آیا کودکان باید در شبکه‌ های اجتماعی باشند؟

خط سلامت: گزارش جدید انجمن روانشناسی آمریکا (APA) تأکید می‌کند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودکان به‌طور ذاتاً مفید یا مضر نیست و با ممنوعیت‌های عمومی مخالف است. این گزارش توصیه می‌کند که والدین باید نظارت و مدیریت مناسبی بر استفاده فرزندان خود از این شبکه‌ها داشته باشند، به‌ویژه با توجه به تأثیرات مثبت و منفی آن بر سلامت روانی نوجوانان.

 آیا کودکان باید در شبکه‌ های اجتماعی باشند؟

گزارش اخیر انجمن روانشناسی آمریکا (APA) به این نکته اشاره دارد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی «ذاتاً برای کودکان مفید یا مضر نیست» و با ممنوعیت‌های عمومی مخالف است.

به گزارش خط سلامت، این انجمن تأکید می‌کند که استفاده کودکان از این شبکه‌ها باید تحت مدیریت و نظارت والدین قرار گیرد

تحقیقات اخیر نگرانی‌هایی را درباره تأثیرات منفی استفاده از شبکه های اجتماعی بر کودکان مطرح کرده‌اند. به‌عنوان مثال، موسسه غیرانتفاعی Thorn گزارش داده که از هر سه کودک، یک نفر تجربه برخورد جنسی در فضای آنلاین داشته است. این برخوردها عمدتاً شامل آزارهای کلامی بوده و احساس ناخوشایندی را در کودکان ایجاد می‌کند.

توصیه‌های انجمن روانشناسی آمریکا

انجمن روانشناسی آمریکا برای اولین بار توصیه‌های سلامت روان برای کودکان در شبکه‌های اجتماعی را بر اساس یافته‌های علمی منتشر کرده است. این گزارش بیان می‌کند که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به توسعه روانی کودکان کمک کنند، به‌ویژه برای کودکانی که احساس تنهایی یا استرس می‌کنند. با این حال، استفاده از این شبکه‌ها برای افراد زیر ۱۴ سال باید تحت نظارت والدین باشد.

تأثیر والدین

گزارش APA نشان می‌دهد که استفاده زیاد والدین از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر رفتار نوجوانان تأثیر بگذارد. والدین باید به‌طور فعالانه علایم استفاده غیرطبیعی از شبکه‌های اجتماعی را در فرزندان خود بررسی کنند. برخی اپلیکیشن‌ها، مانند اینستاگرام، نیاز به کنترل بیشتری دارند، زیرا تأثیرات بیشتری بر رفتار و عادت‌های کودکان به‌ویژه دختران دارند.

دیدگاه محققان

جرمی بیرنهولتز، استاد مطالعات ارتباطی در دانشگاه نورث‌وسترن، معتقد است که توصیه‌های APA گامی در جهت درست است، اما برخی از دستورالعمل‌ها ممکن است برای والدین دشوار باشند. او بر اهمیت اجتناب نوجوانان از مقایسه خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی تأکید می‌کند و می‌گوید که اثرات منفی این شبکه‌ها اغلب نشانه‌ای از مسائل گسترده‌تر اجتماعی هستند.

توصیه‌های انجمن روانشناسی آمریکا به والدین

انجمن روانشناسی آمریکا پیشنهاد می‌کند که به کودکان موارد زیر آموزش داده شود:

  • بررسی دقت محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی.
  • درک تاکتیک‌های انتشار اخبار نادرست.
  • محدود کردن قضاوت‌ها درباره رفتار دیگران بر اساس محتوای منتشر شده.
  • آگاهی از علایم استفاده غیرطبیعی از شبکه‌های اجتماعی.
  • برقراری روابط آنلاین سالم.
  • حل تعارضات در شبکه‌های اجتماعی.
  • اجتناب از مقایسه‌های اجتماعی بیش از حد.
  • شناخت دستکاری محتواها و تصاویر.
  • تشخیص محتواهای نژادپرستانه.

این توصیه‌ها انتظار می‌رود به والدین کمک کند تا تجربه بهتری برای نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی فراهم کنند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان