امگا 3 چرا برای زنان مفیدتر از مردان است؟

خط سلامت: امگا 3 نوعی اسید چرب است که برای سلامت زنان ضروری است.

امگا 3 چرا برای زنان مفیدتر از مردان است؟

امگا 3 نوعی اسید چرب است که برای سلامت زنان ضروری است.

به گزارش خط سلامت امگا 3  در ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی تن یافت.

امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا 3 گروهی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه هستند که برای سلامتی انسان برای برخی عملکردها و فواید حیاتی ضروری هستند. اسید آلفا لینولنیک (ALA) برای رشد چشم، اعصاب و غشاء ضروری است. ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) برای تولید پروستاگلاندین ها، ماده ای شبیه هورمون، که معمولا به تنظیم فشار خون، التهاب، عملکردهای عصبی، تولید هورمون ها و غیره در بدن انسان کمک می کند، مهم هستند.

بدن انسان نمی تواند این چربی های ضروری را تولید کند، بنابراین باید این مواد مغذی را از رژیم غذایی به دست آورد. ALA در روغن های گیاهی (مانند دانه کتان، کانولا، روغن سویا) و آجیل یافت می شود. دانه‌های کتان DHA و EPA اسیدهای چرب با زنجیره بلندی هستند که می‌توانند از ALA در بدن انسان سنتز شوند، اما تبدیل آن کند و محدود است. بنابراین، توصیه می‌شود EPA و DHA را از غذاهای دریایی، عمدتاً ماهی‌های روغنی (مانند سالمون، تن و غیره) بدست آورید.

برای گیاهخواران و کسانی که علاقه ای به خوردن غذاهای دریایی ندارند، می توانند چنین اسیدهای چرب ارزشمندی را از مغزها و دانه ها، محصولات سویا و سبزیجات برگ سبز به دست آورند.

تحقیقات مختلف نشان می دهد مصرف ماهی های روغنی و سایر انواع غذاهای دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل سالم ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد، از مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب و سکته جلوگیری کند.

برای افراد سالم با خطر کم بیماری قلبی، مصرف ماهی های چرب حداقل دو بار در هفته به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل سالم برای دریافت مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 کافی است.

یک متاآنالیز منتشر شده در سال 2019 نشان می دهد مکمل امگا 3 خطر سکته قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

برای افرادی که ماهی مصرف نمی کنند، تحقیقات نشان می دهد که 1 گرم در روز مکمل امگا 3  اثر محافظتی دارد. برای افرادی که سطح تری گلیسیرید (TG) بالا دارند و سابقه بیماری قلبی عروقی دارند، تحقیقات نشان می دهد 4 گرم در روز مکمل های امگا 3 با دوز بالا بی خطر در نظر گرفته می شود و در کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا حمله قلبی، سکته مغزی مفید است.  با این حال، توصیه می‌شود قبل از شروع مصرف مکمل‌های امگا 3 با پزشک مشورت کنید، به‌ویژه برای کسانی که دیگر شرایط سلامتی دارند و از داروهای خاصی استفاده می‌کنند.

جدا از فواید سلامت قلب و عروق، چند اثر مثبت اسیدهای چرب امگا 3 بر دیگر جنبه های سلامت زنان نیز وجود دارد.

مزایای سلامتی امگا 3 برای زنان

قوی ترین فواید سلامتی امگا 3 مربوط به سلامت قلب است. این شامل کمک به حفظ ریتم منظم قلب، کاهش فشار خون، کاهش سطح چربی خون و کاهش سرعت گرفتگی عروق است. علاوه بر این فواید کلی برای سلامتی، امگا 3 به دلایل زیر برای زنان مفید است:

درد قاعدگی را کاهش می دهد

اکثر زنان به صورت ماهانه دردهای قاعدگی و ناراحتی شکمی را تجربه می‌کنند، این وضعیت به نام دیسمنوره شناخته می‌شود که معمولاً در اثر انقباضات شدید رحم ناشی از پروستاگلاندین‌ها ایجاد می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهند اسیدهای چرب امگا 3 برای کاهش درد قاعدگی به دلیل خواص ضدالتهابی آن مؤثر باشد و یکی از مطالعات نشان داد به کاهش مصرف ایبوپروفن کمک می‌کند. به عنوان مسکن استفاده می شود.

با این حال، دو مرور سیستماتیک دیگر که در سال‌های 2016 و 2019 منتشر شد، به این نتیجه رسیدند در حال حاضر تنها شواهد با کیفیت پایین محدودی برای حمایت از اثربخشی روغن ماهی برای دیسمنوره وجود دارد.

 آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد

زنان دو تا سه برابر مردان در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) هستند و معمولاً در میانسالی اتفاق می افتد. آرتریت روماتوئید زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به پوشش مفاصل در نواحی مختلف حمله می کند و در نتیجه التهاب و درد ایجاد می کند.

دو بررسی سیستماتیک منتشر شده در سال‌های 2012 و 2017 نشان می‌دهد مکمل‌های روغن ماهی به دلیل اثرات ضدالتهابی و متعاقبا کاهش مصرف NSAID‌ها، به کاهش تورم مفاصل، درد و سفتی صبحگاهی کمک می کنند. با این حال، دوز EPA و DHA برای دستیابی به چنین اثر ضد التهابی هنوز مشخص نیست، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان