قرص‌ ضد بارداری بر خواب زنان چه تاثیری دارد؟

خط سلامت: قرص‌ ضد بارداری تأثیر قابل‌توجهی بر خواب زنان در سنین باروری ندارند. مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی احتمالاً بر خواب زنان تأثیر نمی گذارد، نه آن را بهبود می بخشد و نه بدتر می کند.

قرص‌ ضد بارداری بر خواب زنان چه تاثیری دارد؟

 

قرص ضد بارداری هورمونی که به زنان اجازه می دهد برای زمان بچه دار شدن برنامه ریزی کنند، یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده در سراسر جهان هستند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند 26 درصد از زنان در سنین باروری در سراسر جهان از نوعی از قرص ضد بارداری هورمونی استفاده می کنند.

به گزارش خط سلامت استفاده از قرص ضد بارداری هورمونی فراتر از پیشگیری از بارداری بوده و به عنوان درمان برای شرایط نامطلوب مختلف مانند آکنه صورت، سبوره، آلوپسی، هیرسوتیسم و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از آنها همچنین با بروز کمتر سرطان تخمدان، آندومتر و کولورکتال همراه است.

قرص ضد بارداری و افزایش سن

خواب زنان با افزایش سن تغییر می کند و این تغییرات ناشی از نوسانات هورمونی است. با این حال، اطلاعات کافی در مورد چگونگی و آیا داروهای ضد بارداری هورمونی وجود ندارد. طبیعتاً باعث تغییرات در سطوح هورمونی می شوند و بر خواب تأثیر می گذارند. تاکنون برخی از مطالعات اثرات مثبت داروهای ضد بارداری هورمونی را بر الگوی خواب و برخی نیز اثرات منفی را گزارش کرده اند.

گابریل ناتان پیرس ، محقق روانشناسی در دانشگاه سائوپائولو گفت: شواهد قوی نشان می دهد تغییرات در سطح هورمون جنسی زنانه بر خواب تأثیر می گذارد .

بیشتر آن‌ها از داده‌های مربوط به زنان یائسه می‌آیند، زیرا کاهش سطح هورمون در این مرحله از زندگی با افزایش اختلالات خواب عمدتا آپنه انسدادی خواب و بی‌خوابی همراه است،همچنین مطالعات نشان می دهد نوسانات طبیعی هورمونی مشاهده شده در طول چرخه قاعدگی با شکایات خواب مرتبط است.

قرص ضد بارداری و خواب زنان 

قرص‌ ضد بارداری تأثیر قابل‌توجهی بر خواب زنان در سنین باروری ندارد. این بدان معناست که در یک دیدگاه کلی، مصرف قرص ضد بارداری هورمونی احتمالاً بر خواب زنان تأثیر نمی گذارد، نه آن را بهبود می بخشد و نه بدتر می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان