6 ویتامین که کمبودش عامل ریزش موها می شود

خط سلامت: ریزش مو در مردان و در سنین پیری بسیار شایع است. ریزش مو قابل پیشگیری و درمان است و با روش هایی ریزش مو کند می شود.

6 ویتامین که کمبودش عامل ریزش موها می شود

ریزش مو دلایل متعددی دارد که اگر از آن جلوگیری نکنید در طول زمان باعث تغییر در ظاهر و زیبایی مو های شما می شود.

به گزارش خط سلامت ریزش مو بر اعتماد به نفس و عزت نفس تأثیر می گذارد. با افزایش سن به علت تغییراتی که در هورمون ها و بدن صورت می گیرد خط رویش مو به عقب می رود.

علل عقب رفتن خط رویش مو

روند کاهش خط مو با نازک شدن جزئی شروع می شود و منجر به ریزش کامل مو می شود. مراحل آن از موهای نازک اطراف شقیقه ها و یا بالای سر شروع و سپس ریزش بیشتر مو، ایجاد شکل "M"، سپس ریزش موی زیاد که منجر به ایجاد مناطق طاس بزرگ در پوست سر می شود و در نهایت طاسی شدید، تنها یک حلقه مو در اطراف پشت و دو طرف سر باقی مانده است، ادامه دارد. در ادامه دلایل این اتفاق را توضیح می دهیم:

سن

با افزایش سن، بدن تغییر می کند. این تغییرات فولیکول های مو را ضعیف کرده و منجر به ریزش مو و عقب رفتن خط مو می شوند. هر چه سن بالاتر می رود، خطر ریزش مو بیشتر می شود. بیش از ۵۰ درصد از مردان بالای ۵۰ سال دچار ریزش مو می شوند.

تغییرات هورمونی

تغییرات در سطح هورمون ها باعث ریزش مو و کاهش خط مو می شود. هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) بر این امر تأثیر می گذارد. این هورمون چرخه رشد مو را مختل می کند و باعث می‌شود که فولیکول‌های موهای جدید تولید نکنند.

سابقه خانوادگی

ژنتیک نقش کلیدی در کاهش خط مو دارد. اگر اعضای نزدیک خانواده شما این مشکل را تجربه کرده اند، شما نیز درگیر خواهید شد.

عوارض داروها و درمان‌ها

برخی درمان‌ها و داروها مانند شیمی درمانی منجر به ریزش مو می شوند.

بیماری یا استرس

استرس یا بیماری، هم استرس جسمی و هم احساسی باعث کمبود مو می شود.

سبک زندگی ناسالم

سبک زندگی ناسالم نیز منجر به ریزش مو می شود. عاداتی مانند عادات بد غذایی، سیگار کشیدن و کم خوابی همگی منجر به ریزش مو و عقب رفتن خط مو می شوند. علاوه بر این، استفاده از مواد شیمیایی خشن و حالت دهنده‌های داغ به فولیکول های مو آسیب می رسانند.

برای تعیین اینکه آیا کمبود ویتامین دارید، پزشک تعدادی آزمایش انجام می دهد. ریزش موهای شما به دلیل کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاص مانند آهن، روی، و ویتامین های A، B، C، D و E می باشد. 

پیشگیری و مدیریت کاهش خط مو

اقدامات خوب مراقبت از مو حیاتی است. راه‌های مراقبت از مو را در ادامه بررسی می کنیم:

مواد مغذی برای سلامت مو

ویتامین A: برای رشد و نگهداری سلول های مو حیاتی است.

ویتامین های B: از رشد و تغذیه مو حمایت می کنند. باعث می شوند فولیکول های مو اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت کنند.

ویتامین C: باعث تولید کلاژن می شود و به جذب آهن کمک می کند و باعث رشد مو می شود.

ویتامین D: به ایجاد و رشد فولیکول های مو کمک می کند.

ویتامین E: از موها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و باعث رشد مجدد می شود.

آهن: به انتقال مناسب اکسیژن به فولیکول های مو و به رشد کمک می کند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی نقش مهمی در سلامت کلی مو و پوست سر دار. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی کیفیت مو را بهبود می بخشند. علاوه بر این ریزش مو را کاهش می دهند.

سبزیجات برگ دار، آجیل، دانه ها، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم مانند آووکادو و روغن زیتون این کار را انجام می دهند. غذاهای فرآوری شده، چربی های بد، قند و الکل باید برای حفظ سلامت پوست سر و خط مو محدود شوند.

داروهایی برای کاهش خطوط مو

درمان های موضعی: بسته به علت ریزش مو، داروهایی برای استفاده موضعی برای نازک شدن مو یا ریزش مو تجویز می شوند تا روی ناحیه آسیب دیده پوست سر به شکل لوسیون، فوم یا ژل یا به صورت ترکیبی استفاده شوند.

درمان های تجویزی: این داروها باید طبق تجویز متخصص پوست استفاده شوند. مردانی که قصد بچه دار شدن دارند، هرگز نباید داروهایی مانند فیناستراید را خودسرانه مصرف کنند.

درمان های گیاهی: داروهای گیاهی مانند نخل اره ای، جینسینگ و هیبیسکوس چینی استفاده کرد درمان های موضعی یا مکمل های غذایی می باشند که سال هاست که برای ریزش مو استفاده می شوند. استفاده از مخلوط های گیاهی به طور مستقیم روی پوست سر به بهبود سلامت مو کمک می کند و حتی رشد مو را تقویت می کند. چنین درمان هایی شامل روغن هایی مانند رزماری، نعناع فلفلی و روغن اسطوخودوس است. عصاره های گیاهی از گیاهانی مانند آلوئه ورا و گوتو کولا نیز استفاده می شوند.

روغن

مکمل های خوراکی

مکمل های خوراکی روزانه به تقویت سلامت مو و مبارزه با ریزش مو کمک می کنند. مکمل های شناخته شده برای رشد مو شامل بیوتین، نخل اره ای، روغن دانه کدو تنبل و جینسینگ است.

کاشت مو

با کاشت مو، موها از یک ناحیه متراکم، مانند پشت سر، به یک ناحیه کم مانند، مانند یک خط موی در حال عقب نشینی، منتقل می شوند. این روش به طور موثر خط موی کامل را بازیابی می کند.

کاشت مو در دو نوع عمده انجام می شود. پیوند واحد فولیکولی (FUT) شامل برداشتن تکه ای از پوست سر و حرکت دادن آن است. سپس استخراج واحد فولیکولی (FUE) وجود دارد. این شامل برداشتن و حرکت دادن تک تک فولیکول های مو است.

کاشت مو معمولاً به ۱ تا ۲ هفته بهبودی نیاز دارد. در این مدت، فولیکول های موی جابجا شده باید تمیز و ایمن بمانند. اطمینان از بهبود موفقیت آمیز و نتایج پایدار بسیار مهم است. برای انجام این کار، پیروی از تمام دستورالعمل های مراقبتی که توسط پزشک ارائه شده است، مهم است. نتایج کامل ۶ تا ۹ ماه طول می کشد تا قابل مشاهده باشند. موهای کوچک و ظریف در ناحیه کاشت شده معمولاً حدود ۲ تا ۳ ماه پس از کاشت مو موفق دیده می شوند. PRP ماهانه و ماینوکسیدیل معمولی برای حفظ موهای کاشته شده بسیار مفید هستند.

درمان پی آر پی

درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) با تحریک رشد مو عمل می کند.

ابتدا از بیمار خون گرفته می شود. سپس برای جداسازی پلاسما از سایر اجزای خون سانتریفیوژ می شود. این پلاسمای غنی از پلاکت پس از استفاده از یک بی حس کننده موضعی مستقیماً به پوست سر آسیب دیده تزریق می شود. هدف، مناطقی است که مو در آن از بین می رود.

درمان PRP جدید است. تحقیقات نتایج امیدوارکننده‌ای را برای رشد مجدد مو در برخی از بیماران نشان می‌دهد. عوارض جانبی معمولا جزئی هستند و شامل کبودی یا تورم خفیف در محل تزریق می باشند.

شامپوی ملایم

استفاده از شامپوی ملایم عاری از اجزای خشن به محافظت از فولیکول های مو کمک می کند. برای کاهش آسیب و افزایش بالقوه رشد مو مفید می باشد. به سراغ شامپوهای بدون سولفات بروید.

اجتناب از مواد خشن

از محصولاتی که حاوی اجزای خشن شامل سولفات ها، پارابن ها و الکل هستند دوری کنید زیرا روغن های طبیعی پوست سر را از بین می برند و خط رویش مو را بدتر می کنند.

تکنیک های شامپو زدن

شامپو کردن موهای خود را با ماساژ ملایم انجام دهید. روی پوست سر تمرکز کنید نه نوک موهایتان. خوب آبکشی کنید تا باقیمانده آن پاک شود.

نور درمانی سطح پایین

نوردرمانی سطح پایین از دستگاه های لیزر یا نور LED استفاده می کند که به تحریک جریان خون در پوست سر کمک می کنند.

دستگاه هایی مانند شانه های لیزری دستی و کلاه ایمنی هستند و روال های درمانی شامل جلسات روزانه است که بسته به دستگاه و نیاز شما هر کدام چند دقیقه طول می کشد.

مطالعات بالینی نشان می‌دهد که نور درمانی سطح پایین بی‌خطر و مؤثر است.

شامپو

روغن های ضروری برای رشد مو

برخی از روغن های ضروری برای رشد مو مفید می باشند. روغن هایی مانند رزماری، نعناع فلفلی و اسطوخودوس. هنگام استفاده از این مواد روی پوست سر، ابتدا آنها را با روغن حامل مخلوط کنید. بدون انجام این کار، روغن باعث تحریک پوست می شود.

روغن های ضروری با کیفیت بالا را برای پوست سر خود انتخاب کنید. چند قطره از اسانسی را که انتخاب می کنید با روغن حامل مخلوط کنید که روغن جوجوبا یا نارگیل می باشد. مخلوط را هر روز به مدت چند دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید. این کار باعث رشد مو می شود.

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر به طور منظم به تحریک جریان خون کمک می کند و به نوبه خود باعث سلامت و رشد مو می شود. برای چند دقیقه هر روز، از نوک انگشتان خود برای ماساژ پوست سر به آرامی استفاده کنید. فشار بیش از حد وارد نکنید. این کار را بخصوص در مناطقی که مو در حال نازک شدن یا عقب نشینی است، انجام دهید.

ماساژ پوست سر از حرکات دایره ای ملایم تا حرکات شدید ورز دادن و ضربه زدن را شامل می شود. ماساژ منظم پوست سر علاوه بر فواید برای سلامت پوست سر و مو، به کاهش استرس و تنش کمک می کند.

تغییر مدل موی

روشی که موهایتان را حالت می دهید تأثیر بسزایی بر سلامت خط مو دارد. استفاده از مدل‌هایی که تنش روی خط مو را کاهش می‌دهند، روند کاهش خط مو را کاهش می دهند. دم اسبی سفت یا استفاده از لوازم جانبی سنگین باعث کشش و ریزش و شکستگی مو می شود. بنابراین از دم اسبی های تنگ خودداری کنید و مدل گشاد که خط مو را پنهان می کند و در عین حال تنش را پایین نگه می دارد را انتخاب کنید و استفاده از ابزارهای حالت دهنده داغ را برای کاهش آسیب به فولیکول های مو محدود کنید.

مدیریت استرس و اضطراب

استرس و اضطراب از علل معمول ریزش مو هستند.

روش های کاهش استرس که می توانند برای سلامت مو مفید باشند عبارتند از: تمرینات تنفس عمیق، مراقبه، تمرین یوگا یا تای چی وانجام فعالیت هایی که باعث شادی و آرامش می شوند.

اگر متوجه شدید که استرس و اضطراب بر سلامت مو تأثیر می گذارند، ضروری است که از یک متخصص کمک بخواهید. یک درمانگر یا مشاور به مدیریت موثر استرس کمک می کند. آنها همچنین هر گونه نگرانی در مورد سلامت روان وجود داشته باشد را برطرف می کنند.

کاهش سطح DHT برای حفظ خط مو

یکی از بخش‌های اصلی توقف و مدیریت کاهش خط رویش مو، کاهش DHT، هورمونی است که باعث ریزش مو می‌شود.

DHT مسئول رشد موهای بدن و صورت است. همچنین صدای مرد را در دوران بلوغ عمیق می کند. با این حال، تاثیر آن بر روی موهای سر برعکس است. باعث می شود فولیکول های مو کوچک شده و در نهایت تولید موهای جدید متوقف شود.

مقادیر بالای DHT باعث کاهش فولیکول مو می شود. این کار چرخه رشد مو را کوتاه می کند و ریزش مو را افزایش می دهد. با گذشت زمان، منجر به کاهش خط مو و ریزش مو در سراسر پوست سر می شود.

مسدود کننده های طبیعی DHT

چندین ماده طبیعی و منابع غذایی وجود دارند که به جلوگیری از تبدیل تستوسترون به DHT در بدن کمک می کنند. با این کار تاثیر DHT بر ریزش مو را کاهش می دهند.

منابع غذایی

غذاها و نوشیدنی های سرشار از آنتی اکسیدان مانند چای سبز و زردچوبه به همراه محصولات سویا DHT را مسدود می کنند. خوردن منظم این غذاها به حفظ سطح هورمونی سالم و کاهش خطر ریزش مو کمک می کند.

مکمل

مصرف مکمل های حاوی مسدود کننده های طبیعی DHT مانند نخل اره ای، روغن دانه کدو تنبل و جینسینگ سطح DHT را کاهش می دهد. مشورت با متخصص قبل از شروع هر مکمل جدید، ایمنی و اثربخشی آنها را تضمین می کند.

مسدود کننده های DHT دارویی

برخی از داروها روند تبدیل تستوسترون به DHT را سرکوب می کنند. با انجام این کار، تاثیر DHT بر ریزش مو را کاهش می دهند.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنید؟

در حالی که ریزش مو در پیری رایج است، شناخت علائم ریزش موی شدید ضروری است. مشاوره با پزشک تضمین می کند که تشخیص و توصیه های درمانی درست را دریافت می کنید.

شناسایی علائم ریزش موی شدید

دانستن علائمی که به ریزش موی جدی تر اشاره می کنند بسیار مهم است.

ریزش سریع مو

اگر متوجه افزایش ناگهانی میزان ریزش موهای خود شدید، مشکلی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. پس با متخصص پوست خود مشورت کنید.

درد یا ناراحتی

هر گونه درد، ناراحتی یا تحریک در پوست سر مرتبط با ریزش مو باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی شود. اگر التهاب یا عفونت وجود داشته باشد، درمان سریع برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو و عوارض ضروری است.

مشاوره با متخصص پوست

تشخیص ریزش مو شامل معاینه فیزیکی، انجام آزمایش خون، بیوپسی پوست سر و ارزیابی عمیق سابقه پزشکی شما است.

متخصصان قادر خواهند بود علت ریزش را تشخیص دهند و بهترین گزینه های درمانی را توصیه کنند. بسته به اینکه چه چیزی باعث ریزش مو شده است، پزشک یک یا چند راه را برای درمان آن توصیه می کند که شامل داروها، مواد موضعی رشد مو، تغییر شیوه زندگی یا درمان های جراحی می باشند.

نتیجه

کنار آمدن با خط رویش مو سخت است، هم برای بدن و هم برای ذهن. اما چندین روش مبتنی بر تحقیق برای مدیریت موثر این مشکل وجود دارد که پیشرفت خط رویش مو را کاهش می دهند. با درک علل ریزش، اتخاذ عادات خوب مراقبت از مو و توصیه های متخصصان مراقبت های بهداشتی، اقدامات آگاهانه ای برای حفظ خط موی سالم تر انجام می دهید. شما همچنین در مقابل ریزش مو اعتماد به نفس خود را حفظ می کنید.

در نهایت، اقدام اولیه بسیار کلیدی است. اقدام سریع برای روش های پیشگیری مزایای آن ها را به حداکثر می رساند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان