دانشمندان می گویند باید روز تولدتان منوی غذایی را تغییر دهید + فرمول درست

خط سلامت: رژیم غذایی متعادل به حفظ سلامتی با افزایش سن کمک می کند.با افزایش سن نیازهای تغذیه ای شما تغییر می کند.

دانشمندان می گویند باید روز تولدتان منوی غذایی را تغییر دهید + فرمول درست

رژیم غذایی به علت تغییرات بدن با افزایش سن تغییر می کند که اگر از آن آگاه نباشید، دچار سوءتغذیه می شوید. بعنوان مثال، پس از 50 سالگی، معده اسید معده کمتری تولید می کند که برای جذب ویتامین B12 مورد نیاز است و بدن هورمون های مورد نیاز برای حفظ تراکم استخوان را کمتر تولید می کند.

 رژیم غذایی و تغییر چشایی

افراد همچنین با افزایش سن توانایی خود را در چشیدن شکر و نمک از دست می دهند و ممکن است احساس تشنگی قوی نداشته باشند. این تغییرات و سایر تغییرات می تواند منجر به عدم دریافت مواد مغذی ضروری مورد نیاز شود و افراد را کم خون ، بی حال، کم آب و مستعد پوکی استخوان کند.

دکتر مری-آن چیام، رئیس بخش رژیم غذایی و تغذیه از بیمارستان اجتماعی گفت: برای افراد حیاتی است که رژیم غذایی خود را با افزایش سن تغییر دهند. تلاش برای بهبود سلامت آنها به میزان قابل توجهی خواهد بود.

او توصیه می کند غذاهایی را انتخاب کنید که دارای مواد مغذی هستند و بیشتر افراد در آنها کمبود دارند. این موارد عبارتند از: آهن، کلسیم و ویتامین های B12 و D

رژیم غذایی و کم خونی

رژیم غذایی کم آهن و ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی شود که باعث بی حالی می شود. غذاهای غنی از آهن و ویتامین B12 عبارتند از جگر، گوشت بدون چربی و ماهی. آهن را می توان در سبزیجات برگ سبز تیره نیز یافت. گیاهخواران می توانند ویتامین B12 خود را از شیر سویا غنی شده دریافت کنند.

کلسیم و ویتامین D و تراکم استخوان 

شیر، پنیر و لبنیات سرشار از کلسیم هستند. منابع جایگزین برای مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز سبزیجات برگ سبز و ماهی های کوچک با استخوان های خوراکی هستند. ویتامین D در ماهی های چرب، تخم مرغ و پنیر وجود دارد و به طور طبیعی از طریق قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به دست می آید.

فیبر و مایعات وجلوگیری از یبوست

منابع خوب فیبر نان سبوس دار، برنج قهوه ای، جو دوسر، سبزیجات و میوه است. سالمندان باید شش تا هشت لیوان آب در روز یا مایعات غنی از مواد مغذی مانند شیر، شیر سویا و سوپ بنوشند. از نوشیدنی های گازدار که حاوی قند هستند اما مواد مغذی مفیدی ندارند، باید اجتناب شود.

وعده‌های غذایی غنی از مواد مغذی بخورید، زیرا با افزایش سن اشتها ضعیف‌تر می شود.

وعده غذایی متعادل 

بشقاب باید نیمی از سبزیجات و میوه ها، یک چهارم با غلات کامل و بقیه با گوشت و سایر پروتئین ها پر شود. این غذا باید دارای چربی اشباع شده، چربی ترانس، نمک و قند افزوده کم باشد و دارای رنگ های متنوعی باشد، زیرا میوه ها و سبزیجات رنگارنگ دارای مواد مغذی هستند که به پیشگیری از بیماری کمک می کند.

وعده های غذایی کوچکتر و مکرر در طول روز

برای کسانی که نمی توانند یک وعده غذایی کامل بخورند، می توان از غذاهای طبیعی شیرین تر مانند میوه، فلفل و سیب زمینی، و طعم دادن به غذا با سیر، گیاهان و روغن های سالم به جای نمک، استفاده کرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان