میدان توپخانه تهران ۷۸ سال قبل

خط سلامت: محمود پاکزاد از اولین عکاسانی است که تاریخ خیابان‌های تهران را به‌صورت مصور و مستند ثبت کرده است. محمود پاکزاد با دوربین خود بخش‌هایی از زندگی روزمره و تغییرات شهری را در نقاط مختلف تهران، به‌ویژه خیابان‌های معروف و مراکز اصلی، به تصویر کشیده است.

میدان توپخانه تهران ۷۸ سال قبل

علاوه بر تهران، پاکزاد برای عکاسی به شهرهای مختلف ایران سفر کرده و لحظاتی از تاریخ این شهرها را نیز مستند کرده است. از جمله شهرهایی که پاکزاد به آنها سفر کرده است می‌توان به اصفهان، شیراز، تبریز، گرگان، اهواز، آبادان، خرمشهر، همدان، آذربایجان، قم، و شهرهای شمالی ایران اشاره کرد.

به گزارش خط سلامت در سال ۱۳۷۷، محمود پاکزاد خود را بازنشسته کرد و سال بعد، در ۱۳۷۸، تصمیم گرفت تمامی عکس‌های ارزشمند خود را به سازمان اسناد ملی اهدا کند تا برای نسل‌های آینده به عنوان اسناد تصویری مهم حفظ شوند. این عکس‌ها علاوه بر ارزش هنری، به عنوان منابع مهم تاریخی برای مستندسازی تحولات شهری و فرهنگی ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تصاویری که در زیر مشاهده می‌کنید، مربوط به میدان توپخانه تهران در سال ۱۳۲۵ شمسی است. این میدان که یکی از نمادهای تاریخی تهران به شمار می‌رود، در دوره‌های مختلف شاهد تغییرات و تحولات بسیاری بوده و پاکزاد با هنرمندی آن را به تصویر کشیده است.

(تصویر) شکل و شمایل میدان توپخانه ۷۸ سال قبل

(تصویر) شکل و شمایل میدان توپخانه ۷۸ سال قبل

 

 
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان