خطر خالکوبی و الکی برای ابتلا به یک بیماری کشنده لاعلاج

خط سلامت: ویروس ایدز HIV از راه مختلفی انتقال پیدا می کند. اغلب افراد با رعایت کردن برخی موارد قادر اند احتمال ابتلا به ایدز HIV را کاهش دهند.

خطر خالکوبی و الکی برای ابتلا به یک بیماری کشنده لاعلاج

به گزارش خط سلامت راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس ایدز HIV وجود دارد. برخی از این موارد در مطلب زیر ارائه شده است.

ایدز HIV از فردی به فرد دیگر از طریق خون، مایع منی، مایع پیش منی، مایعات واژن و رکتوم و شیر مادر منتقل می شود. بنابراین زمانی که مایعات بدن فرد آلوده وارد بدن فرد دیگری شده و با مایعات او مخلوط می شود، در معرض خطر هستند.

راه های ابتلا به ایدز HIV

رابطه جنسی نا ایمن

یکی از رایج‌ترین راه‌های ابتلا به ایدز HIV، داشتن رابطه جنسی واژینال یا مقعدی با فردی است که ایدز HIV دارد. ایدز HIV در رابطه دهانی منتقل می شود، اما کمتر رایج است. هر چه افراد شرکای جنسی بیشتری داشته باشند، احتمال ابتلا به ایدز HIV بیشتر می شود.

سوزن های مشترک

خطر بزرگ دیگر استفاده مجدد از سوزن ها، سرنگ ها یا سایر تجهیزاتی است که یک فرد دارای ایدز HIV برای تزریق مواد مخدر استفاده می کند.

گاهی افراد ایدز HIV را از سوزنی که برای سوراخ کردن یا خالکوبی استفاده می شود دریافت می کنند، اگر پس از سوراخ کردن یا خالکوبی فرد مبتلا به ایدز HIV استریل نشده باشد. سوزن یا دستگاه پزشکی آلوده باعث ایدز HIV می شود، اما بسیار نادر است.

الکل و مواد مخدر تفریحی

از آنجا که این مواد قضاوت افراد را تضعیف می کنند، احتمال بیشتری برای انجام کارهای خطرناک دیگری مانند داشتن رابطه جنسی محافظت نشده به وجود می آورند.

بیماری مقاربتی

یک بیماری مقاربتی مانند تبخال، کلامیدیا، سیفلیس یا سوزاک باعث ایجاد تغییراتی در بافت واژن یا آلت تناسلی می شود که انتقال ایدز HIV را در رابطه جنسی آسان‌تر می‌ کند.

از مادر به کودک

مادرانی که به ایدز HIV آلوده شده اند قبل یا در هنگام تولد و یا از طریق شیردهی به نوزاد این ویروس را منتقل می کنند. این یکی از دلایلی است که زنان باردار باید آزمایش ایدز HIV را انجام دهند.

خون اهدایی

اگر خون اهدا شده دارای ایدز HIV باشد فرد به این ویروس مبتلا می شود.

ژن ها

برخی از افراد دارای نسخه های کمتری از ژنی هستند که به مبارزه با ایدز HIV کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان