اخرین تکنیک‌های لاغری برای کودکان چاق / مکمل های کاهش دهنده وزن

خط سلامت: رفتار والدین و سبک‌های فرزند پروری در اضافه وزن و کودکان چاق و نوجوانان چاق نقش به سزایی دارد.

اخرین تکنیک‌های لاغری برای کودکان چاق / مکمل های کاهش دهنده وزن

 کودکان چاق و دارای اضافه وزن بیشتر از آنکه باید به سوخت و ساز وکالری سوزی در بدن شان توجه شود، بهتر است به سلامت روان آنها توجه شود.

کودکان چاق و سلامت روان

تحقیقات دکتر آیکاترینی کانلوپولو  -Aikaterini Kanellopoulou- استاد دانشگاه و پژوهشگر دانشگاه یونان نشان داده است مشکلات روان شناختی و نارضایتی از سیستم موجود در خانه، یکی از علل اضافه وزن کودکان چاق است.

به گزارش خط سلامت او می گوید: در این مطالعات و استفاده از روش‌های روان درمانی متوجه شدم، استرس، اضطراب و افسردگی‌ های پنهان بزرگترین عامل اضافه وزن کودکان چاق است. به عبارت دیگر محیط زندگی مهم ترین عاملی است که به تناسب اندام کودکان کمک می‌کند. در واقع باید گفت واکنش به محیط استرس زا منجر به تغییر عملکرد سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک و برهم زدن تعادل آن شده و بر میزان ترشح هورمون کورتیزول تأثیر می‌گذارد. این مسأله باعث کاهش میزان ملاتونین خون، ایجاد سندرم متابولیک، کاهش تمایل به انجام فعالیت‌های فیزیکی و کاهش اثر بخشی آن خواهد شد.

 چاقی و رابطه با خواب

مطابق با آخرین مطالعات انجام گرفته، کاهش میزان ملاتونین خون با اضافه وزن کودکان چاق رابطه دارد و با بالا بردن آن می‌توان به کاهش وزن امیدوار بود.

چند تکنیک کاهش وزن در کودکان

 آیکاترینی کانلوپولو  -Aikaterini Kanellopoulou- استاد دانشگاه و پژوهشگر دانشگاه یونان ادامه می‌دهد: از طرف دیگر، سیستم حسی کودکان هنوز یکپارچه نیست و آنها سریع تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته و مطالعات نشان داده است از میان تمام مواد غذایی موجود، علاقه‌مند به انتخاب خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی هستند، بنابراین یکی از راه حل‌های کمک به کاهش وزن در کودکان محدود کردن زمان استفاده از برنامه‌های تلویزیونی است.

 آیکاترینی کانلوپولو  -Aikaterini Kanellopoulou- استاد دانشگاه و پژوهشگر دانشگاه یونان می گوید: به عقیده من جایگزین کردن بازی‌های ویدیویی با برنامه‌های تلویزیونی یا محدود کردن تماشای برنامه‌های تلویزیونی به سه تا 4 بار در هفته، در کاهش وزن کودکان مؤثر است .

به عقیده این متخصص یک تکنیک دیگر برای مقابله با چاقی‌ کودکان اضافه کردن ویتامین دی به وعده غذایی کودکان و کمک به متعادل کردن نرخ متابولیسمی بدن و تعادل بخشی به ترشح هورمون انسولین است. بسیاری از کودکان روزانه به 5 هزار واحد ویتامین دی نیاز دارند و کودکانی که در شرایط استرس زا زندگی کرده و مشکلات روان شناختی سلامت شان را تهدید می‌کند، بیشتر از کمبود این ریز مغذی بر عملکرد مغز و سیستم‌های متابولیکی متأثر می‌شوند . بنابراین توصیه می‌شود هر سه یا 4 ماه یک بار کودکان تحت آزمایش‌های تعیین ریز مغذی‌ها قرارگیرند. تجربه نشان داده است کودکان مبتلا به اختلالات ترشح انسولین، با کمبود روی، منیزیم و ویتامین دی مواجه هستند. مصرف منیزیم، به خواب بهتر، افزایش توجه و خلق ثابت و متعادل در کودکان کمک می‌کند. همچنین مکمل اسید آلفا لیپوییک، تقویت کننده‌ای با قابلیت فراوان برای کودکان مبتلا به اضافه وزن محسوب می‌شود، این مکمل قند خون را تنظیم کرده و فرآیندهای سم زدایی در بدن و کاهش استرس اکسیداتیو را به دنبال دارد. استرس اکسیداتیو عاملی است که باعث غلبه رادیکال‌های آزاد بر آنتی اکسیدان‌ها شده و احتمال ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش می‌دهد.

مکمل های کاهش دهنده وزن

وی اضافه می‌کند، بررسی بیماری هایی مانند: تیرویید، مشکلات متابولیکی و بیماری‌های کبد در کنار تعیین میزان ویتامین دی، ویتامین ب 12 و فولیک اسید توصیه می‌شود. همچنین بررسی وجود حساسیت به مواد غذایی نیز در تعیین عوامل چاقی و درمان تأثیر گذار است.

در هر 10 بیمار مبتلا به اضافه وزن کودکان چاق ، یکی از آنها معمولاً به حساسیت‌های غذایی مبتلا است. در برخی رویکردها و چاقی‌های مفرط و غیر قابل علاج نیز از داروهای باز جذب سروتونین که بر مکانیسم کاهش وزن تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود.

از سوی دیگر توصیه می‌شود کودکان در وعده صبحانه خود مواد غذایی پروتئینی مصرف کنند، کودکان مبتلا به اضافه وزن که در صبح کربوهیدرات مصرف می‌کنند، بیشتر تحت تأثیر چاقی‌های ناشی از اختلالات ترشح انسولین قرار دارند. همچنین والدین باید مراقب سم‌های محیطی باشند، مواد پلاستیکی موجود در محیط حاوی سمومی هستند که در افزایش چاقی تأثیر گذار است.

ظرف‌های پلاستیکی ممنوع

بهتر است کودکان در ظرف‌های پلاستیکی غذا نخورند و ننوشند. هرگز ظروف پلاستیکی را در مایکروویو قرار ندهند و در صورت امکان مواد غذایی و میوه‌های ارگانیک خریداری کنند. باید توجه داشت ورزش به تنهایی عامل مؤثری در لاغری کودکان به شمارنمی آید. ورزش برای کودکان نه تنها تناسب اندام به دنبال خواهد داشت بلکه توجه و خواب و خلق آنها را بهتر می‌کند. تنیس و بسکتبال از بهترین ورزش‌های تأثیر گذار در رسیدن به تناسب اندام برای کودکان و نوجوانان است.

بیماری های روانی و چاقی

وی تأکید می‌کند: کاهش عزت نفس و دارا بودن خود پنداره‌های غلط یکی دیگر از عوامل چاقی در کودکان بویژه در دختران است. دختران مبتلا به اضافه وزن، نباید هرگز تحت تمسخر اطرافیان قرار بگیرند و مورد تحقیر واقع شوند. چرا که رابطه مستحکمی میان افسردگی و چاقی قرار دارد و تحقیر شدن از سوی دیگر به ابتلا به افسردگی و تشدید ابتلا به وزن در کودکان دامن می‌زند. از سوی دیگر وجود اختلالات دیگری مانند بیش فعالی، عدم کنترل تکانه و مشکلات اضطرابی باید از سوی متخصصان در نوجوانان مبتلا به چاقی که قادر به رعایت رژیم غذایی نیستند، مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین پرخوری یک عادت رفتاری تغذیه‌ای غلط است که حاصل یادگیری بوده و در خانواده هایی که والدین چاق هستند، بیشتر دیده می‌شود . باید توجه داشت، برنامه‌های لاغری باید به صورت سیستمی اجرا شده و تمام اعضای خانواده موظف به اجرای رفتارهای صحیح باشند. برای ورود به صفحه اینستاگرام  دکتر مریم سامانی کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

Athens, Attiki, Greece
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان