این 3 ویژگی مثبت موجب دروغگویی می شود

چه کودکانی دروغ می گویند و اصلا چه اتفاقی می افتد که کودکان شروع به دروغ گویی می کنند؟ والدین به جای اینکه ذره بین را روی کودکان قرار دهند و بخواهند علت دروغ گویی را بفهمند، بهتر است بر رفتارهای خود تمرکز کنند.

این 3 ویژگی مثبت موجب دروغگویی می شود

به گزارش خبرنگار خط سلامت تحقیقات نشان می‌دهد خانواده‌ای که تاکید زیادی بر پیروی از قوانین دارد و با کودک گفت و گو نمی‌کند، به‌میزان بیشتری دروغ گویی در کودکان شان وجود دارد .

دلایل دروغگویی کودک

- تخیل

کودکان تا ۵ سالگی به‌طور کامل نمی‌توانند بین واقعیت و خیال تمایز قائل شوند. باید بین بیان تخیلات و دروغ گویی عامدانه تمایز قائل شد. هری پاتر، میکی موس و آلیس در سرزمین عجایب همگی بر اساس تخیل ساخته شده است و با واقعیت نسبتی ندارد، ولیکن ما آنها را دروغ گویی نمی‌دانیم و از دیدن آنها لذت نیز می‌بریم. این درحالی است که وقتی کودکان تخیلات خود را در قالب حقیقت بیان می‌کنند، والدین بعضاً آنها را دروغ گو خطاب می‌کنند. تخیلات شدید کودک در آن سنین نشانه آن است که ذهن کودک در حال رشد سریع است و تمرین تخیل،به رشد این قوا کمک می‌کند.کودکانی که تخیلات بیشتری دارند، هوش بالاتری داشته و خلاق‌تر هستند،بیشتر دروغ می گویند.

- رسیدن به خواسته‌ها

کودکان برای رسیدن به خواسته ها و یا اجتناب از کارهایی که دوست ندارند، انجام دهند مبادرت به گفتن دروغ می کنند.

- کمبود عزت‌نفس و جلب‌توجه

دلیل بسیاری از دروغ‌ های کودکان و بزرگسالان، پایین بودن عزت‌نفس است. زمانی که فرد از آنچه هست راضی نیست و خود را قبول ندارد، تلاش دارد با بلوف زدن و دروغ گفتن درباره شخصیت و توانایی‌های خود، خود را در نظر دیگران قابل قبول جلوه دهد. او تصور می‌کند باید خود را چیزی غیر از آنچه هست، به‌دیگری نشان دهد تا مورد پذیرش قرار گیرد. کودکی که به دوست خود می‌گوید پدر او ماشینی گرانقیمت دارد و یا نمره خود را بالاتر از آنچه هست بیان می‌کند، در تلاش برای بهتر نشان دادن خود است.

- حرف زدن قبل از فکر کردن

بالاخص در کودکان بیش فعال زیاد اتفاق می‌افتد که کودک بدون تفکر حرفی را بزند. به‌جهت حواس‌پرتی و بی‌توجهی، کودک کاری را که انجام نداده است و می‌گوید انجام داده است و بدون آنکه دروغ ی بگوید، واقعاً فراموش کرده است که تکلیف را انجام نداده است.

- ترس از تنبیه شدن

گاهی کودکان برای تنبیه نشدن و به علت ترس به دیگران دروغ می گویند.

- راضی نگه‌داشتن والدین سختگیر

هدف کودکان از دورغ گفتن در برخی از موارد آن است که والدین خود را راضی نگه دارند. بعضی از والدین بدون توجه به سن و سال و توانایی‌های کودک، انتظارات سطح بالایی از کودک دارند که کودک توانایی برآورده کردن آنها را ندارد، بنابراین دروغ می‌گوید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان