این عامل مهم روانی موجب ابتلا به سرطان است

خط سلامت: استرس مزمن احتمال ابتلا به بیماری های روانی و جسمانی را افزایش می دهد. پژوهش ها نشان داده است قرار گرفتن در معرض استرس مزمن و شدید یک عامل خطر مهم برای ابتلا به سرطان است.

این عامل مهم روانی موجب ابتلا به سرطان است

استرس منجر به ترشح هورمون کورتیزول می شود.

کورتیزول که از آن به عنوان هرمون استرس یاد می شود، بدن را برای مقابله با شطرایط اضطراری مهیا می کند، با این حال اگر این هورون بیش از حد ترشح شود، سلامت جسمانی را به خطر می اندازد.

به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است قرار گرفتن در معرض استرس مزمن و شدید یک عامل خطر مهم برای ابتلا به سرطان است.

استرس و ابتلا به سرطان

استرس، مطابق آنچه برخی پژوهش ها نشان داده است احتمال ابتلا به سرطان و مرگ و میر ناشی از این بیماری را افزایش می دهد.

بر اساس این گزارش یافته های مزکور از تجزیه و تحلیل بیش از سه دهه داده های ایالات متحده از یک نظرسنجی فدرال سلامت و تغذیه بدست آمده است. پس از تنظیم تعدادی از عوامل تاثیرگذار - از جمله نژاد، جنسیت و سابقه پزشکی قبلی - محققان دریافتند به استرس مادام العمر باعث افزایش 14 درصدی در خطر مرگ ناشی از سرطان می شود.

مور، استادیار برنامه پیشگیری، کنترل سرطان و سلامت جمعیت در کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا و مرکز سرطان جورجیا در آتلانتا، خاطرنشان کرد: سطوح مختلف استرس‌ های زندگی با اعداد اندازه گیری می شود. برای انجام این کار، متخصصان به چندین شاخص بیولوژیکی کلیدی نیاز دارند که نشان می دهد چگونه استرس بر بدن تأثیر می گذارد.

تاثیر استرس بر بدن چگونه اندازه گیری می شود؟

شاخص‌های فرسودگی بدن، در نتیجه سطوح بالای استرس شامل داشتن شاخص توده بدنی بالا ( BMI )، که احتمال چاقی را افزایش می دهد، فشار خون بالا، سطح قند خون یا کلسترول بالا و سطح بالای آلبومین در خون است.

تیم مور برای مشاهده اینکه چگونه چنین شاخص‌هایی ممکن است بر مرگ‌های ناشی از سرطان تأثیر بگذارد، داده‌های نظرسنجی سلامت سراسری را که بین سال‌های 1988 و 2019 ، بررسی کردند.

نظرسنجی ها مربوط به بیش از 41000 فرد بزرگسال بود. بیش از هفت نفر از هر 10 نفر سفیدپوست، حدود 13٪ سیاه پوست و تقریباً 9٪ اسپانیایی بودند.

محققان سپس ارتباط بین استرس بالا و خطر مرگ ناشی از سرطان را به روش‌های مختلفی مورد سنجش قرار دادند.

محققان گزارش دادند، بدون تعدیل عوامل مخدوش کننده بالقوه (مانند سن، نژاد، جنسیت، درآمد و سطح تحصیلات)، افرادی که استرس بالایی داشتند، 2.4 برابر بیشتر از افرادی که بار استرس پایین داشتند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند.

مور گفت اتخاذ راهبردهای بهداشت عمومی و بالینی برای کاهش استرس مزمن و التهاب بسیار مهم است.وی افزود که تحقیقات بیشتری برای روشن شدن خطرات خاص سرطان و بررسی نقش استرس در پیامدهای سرطان مورد نیاز است.

استرس و سکته مغزی

دکتر زوفلاخت پس از یک مطالعه بزرگ در دانشگاه کلمبیا ارتباط قوی مشابهی بین استرس و خطر سکته مغزی به میزان قابل توجهی یافت.

در مورد ارتباط خاص بین استرس، خطر ابتلا به سرطان و پیشرفت سرطان، زوفلاخت پیشنهاد کرد که استرس سیستم ایمنی را کمتر قادر به شناسایی و مبارزه با سرطان در هنگام رشد می کند. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان