این نوشیدنی موثرترین راه درمان یبوست است/ آخرین یافته علمی

خط سلامت: یبوست مشکل دفع مدفوع است. راه های مختلفی برای درمان یبوست وجود دارد.

این نوشیدنی موثرترین راه درمان یبوست است/ آخرین یافته علمی

یبوست به دلایل مختلفی ایجاد می شود. دلایلی مانند عدم تحرک، کم آبی، رژیم غذایی نادرست و.. می توانند در ایجاد یبوست نقش داشته باشند. 

به گزارش خط سلامت به درمان های طبیعی یبوست در این مطلب پرداخته شده است. 

درمان های طبیعی یبوست

نوشیدن آب گازدار

نوشیدن آب در بهبود یبوست نقش عمده ای دارد. بسیاری از مردم روز خود را  با حالت کم آبی شروع می کنند،  در حالی که هر آبی می تواند کمک کننده باشد، برخی از مطالعات نشان داده اند آب گازدار در تسکین یبوست موثرتر از آب لوله کشی است.

مصرف قهوه 

قهوه، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار اثر محرکی روی سیستم عصبی و روده دارند که می تواند در هنگام یبوست باعث تسکین آن شود. 

افزودن فیبر در رژیم غذایی

فیبر حجم و قوام حرکات روده را افزایش می دهد و دفع را آسان تر می کند. فیبر به حرکت سریع‌تر مدفوع کمک می‌کند و از خشک شدن مدفوع هنگام حرکت در روده‌ها جلوگیری می‌کند. فیبرهای محلول غیرقابل تخمیر مانند پسیلیوم ممکن است بهترین انتخاب برای درمان یبوست باشد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد  پسیلیوم بیش از سه برابر موثرتر از سبوس گندم برای یبوست است.

برگ گیاه سنا

سنا - میوه یا برگ گیاه سنا - یک ملین بدون نسخه است که برای درمان یبوست و پاکسازی روده قبل از اقداماتی مانند کولونوسکوپی استفاده می شود. 

سنا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان کوتاه مدت یبوست تایید شده است. این گیاه حاوی مواد شیمیایی به نام سنوزیدها است که پوشش روده را تحریک کرده و اثر ملین ایجاد می کند.

مصرف خوراکی های حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مفیدی مانند بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس به طور طبیعی در روده وجود دارند. این ارگانیسم ها می توانند به جلوگیری از یبوست مزمن کمک کنند.

افراد مبتلا به یبوست مزمن ممکن است عدم تعادل باکتری در روده خود داشته باشند، بنابراین مصرف بیشتر غذاهای پروبیوتیک می تواند به بهبود این تعادل و کاهش یبوست کمک کند.

غذاهایی مانند ماست، کلم ، کفیر و کیمچی حاوی باکتری های پروبیوتیک هستند که در بسیاری از مکمل ها نیز یافت می شود. 

آلو

همه میوه ها مقداری فیبر دارند و می توانند به رفع یبوست کمک کنند، اما آلو فیبر بیشتری دارد. آلو حاوی سوربیتول، الکل قندی است که اثر ملین دارد. در واقع، برخی از مطالعات نشان داده اند آلو خشک ممکن است موثرتر از مکمل های فیبر مانند پسیلیوم باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان