افراد مبتلا به دیابت بیشتر به بیماری ام اس مبتلا می شوند

خط سلامت: بیماری ام اس و دیابت جز بیماری هایی هستند که درمان قطعی ندارند و در برخی شرایط برای زندگی فرد مبتلا خطرناک و او را تهدید هستند.

افراد مبتلا به دیابت بیشتر به بیماری ام اس مبتلا می شوند

بیماری ام اس و دیابت هر دو سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند.

به گزارش خط سلامت هنوز دلایل کافی برای ارتباط بین بیماری ام اس و دیابت پیدا نشده است، اما این دو بیماری در برخی علائم شباهت زیادی با هم دارند.

بیماری ام اس و سیستم ایمنی

دکتر مایکل ال دایسنگر - Michael Dansinger - از دانشگاه تافتس می گوید: ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مربوط به مغز و نخاع است. سیستم ایمنی بدن به رشته های عصبی و غلاف میلین اطراف آنها حمله می کند که با سیگنال های الکتریکی در مغز تداخل می کند.

ام اس و دیابت

دیابت بیماری است که باعث ایجاد قند بیش از حد در خون می شود. در دیابت نوع 1، بدن ( لوزالمعده ) انسولین نمی سازد، بنابراین قند خون وارد سلول ها نمی شود تا از آن برای انرژی استفاده شود. در دیابت نوع 2، بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا از آن به روش صحیح استفاده نمی کند.

این شرایط به هم مرتبط هستند اول به این دلیل که برخی از علائم مشابه را دارند و دوم به این دلیل که برخی تحقیقات نشان می ‌دهند برخی از علل مشابه را دارند.

هر دو شرایط باعث علائم زیر می شوند:

مشکلات مثانه (میل به ادرار کردن زیاد)

تاری دید

بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها

خستگی بدون دلیل واضح

گفتار نامفهوم

سرگیجه

دیابت نوع یک "عامل خطر" برای ام اس است این یعنی احتمال ابتلا به ام اس در افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افرادی است که آن را ندارند.

تفاوت دیابت نوع 1 و 2

تحقیقات جدیدتر نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع 2، به ویژه زنان کمتر از 51 سال، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ام اس هستند.

فقط به این دلیل که افراد مبتلا به دیابت بیشتر به ام اس مبتلا می شوند، به این معنی نیست که دیابت باعث ام اس می شود.

دلایل ام اس و دیابت

در مورد دیابت نوع 1 و ام اس، دانشمندان فکر می کنند سیستم ایمنی ضعیف علت هر دو بیماری است بنابراین، شاید انواع خاصی از پاسخ های ایمنی معیوب یک عامل خطر برای هر دو بیماری باشد.

اما این هم به ریشه موضوع نمی رسد. دانشمندان هنوز باید در وهله اول علت نقص سیستم ایمنی بدن را دریابند. احتمالاً ترکیبی از ژن ها و محیط است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان