چاقی را با این شیوه ها خاطره کنید

خط سلامت: اضافه وزن یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری های جسمانی در دوران میانسالی است. مشخص شده است استفاده از برخی تکنیک های ساده، به کاهش وزن در میانسالی کمک می کند.

چاقی را با این شیوه ها خاطره کنید

اضافه وزن و چاقی به عوامل مختلفی مانند: ژنتیک و عادت های تغذیه ای بستگی دارد.

به گزارش خط سلامت کاهش اضافه وزن و حفط تناسب اندام در دوران میانسالی، سلامت روان و جسم را ارتقاء می بخشد.

اضافه وزن چگونه در میانسالی کاهش می یابد؟

اضافه وزن را می توان به روش های مختلفی در میانسالی کاهش داد:

حفظ رژیم غذایی 

رعایت رژیم غذایی به حفظ تناسب اندام در میانسالی کمک می کند. تغذیه سالم مهمترین بخش  مدیریت وزن است.

اجتناب از خوردن غذاهای شیرین و بیش از حد فرآوری شده با ارزش غذایی کم راهی ساده برای کاهش وزن در میانسالی است.

برنامه ریزی

تغییر عادات سبک زندگی با افزایش سن بسیار دشوار  است. شناسایی انگیزه های اصلی برای کاهش وزن و اینکه چه عواملی در سبک زندگی بیشترین نقش را در ایجاد اضافه وزن داشتند؛ به طراحی یک برنامه مناسب برای کاهش اضافه وزن کمک می کندد.

تغییر عادات اط طریق طراحی اهداف کوتاه مدت و قابل دسترسی، مانند افزایش مصرف روزانه سبزیجات یا نوشیدن آب بیشتر، شانس کاهش وزن را افزایش می دهد.

ورزش منظم

ورزش مانند رژیم غذایی، یکی از قدرتمندترین ابزارها برای کاهش وزن است. مطالعه ای که در مجله تحقیقات بهداشت عمومی چاپ شده است، تفاوت قابل توجهی بین سطح فعالیت بدنی در افراد دارای تناسب اندام و مبتلا به چاقی نشان داده است.

مشخص شده است ورزش صبحگاهی مزیت بیشتری در کاهش وزن دارد، به کنترل اشتها در طول روز کمک می‌کند و باعث مصرف کمتر کالری می‌شود.

خوردن صبحانه غنی از پروتئین

خوردن صبحانه سرشار از پروتئین یک استراتژی برنده برای کاهش وزن است. مطالعات نشان می‌دهد خوردن صبحانه سرشار از پروتئین به رفع گرسنگی، کاهش میل به غذا و کاهش چربی کمک می‌کنند و در عین حال توده عضلانی بدون چربی را حفظ می‌کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی چاقی نشان داده است زنان دارای اضافه وزن که برای صبحانه تخم مرغ می خورند، 34 درصد بیشتر از سایر زنان چربی شکمی از دست می دهند.

خواب کافی

تحقیقات نشان داده است بین خواب بی کیفیت و اضافه وزن ارتباط وجود دارد. 36 مطالعه به طور قطعی نشان داده است کمبود خواب منجر به چاقی می شود؛ چراکه افزایش اشتها و میل به مصرف غذاهای پرکالری را به دنبال دارد. کمبود خواب بر سطوح گرلین و لپتین تأثیر می گذارد. گرلین و لپتین دو هورمونی هستند که سیگنال های گرسنگی را کنترل کرده و احساس گرسنگی و  سیری را مشخص می کنند.

مطالعات نشان می‌دهد بزرگسالانی که به طور معمول کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، نسبت به بزرگسالانی که شب‌ها هفت ساعت یا بیشتر می‌خوابند، در طول زمان بیشتر احتمال دارد افزایش وزن داشته باشند. در حالی که ساعات خواب بهینه کاملاً فردی است، بیشتر بزرگسالان بین 7 تا 9 ساعت در شب نیاز دارند.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان