با این سه ماده نگران پوکی استخوان نباشید

خط سلامت: پوکی استخوان یک بیماری نسبتا شایع است که طی آن استخوان ها ضعیف شده و در معرض شکستگی قرار می گیرند.

با این سه ماده نگران پوکی استخوان نباشید

پوکی استخوان که به بیماری خاموش معروف است، عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش خط سلامت تغذیه نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارد؛ به گونه ای که مشخص شده است یک رژیم غذایی متعادل به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند. 

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان با کاهش تراکم استخوان ها همراه است. این بیماری در سنین سالمندی شیوع بیشتری دارد ولی پژوهش ها نشان داده است احتمال ابتلا به این بیماری در هر سنی وجود دارد.

ماهیت خاموش پوکی استخوان آن را به یک نگرانی قابل توجه برای سلامتی تبدیل کرده است؛ زیرا شکستگی منجر به احساس درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

تغذیه مناسب خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین مواد معدنی و ویتامین هایی می پردازیم که خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

کلسیم

کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان ها ایفا می کند.

این ماده معدنی برای رشد و نگهداری استخوان ها ضروری است. کمبود کلسیم منجر به ضعیف شدن استخوان ها و افزایش خطر پوکی استخوان می شود.اینکه چه میزان کلسیم در دروز باید مصرف شود به سن و جنسیت فرد بستگی دارد.

به طور کلی توصیه می شود برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن محصولات لبنی، شیر گیاهی مانند شیر نارگیل و شیر بادام و سبزیجات برگ دار به رژیم غذایی افزوده شود.

ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم، سلامت استخوان ها و کاهش خطر پوکی استخوان دارد.

منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است. همچنین ویتامین D در ماهی‌های چرب و محصولات لبنی یافت می شود. مصرف مکمل های ویتامین D  برای کسانی که به هر دلیلی از نور خورشید محروم هستند، مفید است.

فسفر 

فسفر بخش قابل توجهی از ساختار استخوان را تشکیل می دهد. این ماده در غذاهای مختلف از جمله گوشت، لبنیات و غلات کامل به وفور یافت می شود. مصرف غذاهای حاوی فسفر احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان