این فرمول لاغری را هیج جا نخوانده اید/ چاقی زیر سر آنهاست

خط سلامت: چاقی یک مشکل پزشکی است که فرد را با چالش های فراوانی روبرو می سازد. بسیاری از افراد پس از اینکه تلاش های شان برای لاغری بی نتجه می ماند، ناامید می شوند. سوال این است که چرا کاهش اضافه وزن تا این حد دشوار است؟

این فرمول لاغری را هیج جا نخوانده اید/ چاقی زیر سر آنهاست

چاقی در حقیقت نشان دهنده این است که میزان چربی انباشت شده در بدن فرد بیشتر از حد استاندارد است.

به گزارش خط سلامت چاقی منجر به کاهش طول عمر می شود و فرد را در معرض ابتلا به بیماری های جسمانی فراوانی قرار می دهد. پژوهش ها نشان داده است کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام برای بسیاری از افراد فرایندی دشوار و ناامیدکننده است.

چاقی و تناسب اندام؛ دو دغدغه اساسی زنان

چاقی و تلاش برای رسیدن به تناسب اندام برای بسیاری از افراد، خصوصا زنان، یک نگرانی اساسی است.

دکتر استیون سیسکید،Steven Siskid، متخصص پزشکی تغذیه در دانشگاه ایالتی امریکا می گوید: در مدت 20 سالی که از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شدم زنان زیادی را دیدم که از اضافه وزن و چاقی و به دنبال آن مشکلات روحی و روانی رنج می برند. آنچه موضوع را خیلی وخیم می کرد این بود که آنان نمی توانستند حتی با گرفتن رژیم های سخت چند کیلو از وزن شان را کم کنند.

چرا کاهش وزن دشوار است؟

برخی دلایل علمی که با اشاره به میزان تولید و ترشح هورمون ها به توضیح علل چاقی و ناتوانی در کاهش وزن می پردازد، عبارت است از:

کمبود هورمون آدیپونکتین 

پژوهش ها نشان داده است چاقی با میزان ترشح آدیپونکتین رابطه معکوس دارد. یعنی ترشح آدیپونکین در افرادی که به چاقی مبتلا هستند، کمتر از حد نرمال است. آدیپونکتین نام هورمونی است که به بدن دستور می دهد تا چربی ها را بسوزاند این هورمون مانند مشعل برای سوزاندن چربی ها عمل می کند. سطح پایین آدیپونکتین با شیوع بالای چاقی مرتبط است.

 دو روش برای افزایش سطح آدیپونکتین عبارت است از:

مصرف منیزیم

مصرف منیزیم به عنوان مکمل غذایی، به تنظیم میزان آدیپونکتین کمک می کند. همچنین دانه کدو تنبل بزرگ و سبزیجات برگ سبز مانند: اسفناج و کلم پیچ سطح این هورمون را در بدن تنظیم می کند. 

ترشح زیاد گرلین 

گرلین هورمون گرسنگی است. ترشح زیاد گرلین همان چیزی است که باعث می شود فرد هنگام شب ( بدترین زمان برای غذا خوردن) به یخچال پناه ببرد، پرخوری کند.

فرد هر چه قدر هم که سعی کند با میل به خوردن غذا مبارزه کند در صورت افزایش سطح گرلین نمی تواند بعد از صرف وعده شام، از خوردن خودداری کند.

هورمون گرلین مستقیما بر مرکز گرسنگی در مغز تاثیر می گذارد. در این صورت مغز فرمان خوردن غذاهای شیرین و پرچرب را صادر می کند.

تحقیقات جدید نشان داده است کم خوابی باعث افزایش هورمون گرلین و در نتیجه تجمع چربی در بدن می شود. انسان ها به 6 الی 8 ساعت خواب نیاز دارند. مشخص شده است نوشیدن قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا هنگام صبح باعث ذخیره چربی می شود.

مقاومت به انسولین

مقاومت نسبت به انسولین کاهش وزن را بسیار دشوار و حتی غیر ممکن می سازد. با این حال مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف 2 قاشق سرکه سیب قبل از یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا بطور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می دهد. سرکه سیب بعنوان یک داروی تجویزی برای تنظیم قند خون بکار می رود.

کورتیزول اضافی

بدن انسان در پاسخ به استرس هورمون کورتیزول تولید می کند. ترشح بیش از حد کورتیزول میل انسان را به خوردن شیرینی و کربوهیدرات افزایش می دهد. همچنین این هورمون باعث می شود بدن برای تامین انرژی، بافت ماهیچه ای را تجزیه کند. این بدترین روش برای از کاهش وزن است؛ زیرا عضلات بدن ضعیف شده، سوخت و ساز کم می شود و چربی بیشتری در بافت ها ذخیره خواهد شد.

سطح بالای کورتیزول باعث می شود چربی بیشتری در ناحیه شکم ذخیره شود. در پاسخ به هر استرس محیطی کورتیزول ترشح شده، بلافاصله منجر به انباشته شدن چربی شکمی می شود. سطح زیاد کورتیزول با افسردگی در کودکان و بزرگسالان ارتباط دارد. سه راه برای کاهش سطح کورتیزول عبارت است از:

کاهش مصرف کافئین

پیاده روی به مدت 30 دقیقه در روز

تنفس عمیق. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان