین به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند.

پتاسیم، سدیم و سایر مواد معدنی

چای همچنین دارای چند ماده معدنی حیاتی مانند پتاسیم و سدیم است. این مواد معدنی می توانند بر تعادل مایعات بدن تأثیر بگذارند. پتاسیم به کنترل مایعات در بدن کمک می کند و به عملکرد صحیح سلول ها کمک می کند.

از طرف دیگر، سدیم بیش از حد می تواند باعث تجمع آب و احتمالاً فشار خون بالا شود. خوشبختانه، با انتخاب دقیق انواع چای و عادات نوشیدن، می توان مقادیر این مواد معدنی را متعادل کرد.

تأثیرات اجزای مختلف چای بر هیدراتاسیون 

تاثیر بر هیدراتاسیون

کافئین (در مقادیر کم)

اثر دیورتیک، بعید است که باعث کم آبی بدن شود

پتاسیم، سدیم و مواد معدنی

پلی فنول ها             

 سایر مزایای چای بر سلامت 

مطالعات نشان می دهد آب و چای خواص آبرسانی مشابهی از خود نشان می دهند. با این حال، من پیشنهاد می شود مصرف چای را فقط به چهار تا شش فنجان محدود کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.  

ارسال نظر

  • ناشناس پاسخ به نظر

    عالی بود فکرم راحت شد که خوردن چای در اندازه۴ تا ۵ فنجان آب بدن را کم نمیکنه

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان