خاطرات منفی در ذهن چه افرادی پر رنگتر است ؟ / اگر خود را لایق عشق نمی دانید، بخوانید

خط سلامت: افرادی که نگران طرد شدن یا رها شدن از سوی نزدیک‌ترین افراد خود هستند، وقتی می‌توانند ببینند چه کسی اطلاعات را منتقل می‌کند، بیشتر مستعد مرور و ایجاد خاطرات منفی و نادرست هستند.

خاطرات منفی در ذهن چه افرادی پر رنگتر است ؟ / اگر خود را لایق عشق نمی دانید، بخوانید

خاطرات منفی در ذهن برخی از افراد پر رنگ تر است چرا؟  به گزارش خط سلامت ناتان هادسون- Nathan Hudson- از دانشگاه اس ام یو و ویلیام جی چوپیک از دانشگاه ایالتی میشیگان، دریافتند بزرگسالان با سبک دلبستگی اضطرابی، بیشتر از افراد دارای تیپ های شخصیتی دیگر مانند روان رنجوری و دلبستگی اجتنابی، جزئیات را به اشتباه به خاطر می آورند و خاطرات منفی دارند.

سبک دلبستگی اضطرابی و خاطرات منفی

با این حال، یک مطالعه منتشر شده در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی نشان می دهد بزرگسالان با سبک دلبستگی اضطرابی بیشتر احتمال دارد که حقایق را تنها زمانی اشتباه بگیرند که می توانستند فردی را که اطلاعات را منتقل می کند ببینند نه زمانی که همان اطلاعات را می خواندند یا می شنیدند.

هادسون، استاد روانشناسی گفت دیدن گوینده ممکن است عاملی در تحریف حافظه باشد، زیرا افراد با سبک دلبستگی اضطرابی در نظارت بر حالات صورت بیش از حد هوشیار هستند. او گفت که آنها همچنین تمایل به قضاوت نادرست از حالات احساسی درک شده دیگران دارند.

هادسون گفت: بر این باوریم که افراد با سبک دلبستگی اضطرابی احتمالاً به شدت آنچه را که در ویدیوهایی که به آنها نشان دادیم، تجزیه و تحلیل می‌کنند. افکار و احساسات خود آنها در مورد ویدئو ممکن است با محتوای واقعی ویدئو در ذهن آنها آمیخته شده باشد، بنابراین زمانی که ما آنها را در مورد محتوای ویدئو آزمایش کردیم، خاطرات نادرستی را تجربه کردند.

هادسون گفت این یافته ها نشان می دهد چگونه شخصیت ما می تواند به طور بالقوه بر توانایی های حافظه ما تأثیر بگذارد.

او گفت: درک این نکته مهم است که مغز ما کلیپ‌های صوتی یا ویدیویی رویدادهایی را که برای ما اتفاق می‌افتد، ذخیره نمی‌کند. در عوض، مغز ما تکه‌هایی از اطلاعات تجربیات مان را ذخیره می‌کند و زمانی که سعی می‌کنیم خاطره‌ای را به یاد آوریم، بخش‌هایی از اطلاعات مرتبط ذخیره شده را ترکیب می‌کند و بهترین حدس خود را درباره آنچه اتفاق افتاده است، ایجاد می‌کند.

او گفت: این فرآیند می تواند کاملاً موجب خطا باشد.

خاطرات منفی و اضطراب

یک احساس بالقوه شدید،سبک دلبستگی اضطرابی به نحوه ایجاد روابط مربوط می شود. هادسون توضیح داد که افراد با سبک دلبستگی اضطرابی اغلب بر این باورند که لایق عشق و مراقبت نیستند، به شدت نگران هستند که دیگران آنها را رد کنند و زمان زیادی را صرف تحلیل بیش از حد روابط خود می کنند.

معمولاً سبک دلبستگی اضطرابی در دوران کودکی به دلیل رابطه ناسازگار با والدین یا مراقب ایجاد می شود و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

سبک‌های دلبستگی

تحقیقات قبلی نشان داده است سبک‌های دلبستگی می‌توانند احتمال فراموشی جزئیات خاص، به‌ویژه موارد مرتبط با روابط را پیش‌بینی کنند. اما این مطالعه مجله شخصیت یکی از اولین مواردی است که نشان می دهد سبک دلبستگی اضطرابی به طور فعال باعث می شود افراد تمایل بیشتری به یادآوری نادرست رویدادها یا جزئیاتی داشته باشند که هرگز رخ نداده اند. سبک دلبستگی اضطرابی منجر به خاطرات نادرست می شود.

هادسون و چوپیک، دانشیار روانشناسی در دانشگاه ایالتی میشیگان، با انجام سه مطالعه جداگانه با دانشجویان به این یافته ها دست یافتند. تعداد شرکت کنندگان در مطالعه از 200 تا 650 نفر بود.

مطالعات روی این شرکت‌کنندگان نشان داد افرادی که به شدت دچار سبک دلبستگی اضطرابی هستند، بیشتر مستعد داشتن خاطرات نادرست هنگام تماشای ویدیویی از یک فرد بودند - صرف نظر از اینکه موضوع در مورد قطع رابطه بود یا چیزی کاملاً غیرشخصی. اما این مطالعه نشان می‌دهد که آن‌ها در هنگام خواندن یا شنیدن جزئیات مشابه افرادی که نمره کمتری در دلبستگی اضطرابی داشتند، در حافظه خود دقیق‌تر بودند.

چوپیک و هادسون بزرگسالان با سبک دلبستگی اضطرابی را با افرادی مقایسه کردند که یکی از پنج ویژگی شخصیتی بزرگ مانند روان رنجوری یا برونگرایی را داشتند. علاوه بر این، آنها با افرادی که از نظر دلبستگی اجتنابی رتبه بالایی داشتند، مقایسه شدند. اجتناب‌کنندگان از روابط دوری می‌کنند تا از نزدیکی عاطفی و آسیب احتمالی دور بمانند.

محققان از 9 مورد تجربیات در روابط نزدیک ساختارهای رابطه برای ارزیابی سبک دلبستگی دانشجویان استفاده کردند. از هر کسی که در یک رابطه نبود خواسته می شد که در مورد آخرین رابطه عاشقانه خود یا به طور کلی در مورد روابط فکر کند.

سبک دلبستگی اضطرابی

افراد با سبک دلبستگی اضطرابی دارند، به شدت با جملاتی مانند « اغلب نگران این هستم که شریک عاشقانه‌ام واقعاً به من اهمیتی ندهد» موافق هستند. در همین حال، افرادی که به شدت از دلبستگی اجتناب می‌کردند، به شدت با جملاتی مانند "ترجیح می‌دهم به شریک عاشقانه‌ام نشان ندهم که در عمق وجودم چه احساسی دارم" موافق بودند.

چگونه بزرگسالان با سبک دلبستگی اضطرابی این چرخه را بشکنند

تکمیل اطلاعات دریافت شده در طول برخوردهای رو در رو با فعالیت های خواندن و گوش دادن به احتمال زیاد می تواند دقت حافظه را برای افراد دارای سبک رابطه دلبستگی اضطرابی بهبود بخشد.

هادسون اضافه کرد  اکثر افرادبا سبک دلبستگی اضطرابی می خواهند اضطراب خود را تعدیل کنند، و مداخلات ممکن است بتواند به آنها در انجام این کار کمک کند و منجر به بهبود رفاه روانی شود. تحقیقات او نشان می‌دهد حرکت به سمت سبک دلبستگی ایمن‌ نیز ممکن است بر فرآیندهای حافظه تأثیر مثبت بگذارد. برای ورود به صفحه  اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان