این افراد روان شما را گاز می گیرند / با این 19 نشانه از آنها دوری کنید

خط سلامت : نشانه های خودشیفتگی اغلب در مراحل ابتدایی یک رابطه به سختی قابل تشخیص است، اما با گذشت زمان، این نشانه ها را می توان با وضوح بیشتری مشاهده کرد.

این افراد روان شما را گاز می گیرند / با این 19 نشانه از آنها دوری کنید

به گزارش خط سلامت این مطلب کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا شریک زندگی تان نشانه های خودشیفتگی را دارد یا خیر.

خودشیفتگی چیست؟

متخصصان علم روانشناسی خودشیفتگی را به عنوان یک الگوی فراگیر از بزرگ نمایی، نیاز دائمی به تحسین و عدم همدلی تعریف می کنند. حداقل پنج مورد از این معیارها باید وجود داشته باشد:

خود بزرگ بینی

مشغولیت با خیالات موفقیت نامحدود، قدرت، درخشش، زیبایی یا عشق ایده آل

اعتقاد به اینکه او خاص و منحصر به فرد است

نیاز به تحسین بیش از حد

احساس استحقاق

رفتار استثمارگرانه بین فردی

فقدان همدلی

حسادت به دیگران یا اعتقاد به اینکه دیگران نسبت به او حسادت می کنند

نمایش رفتارها یا نگرش های متکبرانه

نشانه هایی که شما در یک ازدواج یا رابطه خودشیفته هستید

بیایید نگاهی به برخی رفتارهایی بیندازیم که ممکن است فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته نشان دهد. در حالی که بسیاری از رفتارهای زیر می تواند نشان دهنده اختلال شخصیت خودشیفته باشد، تنها یک متخصص سلامت روان می تواند تشخیص دقیقی ارائه دهد.

احساس ارتباط ندارید

زمانی که راحت باشد صحبت می کند. هرگز نمی پرسد برنامه های شما برای آینده چیست یا چگونه می توانید با یکدیگر همکاری کنید. دائماً درباره خود و دستاوردهایش لاف می زند و به ندرت علاقه نشان می دهد یا در مورد هر چیزی که در زندگی می گذرد سؤال می پرسد. شادی اش از منابع بیرونی مانند اعتبار در کار و پول ناشی می شود. تعجب می کنید که حتی قادر به احساس عشق یا ارتباط عاطفی نیست.

تهدیدهای ظریف

در طول رابطه تهدیدهای ظریفی خواهد کرد. تهدیدها ممکن است با کلمات مستقیم نباشند، اما شما این حس را خواهید داشت که اگر کاری انجام ندهید یا تسلیم خواسته هایش نشوید، اتفاقات بدی رخ می دهد. گاهی اوقات، راحت‌تر است که با آنچه می‌خواهد کنار بیایید، حتی اگر واقعاً با آن موافق نباشید.

به اندازه کافی احساس خوبی ندارید

احساس بی کفایتی دارید. شریک زندگی تان شما را ناامید می کند یا در مورد کارهایی که انجام می دهید نظرات منفی می دهد. ارتباط خود را با کارهایی که قبلاً از انجام آنها لذت می بردید از دست داده اید زیرا دیگر برای آنها وقت ندارید.

خسته اید

شاید همیشه خسته باشید و صبح ها سخت از رختخواب بیرون بیایید.شروع به پنهان کردن مسائل از خانواده یا دوستان کرده اید یا از آنچه در زندگی شما می گذرد احساس شرمندگی می کنید. برای پوشاندن کارهایی که شریک زندگی تان انجام می دهد یا نمی دهد، دروغ می گویید.

گازگرفتگی روانی

وقتی کسی دائماً چیزهایی را که می‌دانید درست هستند انکار می‌کند، شما را دچار گازگرفتگی روانی می کند که اغلب در روابط توهین آمیز یا کنترل کننده دیده می شود و یک تاکتیک رایج در بین خودشیفته ها است.

دروغ گویی

شریک زندگی شما ممکن است دروغ بگوید و سعی کند واقعیت را به گونه ای تغییر دهد که با روایت او از رویدادها مطابقت داشته باشد نه آنچه واقعاً اتفاق افتاده است. در این مواقع احساس می کنید که دارید دیوانه می شوید.

اگر این کار را در حضور اعضای خانواده و دوستان انجام دهد، آنها ممکن است فکر کنند مشکل از شما است. درک آنچه پشت درهای بسته اتفاق می افتد برای دیگران دشوار است زیرا شریک زندگی شما در ظاهر بسیار جذاب به نظر می رسد.

از گفتگو اجتناب می کنید

ممکن است به نظر برسد هر مکالمه ای با شریک زندگی تان به مشاجره ختم می شود، مهم نیست که چقدر سعی می کنید آرام بمانید و از گفته ها یا کارهای او ناراحت نشوید. خودشیفته مدام سعی می کند شما را وادار به واکنش کند. کنترل احساسات دیگران به او احساس رضایت می دهد.اغلب، اجتناب از مکالمه به طور کامل آسان تر از پرداختن به بازی های ذهنی مداوم است.

برای همه چیز احساس مسئولیت می کنید

خودشیفته ها فکر می کنند که همیشه تقصیر همه چیز به گردن دیگران است، از جمله کارهای اشتباهی که انجام می دهند. یک خودشیفته عذرخواهی نخواهد کرد.

روی پوسته تخم مرغ راه می روید

آیا احساس می کنید که روی پوسته تخم مرغ راه می روید، زیرا هرگز نمی دانید که شریک زندگی شما چه زمانی قرار است منفجر شود ؟

به طور معمول همه چیز خوب به نظر می رسد، اما بعد از یک اتفاق جزئی عصبانی می شود. این به عنوان خشم خودشیفته شناخته می شود .

خود را گم کرده اید

احساس می‌کنید خود را گم کرده‌اید زیرا همه تصمیم‌های شما بر اساس چیزی است که شریک خودشیفته‌ را راضی نگه می‌دارد.

ماسک جذابیت

در ظاهر، شریک زندگی شما جذاب، با اعتماد به نفس و موفق است. با این حال در پنهان کردن چهره واقعی خود بسیار ماهر هستند. آنها درست می گویند، مردم آنها را دوست دارند، اما وقتی با شریک زندگی خود تنها هستید، همه چیز تغییر می کند.

مدام مورد انتقاد قرار می گیرید

به شدت از ظاهر شما انتقاد می کند. ممکن است در مورد وزن، لباس یا انتخاب مدل موهای شما نظر بدهد. شما را مسخره می کند .او این کار را پشت سر یا رودررو با خودتان انجام می دهد. به طور کلی به شدت از همه انتقاد می کنند.

نیازهای شما نادیده گرفته می شود

شریک زندگی شما فقط به نیازهای خودش فکر می‌کند و به این فکر می‌کند که همه چیز بر او تأثیر می‌گذارد

فریب خورده اید

یک خودشیفته اغلب در لاس زدن استاد است و ممکن است خیانت کند.

نادیده گرفتن

وقتی برای اولین بار دور هم جمع شدید، احساس کردید که شگفت انگیزترین فرد دنیا هستید. با این حال، با گذشت زمان و بروز مشکلات، شریک زندگی شما شروع به بی ارزش شدن و نادیده گرفتن تان کرد. این یک پرچم قرمز است او همان چیزی نیست که از ابتدا نشان می داد.

بازی قدرت

از رفتار بی صدا به عنوان بازی قدرت برای کنترل شما استفاده می کند. محبت را دریغ و وجود شما را نادیده می‌گیرد تا زمانی که دوباره احساس خوبی داشته باشد.

ممکن است فکر کنید که این رفتار برای افرادی که متاهل هستند طبیعی یا حتی "مورد انتظار" است. با این حال، حقیقت این است که رفتار ساکت بخشی از یک رابطه سالم، محبت آمیز و محترمانه نیست.

شما از نظر مالی گیر کرده اید

افراد خودشیفته از همسرشان سوء استفاده مالی می کنند. اگر شغل او درآمد زیادی داشته باشد، به شما اجازه نمی‌دهند هیچ کدام از آن‌ها را ببینید.

اگر اینطور است، به احتمال زیاد شریک زندگی شما آخرین سنت را برای خودش خرج کرده است و قصد ندارد اکنون یا در آینده با شما در میان بگذارد.

نمی توانید به شریک زندگی خود اعتماد کنید

وقتی آنها قول می دهند، هرگز نمی دانید که آیا به آن عمل خواهند کرد یا خیر . خودشیفته‌ ها به وعده دادن و سپس شکستن آنها در مواقعی که راحت باشد معروف هستند. شما احساس نمی کنید که شریکی دارید که می توانید به او اعتماد کنید، و می بینید که باید همه کارها را خودتان انجام دهید.

تغییر نخواهند کرد

خودشیفته ها مایل به تغییر نیستند، زیرا تغییر به آن معنا است که اعتراف کنند چیزی در درون شان اشتباه است و خودشیفته ها هرگز چنین چیزهایی را قبول نمی کنند.

اگر در رابطه با یک خودشیفته هستید چه باید کرد؟

داشتن رابطه با یک خودشیفته می تواند اثرات قابل توجه و طولانی مدتی بر سلامت روان شما داشته باشد. اگر شریک زندگی شما از نظر عاطفی آزاردهنده است و تمایلی به تغییر رفتار خود ندارد، وقت آن است که در رابطه خود تجدید نظر کنید. اگر تصمیم به ترک آن گرفتید، از قبل یک سیستم پشتیبانی ایجاد کنید .

اگر به رابطه خود با فرد خودشیفته ادامه می دهید:

  • به دنبال درمان یا حمایت خارجی باشید
  • ایجاد و حفظ مرزها
  • مکالمات، رویدادها، و غیره را برای جلوگیری از تنش ثبت کنید
  • آرام و قاطع باشید
  • هرچه می توانید در مورد خودشیفتگی بیاموزید تا بتوانید تاکتیک ها و دستکاری آنها را تشخیص دهید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان