آیا خوردن سیب زمینی برای افراد دیابتی مضر است؟ /آخرین یافته علمی

خط سلامت: دیابت یک اختلال متابولیک مزمن است زمانی رخ می دهد که سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی باشد. این وضعیت می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی، بیماری های کلیوی را افزایش دهد و سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا خوردن سیب زمینی برای افراد دیابتی مضر است؟ /آخرین یافته علمی

دیابت یا دیابت شیرین یک اختلال متابولیک مزمن است و با سطح بالای گلوکز خون مشخص می شود که معمولاً به عنوان سطح قند خون شناخته می شود.

به گزارش خط سلامت رژیم غذایی در دیابت و کنترل این بیماری بسیار مهم و موثر است.

دیابت و انواع آن

دیابت زمانی اتفاق می افتد که بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست یا نمی تواند به طور موثر از انسولین تولید شده استفاده کند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و جذب و استفاده از گلوکز توسط سلول‌های بدن را تنظیم می‌کند.

انواع مختلفی از دیابت وجود دارد دو نوع آن شایع ترند: نوع 1 و نوع 2. دیابت نوع 1 در اوایل دوران کودکی ایجاد می شود و دیابت نوع 2 در اواخر زندگی تشخیص داده می شود و به دلیل عوامل سبک زندگی مانند چاقی و کم تحرکی رخ می دهد.

کنترل دیابت با رژیم غذایی

برخی از بهترین راه‌ها برای کنترل دیابت، نظارت بر سطح قند خون منظم، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم، انجام فعالیت بدنی و در برخی موارد مصرف دارو یا انسولین است.

دیابت و مصرف سیب زمینی

در حالی که سیب زمینی یکی از سبزیجات سالم است، مطالعات قبل نشان داده است سیب زمینی برای افراد مبتلا به دیابت گزینه مناسبی نیست. اما امروزه به گفته محققان، سیب زمینی تاثیر زیادی بر دیابت ندارد.

محققان در مطالعه جدید داده های 54793 شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کردند و اثرات سبزیجات و سیب زمینی را به طور جداگانه ارزیابی کردند. آنها دریافتند سبزیجات برگ سبز و سبزیجات چلیپایی به کاهش خطر دیابت کمک می کنند، در حالی که سیب زمینی تأثیر مثبت یا منفی بر افراد مبتلا به دیابت ندارد.

محققان بر این باورند سیب زمینی به اندازه سبزیجات دیگر برای افراد مبتلا به دیابت مفید نیست. آن ها همچنین به این نتیجه رسیدند نیازی نیست سیب زمینی را از رژیم غذایی حذف کنید زیرا آنقدرها هم بد نیست.

 تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد کلید کنترل دیابت، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، غنی از تمام مواد مغذی ضروری است. رژیم غذایی سالم همراه با ورزش منظم و بدون استرس  خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان