سنجد مفیدترین میهمان سفره هفت سین ایرانی ها + سیر تا پیاز فواید سنجد

خط سلامت: سنجد فواید سلامتی متعددی از جمله تقویت سیستم ایمنی، تسکین سرماخوردگی و آنفولانزا، دستاوردهای سلامت پوست، محافظت از عصبی و پیشرفت‌های متابولیک را دارد.

سنجد مفیدترین میهمان سفره هفت سین ایرانی ها + سیر تا پیاز فواید سنجد

سنجد سرشار از مواد مغذی، غنی از آنتی اکسیدان است و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان می دهد سنجد به طور بالقوه به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

نتایج امیدوارکننده ای برای سلامت قلب، محافظت عصبی و بهبود متابولیک در مطالعات حیوانی به دست آمده است.

انواع فرآورده های سنجد از جمله مکمل ها، شربت ها و مرباها در دسترس مصرف کنندگان است.احتیاطات مصرف و دوز مورد نیاز است. 

سنجد +خواص

سنجد را بشناسید ؟

سنجد سابقه طولانی در استفاده دارویی بالقوه داردو از زمان های قدیم به عنوان یکی از پرفایده ترین مواد غذایی در سفره هفت سین ایرانی ها جا گرفته است و در سطح جهانی نیز به همین صورت شناخته شده و برای استفاده در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر مشکلات سلامتی پیشنهاد شده است. سنجدهای ریز با رنگ تیره خود از درختی به نام سامبوکوس می آیند. این توت ها سرشار از مواد مغذی هستند. 

سنجد از درختان سامبوکوس موجود در اروپا و آمریکای شمالی آویزان است. درختان ابتدا با گل های کوچک سفید یا کرم رنگ شکوفا می شوند. اینها بعداً به خوشه هایی از اقاقی تیره تبدیل می شوند. در طول سالیان متمادی، مردم به سنجد به دلیل قدرت شفابخشی آن ها ارزش زیادی قائل بوده اند. آنها برای کمک به بدن ما در برابر آنفولانزای سرماخوردگی و سایر مشکلات سلامتی پیشنهاد شده‌اند.

خواص سنجد 

سنجد دارای خواص ضد ویروسی است که می تواند از تکثیر برخی ویروس ها جلوگیری کند. سنجد به کاهش شدت و طول مدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان کمک می کند. 

سنجد به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک می کند. سنجد در طول قرن ها برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. 

سنجد به کاهش علائم آلرژی مانند احتقان بینی و عطسه کمک می کند. یافته‌های تحقیقاتی نشان داده است مکمل‌های سنجد به عنوان یک درمان بالقوه برای طیف وسیعی از شرایط، از جمله سندرم خستگی مزمن، یبوست، تب یونجه، سردرد، سطوح بالای کلسترول، عفونت‌های سینوسی، سیاتیک، دندان درد و عفونت‌های تنفسی فوقانی ثابت شوند.

پروفایل ارزش غذایی سنجد

سنجد مملو از مواد مغذی است که به آنها ویژگی های سلامتی پیشنهادی می دهد. در اینجا نگاهی اجمالی به آنچه که یک وعده کوچک 80 گرمی سنجد تازه شامل موارد زیر است:

ارزش غذایی در 100 گرم

کالری: 79.8 کیلو کالری

پروتئین: 0.66 گرم

چربی: 0.5 گرم

کربوهیدرات: 18.4 گرم

پتاسیم: 280 میلی گرم

ویتامین سی: 36 میلی گرم

سنجد و فواید سلامتی

سیستم ایمنی قوی به حفظ سلامتی ما کمک می کند. به نظر می رسد سنجد نقش خود را در تقویت ایمنی ما ایفا کند.

مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا

مطالعات نتایج مثبتی در استفاده از سنجد برای سرماخوردگی و آنفولانزا نشان داده است. یک تحقیق نشان داد 60 بیمار با علائم آنفولانزا از شربت سنجد بهره مند شدند. آنها چهار روز زودتر از مصرف کنندگان دارونما شاهد بهبودی بودند. مطالعه دیگری نشان داد عصاره سنجد به کاهش علائم شبه آنفولانزا در 32 نفر در یک روز کمک کرد. مطالعات مزایای بالقوه را نشان می‌دهند، اما نیاز به بررسی بیشتر است.

 محافظت در برابر سایر عفونت ها

علاوه بر مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا، عصاره سنجد باکتری های مختلف را نیز دفع می کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد سنجد باکتری های ایجاد کننده ذات الریه و عفونت های سینوسی را خفه می کند. 

درمان آکنه

سنجد حاوی فلاونوئیدهایی است که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است. به همین دلیل، انجمن تغذیه آمریکا از استفاده از شستشوی صورت سنجد برای آکنه به دلیل اثرات بالقوه کشتن میکروب آن حمایت می کند.

کاهش چین و چروک

سنجد سرشار از مواد مغذی است که در تقویت سلامت و ظاهر پوست نقش دارد. سنجد به تسکین پوست، مقابله با لکه‌های پیری و چین و چروک کمک می کند. در نتیجه پوست جوان می ماند.

آنتی اکسیدان بالا و فواید آن

سنجد سرشار از آنتی اکسیدان است. به خصوص آنتوسیانین ها که به آنها رنگ تیره می دهد. چنین آنتی اکسیدانی مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

کاهش خطر بیماری های مزمن

در میان آنتی اکسیدان های آن، سنجد حاوی ویتامین C نیز می باشد. به کاهش خطر بیماری های مزمن، تنظیم فشار خون و جلوگیری از کم خونی کمک می کند. مطالعات نشان می دهد یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان از تغییرات ناسالم بدن محافظت می کند بنابراین، به پیشگیری از بیماری های مزمن کمک می کند.

 مزایای بالقوه محافظت کننده عصبی

آنتوسیانین‌های موجود در سنجد می‌توانند مزایای محافظتی عصبی داشته باشند. از مغز در برابر آسیب ها محافظت می کنند و دستاوردهای بالقوه ای را در شناخت و سلامت مغز ارائه می دهند، با این حال مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

سلامت قلب

سنجد به تقویت سلامت قلب نیز کمک می کند. مطالعات حیوانی به توانایی آنها در کنترل کلسترول، تنظیم فشار خون و مدیریت سطح قند خون اشاره دارد. با این حال، ما به مطالعات مبتنی بر انسان بیشتری نیاز داریم تا ارزش این یافته ها را برای سلامت قلب مشخص کنیم.

 بهبود عملکرد ورزش

برخی از مطالعات اشاره می کنند سنجد می تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد. محتوای بالای آنتی اکسیدان به مقابله با استرس ناشی از تلاش های فیزیکی کمک می کند. با این حال، ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا این فواید را تأیید کنیم و آنها را با مصرف سنجد پیوند دهیم.

بهبود سلامت متابولیک

مطالعات حیوانی نشان می دهد سنجد از سلامت متابولیک حمایت می کند. آنها این کار را با کاهش سطح تری گلیسیرید، کاهش چربی در کبد و مدیریت سطح انسولین انجام می دهند. تحقیقات بیشتری در مورد انسان برای اندازه گیری تأثیر آنها بر سلامت انسان مورد نیاز است.

مطالعات نشان داده‌اند مکمل‌ها و شربت‌های سنجد اغلب برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شوند و همچنین ممکن است فواید سلامتی مانند کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر سرطان و بیماری‌های قلبی، و جلوگیری از دیابت و التهاب نوع ۲ داشته باشند.

راه های مختلفی برای بهره مندی از فواید سنجد وجود دارد. چنین اشکالی عبارتند از مکمل ها، شربت ها، مرباها، آب میوه ها و حتی شراب ها. اما به یاد داشته باشید، همیشه سنجد را قبل از مصرف بپزید.

شربت سنجد خانگی

شربت سنجد یک انتخاب معروف برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا است. برای تهیه آن در خانه، توت ها را در آب و شکر بجوشانید. این مخلوط را صاف کرده و مایع را بجوشانید تا شربت شود. 

مربای سنجد

طعم سنجد را دوست دارید؟ به سراغ مربای سنجد بروید. این یک راه خوشمزه برای لذت بردن از مزایای سلامتی بالقوه سنجد است. آن را روی نان تست بمالید، از آن برای رویه ماست یا بلغور جو دوسر استفاده کنید یا آن را در اسموتی ها مخلوط کنید. 

آب سنجد

یکی دیگر از گزینه های هیجان انگیز آب سنجد است. آن را به صورت آنلاین، از فروشگاه های مواد غذایی تخصصی خریداری کنید یا در خانه تهیه کنید. فقط سنجد را بجوشانید و صاف کنید. برای افزایش طعم، ممکن است بخواهید شکر یا شیرین کننده های دیگر اضافه کنید. آب سنجد راهی لذت بخش برای افزودن سنجد به رژیم غذایی روزانه شماست.

تداخل با سایر داروها

سنجد می تواند با برخی داروها یا مکمل ها، به ویژه آنهایی که پاسخ های ایمنی یا دیورتیک ها را سرکوب می کنند، تداخل داشته باشد. اگر برای بیماری های خودایمنی دارو مصرف می کنید، قبل از شروع مصرف سنجد، آن را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان