روش های جوانسازی پوست برای به تعویق افتادن پیری/در گفتگو با متخصصان جان هاپکینز

خط سلامت: جوانسازی پوست به روش های مختلفی صورت می گیرد.

روش های جوانسازی پوست برای به تعویق افتادن پیری/در گفتگو با متخصصان جان هاپکینز

جوانسازی پوست به روش های مختلفی صورت می گیرد. 

به گزارش خط سلامت روند طبیعی پیری هر قسمتی از بدن، از جمله پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

جوانسازی پوست و روش های آن

جوانسازی پوست روند پیری را به تعویق می اندازد.

چین و چروک پیشانی، گودی زیر چشم و به طور کلی پیری پوست یک نگرانی رایج برای بسیاری از افراد است. دکتر کوفی بواهن - Kofi Boahene- مدیر جراحی پلاستیک صورت در مرکز پزشکی جان هاپکینز، توضیح می‌دهد چگونه پوست پیر می‌شود و کدام روش‌های جوان‌سازی صورت مناسب تر از سایر روش هاست.

علائم پیری صورت چیست؟

علایمی وجود دارد که نشان می دهد پوست صورت تا حدی استحکام و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. دکتر بواهن توضیح می‌دهد: صورت جوان دارای ویژگی‌های خاصی است، از جمله گردن و خط فک مشخص، پوست سفت، ابروهای بلند.

پیری معمولا از پلک ها و اطراف چشم شروع می شود. پوست اطراف چشم نازک ترین پوست صورت است. با بالا رفتن سن، متوجه سیاهی و گودی زیر چشم می شوید.

برخی از افراد نیز دچار پف زیر چشم، افتادگی یا پوست اضافی در ناحیه پلک می شوند.

دکتر بواهن می گوید، با فرارسیدن پیری چربی صورت، به خصوص در ناحیه گونه ها شروع به حرکت به سمت پایین می کند و پوست اطراف بینی، گونه ها و خط فک آویزان می شود. سایر علائم رایج پیری صورت عبارتند از:

تغییر در کانتور صورت ( یعنی قسمت پایین صورت پهن تر می شود و صورت مربعی می شود)

بافت پوست کدر

منافذ باز

تغییرات رنگدانه (تغییر رنگ پوست)

پوست چگونه پیر می شود؟

پوست دارای سه لایه است: اپیدرم، درم و هیپودرم. بیشتر تغییرات پوستی مرتبط با افزایش سن، درم را درگیر می کند که لایه میانی پوست است. درم حاوی مواد زیادی است که پوست را محکم و صاف نگه می دارد، مانند کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک. در حدود 35 سالگی، ما شروع به از دست دادن این مواد می کنیم و پوست شل می شود.

همچنین لایه ای از چربی در زیر پوست به نام چربی زیر پوستی وجود دارد که به صورت حجم و وضوح می دهد. همانطور که پوست کلاژن، الاستین و سایر موادی را که آن را سفت نگه می‌دارند از دست می‌دهد، لایه‌های چربی اطراف پلک‌ها، گونه‌ها، شقیقه‌ها و چانه به سمت پایین حرکت می‌کنند. در نتیجه، صورت خطوط خود را از دست می دهد و چین و چروک می شود و خطوط و پوست شل شروع به ایجاد می کند.

آیا راهی برای جوانسازی پوست وجود دارد؟

جوانسازی پوست با روش های مختلف( غیرجراحی و هم از طریق جراحی) بهبود صورت می گیرد. برخی از رایج ترین اهداف برای جوانسازی پوست صورت عبارتند از:

کاهش چین و چروک و گودی زیر چشم

رفع چروک های پیشانی و افتادگی ابروها 

سفت کردن پوست افتاده اطراف گردن و فک

اصلاح تغییرات رنگدانه ای

پرکننده‌های پوستی یکی از رایج‌ترین درمان‌های غیرجراحی هستند که به ایجاد پوست صاف‌تر و محکم‌تر روی صورت و کاهش ظاهر چین و چروک کمک می‌کنند. فیلرها معمولا حاوی کلاژن یا اسید هیالورونیک هستند، دو ماده ای که برای جوانی پوست ضروری هستند.

دکتر بواهن توضیح می دهد: مواد تزریقی، مانند فیلرها اقدامات موثری برای افرادی هستند که می‌خواهند علائم اولیه پیری پوست، مانند خطوط ریز یا افتادگی خفیف پوست را برطرف کنند.

تزریق چربی صورت یا انتقال چربی، راه حل نسبتا پایدار برای رفع افتادگی پوست و حجم از دست رفته صورت است. جراح چربی را از سایر نقاط بدن (معمولاً شکم یا ران ها) می گیرد و آن را برای انتخاب نواحی روی صورت تزریق می کند.

انواع انتقال چربی

دو نوع انتقال چربی وجود دارد:

در پیوند میکروفت از چربی برای برجسته شدن نواحی صورت مانند گونه ها، پیشانی و لب ها استفاده می شود.

پیوند نانو چربی نیز برای اهداف زیر استفاده می شود:

بهبود بافت پوست

به حداقل رساندن سیاهی دور چشم

کاهش خطوط ریز

کاهش اثرات آکنه

کاهش چین و چروک و گودی زیر چشم

تزریق نانو چربی به بهبود ظاهر چین و چروک های ریز اطراف چشم، گودی های زیر چشم و گودی چشم کمک می کند، اما برای افتادگی پوست یا پف دور چشم، نیاز به جراحی پلک است.

اصلاح چین و چروک پیشانی و ابروهای افتاده

برخی از داروهای تزریقی خطوط پیشانی را صاف کرده و چین و چروک بین ابروها را به حداقل می رسانند. دکتر بواهن می‌گوید: این درمان‌ها برای افرادی که دارای چین و چروک‌های ظریف ناشی از حالات صورت هستند مناسب است، اما هنگامی که چین و چروک‌ها ثابت می‌شوند یا عمیقاً در پوست حک می‌شوند، لازم است برای پر کردن آن‌ها از فیلرهای پوستی یا پیوند میکرو چربی استفاده شود.

مواد تزریقی و پرکننده ها نمی توانند افتادگی ابرو را اصلاح کنند. لیفت ابرو  راه حلی موثرتر و دائمی برای اصلاح افتادگی ابروها است.

اصلاح تغییرات رنگدانه ای

تغییر رنگ پوست با محصولات مراقبت از پوست موثر، لایه برداری شیمیایی یا لیزر درمانی اصلاح می شود.

چگونه بعد از عمل زیبایی جوان داشته باشیم؟

پس از یک عمل زیبایی، مهم است :

دور از نور خورشید قرار بگیرید

هنگامی که بیرون هستید، با استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر، عینک آفتابی و کلاه های لبه پهن، از صورت خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

یک روال مراقبت از پوست ایجاد کنید

از محصولات صورت حاوی آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C استفاده کنید. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می رسانند کمک می کنند. محصولات را طبق دستورالعمل استفاده کنید تا مطمئن شوید که حداکثر جذب می شوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان