پسوریازیس با این هورمون زنانه خاموش می شود+این بیماری آزار دهنده است

خط سلامت: پسوریازیس وضعیت خودایمنی که معمولاً به صورت راش خشک و پوسته پوسته روی پوست ظاهر می شود، ممکن است زنان در طول دوره های تغییرات هورمونی متوجه شدت تغییر راش ها شوند. هورمون ها می توانند بر خلق و خوی تأثیر بگذارند و باعث بروز آکنه شوند.

پسوریازیس با این هورمون زنانه خاموش می شود+این بیماری آزار دهنده است

پسوریازیس به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش سطح استروژن در زمان های مختلف چرخه قاعدگی تشدید می شود. بارداری و یائسگی نیز بر شدت پسوریازیس موثرند.

به گزارش خط سلامت طبق تحقیقات دکتر داوال بانوسالی- Dhaval Bhanusali  - متخصص پوست در نیویورک  و دکتر دین مراز رابینسون- Deanne Mraz Robinson – متخصص پوست در آمریکا ، تغییرات بروز پسوریازیس در چرخه قاعدگی زنان متاثر از تغییرات هورمونی است.

پسوریازیس در چرخه قاعدگی

پسوریازیس یک بیماری تحریک پذیر است. نوسانات هورمونی در لیست محرک های بالقوه است. کاهش استروژن اغلب زمانی رخ می دهد که زنان برانگیخته می شوند و پسوریازیس شدت می گیرد و بالعکس سطوح بالای استروژن با بهبود علائم پسوریازیس مرتبط است.

تاثیر استروژن بر پسوریازیس

همانطور که سطوح بالای استروژن می‌تواند به موهای قوی‌تر و ناخن‌های سالم‌تر منجر شود، پسوریازیس نیز ممکن است با افزایش سطح استروژن بهبود یابد.

دکتر رابینسون می گوید: استروژن بالا به طور کلی با سطوح پایین التهاب مرتبط است. افراد مبتلا به پسوریازیس تمایل دارند سطوح بالاتری از سیتوکین‌ها ، پروتئین‌های ریز که می‌توانند باعث رشد سلول‌های پوستی شوند (یا رشد بیش از حد ، همانطور که در این شرایط خاص وجود دارد) دارند.

به گفته دکتر رابینسون، ثابت شده است استروژن بالا تولید سیتوکین را سرکوب می کند. با التهاب کمتر و کاهش رشد سلول های پوست، شعله ور شدن پسوریازیس ممکن است شروع به فروکش کند.

پسوریازیس در طول چرخه قاعدگی چگونه تغییر می کند؟

چرخه قاعدگی به سرعت حرکت می کند و در چهار مرحله (قاعدگی، فولیکولی، تخمک گذاری و لوتئال) به طور متوسط ​​در 28 روز پیش می رود. با چرخه در جریان ثابت، هر گونه تغییر در پوست ممکن است ظریف باشد.

به گفته دکتر رابینسون، سطح استروژن در اواسط چرخه در روزهای منتهی به تخمک گذاری در بالاترین حد خود قرار دارد. در روزهای قبل از تخمک گذاری مراقب پوست خود باشید، ممکن است متوجه بهبود علائم پسوریازیس شوید. اما آنچه بالا می رود، متأسفانه باید پایین بیاید و سطح استروژن دوباره پس از تخمک گذاری و در پایان چرخه قاعدگی کاهش یابد که می تواند یک بار دیگر به شعله ور شدن منجر شود.

پسوریازیس در دوران بارداری

در بارداری، پسوریازیس بهبود می یابد بنیاد ملی پسوریازیس گزارش می دهد که تقریباً نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس در طول بارداری بهبودی در وضعیت خود خواهند دید؛ در حالی که 10 تا 20٪ علائم بدتر می شوند، برخی از افراد باردار هیچ تغییری را متوجه نمی شوند.

افزایش استروژن به معنای بهبود پسوریازیس است. علائم ممکن است حتی در اوایل بارداری بهتر شود، زیرا هورمون ها شروع به تغییر می کنند. به گفته دکتر رابینسون، پسوریازیس در سه ماهه سوم، زمانی که سطح استروژن به اوج خود می رسد، قوی ترین شانس کاهش را دارد. اما متاسفانه بسیاری از بیماران شاهد ظهور مجدد علائم و حتی شعله‌ور شدن آن‌ها در زمانی که سطح استروژن پس از زایمان کاهش می‌یابند، خواهند شد.

پسوریازیس در دوران یائسگی

در دوران پیش از یائسگی، همانطور که تخمدان ها شروع به تولید تخمک های کمتری می کنند، زنان متوجه چرخه های قاعدگی نامنظم خواهند شد و ممکن است علائمی مانند گرگرفتگی و کاهش میل جنسی را تجربه کنند.

دکتر رابینسون می‌گوید سطح استروژن در این مدت کاهش می‌یابد به این معنی که پسوریازیس احتمالاً پایدارتر خواهد بود. با افزایش سن، تولید چربی کاهش می یابد به این معنی که افراد یائسه پوست خشک تری دارند. این یکی از بزرگ‌ترین شکایت‌هایی است که افراد [سالمند] درباره پوست خود دارند.

پسوریازیس پس از یائسگی  

پس از یائسگی همانطور که دکتر رابینسون توضیح می دهد سطح استروژن در پایین ترین حد خود است. بسیاری از بیماران شاهد بدتر شدن علائم پسوریازیس و شدت شعله ور شدن آنها خواهند بود. این امر یائسگی را به زمان مهمی برای ادامه رژیم مراقبتی و مراجعه منظم به متخصص پوست تبدیل می کند.

اگرچه پسوریازیس یک بیماری مزمن است، اما می‌توان آن را مدیریت کرد، و کمی آمادگی از جمله آمادگی ذهنی، و آگاهی از اینکه ممکن است با افزایش سن پسوریازیس تشدید شود کمک کننده است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان