کمبود امگا ۳ در مادران موجب افزایش اضطراب در فرزندان است

خط سلامت: یک مطالعه آزمایشی روی موش‌ها نشان می‌دهد، کمبود امگا ۳ در مادران با افزایش اضطراب در فرزندان مرتبط است.

کمبود امگا ۳ در مادران موجب افزایش اضطراب در فرزندان است

وقتی مادران در دوران بارداری و شیردهی، مقادیر کافی اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 را در رژیم غذایی خود نداشته‌اند، فرزندان شان تمایل به افزایش اضطراب نشان می‌دهند.

به گزارش خط سلامت در این مطالعه موش های ماده، به ویژه، اضطراب آموخته‌شده را بیشتر نشان دادند. این مقاله در Behavioral Neuroscience منتشر شده است.

اهمیت رژیم غذایی مادر در سلامت روان فرزند

در انسان، نوجوانی و اوایل بزرگسالی دوره‌های آسیب‌پذیری برای ایجاد اختلالات روان‌پزشکی است. تقریباً ۷۵ درصد از موارد اضطراب و افسردگی در طول زندگی در این مرحله از زندگی شروع می‌شود. اگرچه تحقیقات عوامل زیادی را شناسایی کرده است که می‌تواند خطر چنین تحولاتی را کاهش یا افزایش دهد، یکی از عواملی که به اندازه کافی مطالعه نشده است، رژیم غذایی مادر و دریافت رژیم غذایی فردی است.

کمبود امگا3 و ابتلا به اختلالات روانی

مطالعات به‌ویژه کمبود اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ را با افزایش خطر ابتلا به چندین اختلال روان‌پزشکی، از جمله اختلالات خلقی و اضطراب، اسکیزوفرنی، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی و اوتیسم مرتبط دانسته‌اند. اضطراب یک علامت رایج در بین این اختلالات است و تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های اسید چرب غیراشباع امگا ۳ می‌توانند در درمان اضطراب در جوانان مؤثر باشند.

اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳، چربی‌های ضروری هستند که در غذاهایی مانند ماهی، دانه کتان و گردو یافت می‌شوند. آن‌ها به خاطر نقششان در حمایت از سلامت قلب، کاهش التهاب و کمک به عملکرد مغز شناخته شده‌اند. با این حال، در مورد اثراتی که کمبود این چربی‌ها در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند بر فرزندان داشته باشد، اطلاعات کافی وجود ندارد.

نویسنده این مطالعه، آلینا پی. بوگاچوک و همکارانش تحقیقاتی را روی موش‌ها انجام دادند تا چگونگی تأثیر کمبود اسید چرب امگا ۳ در مادران بر اضطراب فرزندانشان را بررسی کنند. آن‌ها همچنین بررسی کردند که آیا مکمل رژیم غذایی فرزندان با اسیدهای چرب امگا ۳ پس از شیرگیری می‌تواند این اثرات نامطلوب را کاهش یا از بین ببرد.

این مطالعه روی گروهی از موش‌های لانگ ایوانز انجام شد، که به دلیل خز سیاه و سفید متمایزشان معمولاً در تحقیقات استفاده می‌شوند.

موش‌ها به سه گروه تقسیم شدند:

فرزندان مادرانی که دارای کمبود اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ بودند و پس از از شیر گرفتن رژیم غذایی خود را با کمبود ادامه دادند (۱۹ موش).

فرزندان مادرانی که دارای کمبود اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ بودند و به رژیم غذایی مناسب تغییر داده شدند (۲۵ موش).

فرزندان مادران با دریافت کافی امگا ۳ که پس از از شیر گرفتن نیز در رژیم غذایی کافی باقی ماندند (۲۱ موش).

محققان دو نوع آزمایش رفتاری برای ارزیابی اضطراب ذاتی و اضطراب آموخته‌شده انجام دادند. نتایج نشان داد  موش‌های نوجوان از مادرانی که از رژیم غذایی کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ تغذیه می‌کردند، اضطراب ذاتی بالاتری نسبت به موش‌های مادرانی داشتند که رژیم غذایی کافی داشتند. همچنین، موش‌های ماده از این مادران دارای کمبود نیز اضطراب یادگیری را افزایش داده بودند.

در حالی که تغییر به یک رژیم غذایی کافی باعث کاهش اضطراب ذاتی نشد، اما اضطراب آموخته شده را در موش‌های ماده بهبود بخشید. این مطالعه بر اهمیت اسیدهای چرب امگا ۳ برای رشد روانی و نقش محافظتی بالقوه آن‌ها در سلامت روان تأکید می‌کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان