10 غذای تقویت کننده مغز که هر روز باید بخورید

خط سلامت: رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت مغز و عملکرد شناختی ایفا می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند به طور قابل توجهی ظرفیت های شناختی را بهبود بخشد.

10 غذای تقویت کننده مغز که هر روز باید بخورید

در حالی که رژیم های غذایی مد روز برای کاهش وزن سریع محبوب هستند، اما می توانند بر عملکرد مغز و حافظه تأثیر منفی بگذارند. ارتباط دو طرفه پیچیده ای بین سلامت روده و مغز وجود دارد.

به گزارش خط سلامت در این مطلب 10 غذای تقویت کننده مغز که از نظر علمی ثابت شده حافظه و عملکرد شناختی را بهبود می بخشند، آورده شده است.

مواد غذایی تقویت کننده حافظه

زردچوبه

این ادویه زرد رنگ که عنصر اصلی پودر کاری است، فواید زیادی برای مغز دارد. کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه، می تواند از سد خونی - مغزی عبور کند و مستقیماً به سلول های مغزی نفوذ کند و به آنها کمک کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ترکیبات گیاهی مفید از جمله آنتی اکسیدان ها است.  علاوه بر این، منبع بسیار خوبی از ویتامین K است و در هر فنجان (91 گرم) بیش از 100 درصد از نیاز روزانه توصیه شده (RDI) را تامین می کند.

این ویتامین محلول در چربی برای تولید اسفنگولیپیدها، نوعی چربی که در سلول های مغزی یافت می شود، ضروری است.

گردو

آجیل ها منبع عالی پروتئین و چربی های سالم هستند و هر نوع آجیلی می تواند به تقویت حافظه کمک کند. 

مطالعه ای که در سال 2015 توسط دانشگاه UCLA انجام شد نشان داد که خوردن آجیل بیشتر با نمرات بهتر در تست های روانشناسی مرتبط است. گردو به ویژه سرشار از نوعی اسید چرب امگا 3 به نام اسید آلفا لینولنیک (ALA) است.

شکلات تلخ

خوردن یک تکه شکلات تلخ می تواند باعث افزایش ماده خاکستری مغز شود.  فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ عملکرد شناختی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد و مقاومت به انسولین را افزایش می دهد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع خوبی از لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول های مغزی در برابر آسیب محافظت می کند.  مطالعات نشان داده اند که خوردن گوجه فرنگی می تواند حافظه و عملکرد شناختی را در افراد مسن بهبود بخشد.

مرکبات

شما می توانید ویتامین C را از طریق مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و غیره دریافت کنید. مرکبات برای سلامت مغز ضروری هستند زیرا ویتامین C نقش کلیدی در جلوگیری از زوال شناختی دارد.

یک مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر ویتامین C خون با عملکرد بهتر در تمرکز، حافظه، توجه و سرعت تصمیم گیری مرتبط است.

روغن زیتون

روغن زیتون یک چربی تک غیراشباع است، به این معنی که می تواند به کاهش سطح کلسترول LDL (بد) کمک کند، زمانی که به جای چربی های اشباع یا ترانس استفاده شود.  روغن زیتون فوق بکر نوعی روغن زیتون فرآوری نشده طبیعی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است.

نوشیدن آب کافی

هیدراته ماندن برای رساندن مواد مغذی ضروری به مغز و دفع سموم از آن حیاتی است.  هنگامی که به اندازه کافی آب نمی نوشید، مغز شما نمی تواند به درستی کار کند که منجر به خستگی، سردرد و مشکل در تمرکز می شود.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد

در حالی که برخی از غذاها می توانند عملکرد مغز را تقویت کنند، برخی دیگر می توانند تفکر شما را مختل کرده و سرعت شما را کاهش دهند.  این شامل تنقلات و نوشیدنی های شیرین، فست فود و غذاهای فرآوری شده است. این غذاها می توانند باعث افزایش یا افت ناگهانی قند خون شوند که منجر به خستگی و مشکل در تمرکز می شود.

سبک زندگی سالم و تقویت حافظه

علاوه بر رژیم غذایی، جنبه های دیگری از زندگی نیز بر عملکرد شناختی شما تأثیر می گذارد.  مطمئن شوید که به اندازه کافی می خوابید زیرا کمبود خواب می تواند عملکرد شناختی را مختل کند.  ورزش منظم همچنین می تواند با افزایش جریان خون و کاهش استرس، سلامت مغز را بهبود بخشد. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان