درمان بزرگی پروستات با بخار درمانی

خط سلامت: بخار استریل در مراقبت‌های بهداشتی کاربردهای متعددی دارد. این بخار می‌تواند ابزارهای جراحی را استریل کند، مجاری بینی مسدود شده را باز کند و اتاق‌های بیمارستان را مرطوب کند تا از گسترش پاتوژن‌ها جلوگیری کند.

درمان بزرگی پروستات با بخار درمانی

به گزارش خط سلامت، بخار استریل همچنین می‌تواند در یک درمان کم‌تهاجمی برای درمان پروستات بزرگ شده، که به عنوان هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم یا BPH نیز شناخته می‌شود، استفاده شود.

هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم یک بیماری شایع با افزایش سن مردان است. تا سن 60 سالگی، حدود 30% مردان علائم متوسط تا شدید هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم را نشان می‌دهند که نیاز به درمان دارند. تا سن 80 سالگی، این عدد به 50% می‌رسد.

هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم می‌تواند علائم ناراحت‌کننده‌ای ایجاد کند، از جمله:

  • جریان ضعیف یا کند ادرار
  • احساس باقی ماندن ادرار در مثانه
  • زمان طولانی برای تخلیه مثانه
  • چندین بار در شب برای ادرار کردن از خواب بیدار شدن

از افرادی که پروستات بزرگ شده دارند، حدود نیمی از آن‌ها علائم هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم را دارند.

درمان با بخار

درمان با بخار، که به عنوان درمان حرارتی بخار آب نیز شناخته می‌شود، یک گزینه درمانی کم‌تهاجمی برای کاهش اندازه پروستات و کاهش علائم است. اثبات شده است که به طور مؤثری بافت اضافی پروستات را از بین می‌برد و خطر عوارض جانبی کمی دارد. این روش برای درمان پروستات‌های کوچک و متوسط مؤثر است.

چه انتظاری از درمان با بخار داشته باشید

درمان با بخار تحت بی‌حسی موضعی در کلینیک انجام می‌شود. بیشتر بیماران از ناراحتی خفیف در طول درمان اما بدون درد گزارش می‌دهند. هیچ برش جراحی لازم نیست.

در طول درمان، پزشک یک سوزن کوچک را وارد مجرای ادرار کرده و آن را در داخل غده پروستات قرار می‌دهد. در نه ثانیه، سوزن یک توپ بخار 2 سانتی‌متری ایجاد می‌کند که بافت پروستات اطراف را کوچک می‌کند. این بخار گرما را خارج از پروستات منتقل نمی‌کند و بر بافت‌های اطراف تأثیر نمی‌گذارد. تعداد درمان‌ها با افزایش اندازه پروستات افزایش می‌یابد اما می‌تواند در یک جلسه به طور کامل درمان شود.

سوزن برداشته می‌شود و یک کاتتر موقت برای تخلیه ادرار از مثانه قرار داده می‌شود. این کاتتر معمولاً پس از سه تا پنج روز برداشته می‌شود.

اکثر بیماران می‌توانند همان روزی که درمان با بخار انجام می‌شود به خانه بازگردند و در عرض چند روز فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. در ابتدا، علائم هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم ممکن است قبل از بهبود بدتر شوند. این به دلیل تورم ناشی از درمان است. برخی از بیماران طی دو هفته علائم کمتری از هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم را تجربه می‌کنند و اکثر آنها تا شش هفته بهبود می‌یابند.

مزایای درمان با بخار

درمان با بخار برای هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم مزایای بسیاری دارد. این یک روش سرپایی سریع با نیاز به زمان استراحت کمی است. این گزینه خوبی برای بیمارانی است که علاقه‌ای به مصرف داروهای هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم ندارند یا نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و نتایج طولانی‌مدت و تسکین علائم هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم را ایجاد می‌کند. در نهایت، این درمان بر عملکرد نعوظ تأثیر نمی‌گذارد و به ندرت بر انزال تأثیر می‌گذارد.

در مورد هرگونه علائم هیپرپلازی پروستات خوش‌خیم که تجربه می‌کنید با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. شما با هم علائم خود، اندازه پروستات و اهداف خود را در نظر خواهید گرفت تا مشخص کنید آیا درمان لازم است و بهترین گزینه برای شما چیست.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان